Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (3)
  • Fagartikkel (3)
  • Fagfellevurdert (1)
  • Podcast (1)

Artikkeltema

  • Organisering (8)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (8)
  • Studieforberedende (6)
  • Arbeidsvilkår (2)
  • Digitalisering (2)
  • Klasseledelse (2)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Tilpasset opplæring (1)
  • Ungdomstrinn (1)

Artikkelkilde

  • Bedre skole (2)
  • Utdanningsforbundet (2)
  • Kilden kjønnsforskning.no (1)
  • Nordic Journal of Digital Literacy (1)
  • Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (1)
  • OsloMet - storbyuniversitetet (1)

Artikkelforfatter

  • Camilla Stoltenberg (1)
  • Dag Yngve Jacobsen (1)
  • Elise Koppang Frøjd (1)
  • Eyvind Elstad (1)
  • Fartein Ask Torvik (1)
  • Halvor Spetalen (1)
  • Harald Eriksen (1)
  • Ingeborg Foldøy Solli (1)
  • Inger Dagrun Langseth (1)
  • Martin Flatø (1)
  • Susanne Dorthea Dietrichson (1)
  • Utdanningsforskning.no (1)
Fagartikkel

Lærerens ulike roller – for mange, for motstridende

Skolen har et overbelastningsproblem. Problemet skyldes i hovedsak et misforhold mellom forventninger til hva skolen skal yte, og hva som er mulig. Lærere i videregående skoles som opplever rollekonflikt, rapporterer gjerne om stress, frykt for å krenke elever og tanker om å slutte i læreryrket.

Publisert: 28.05.2025 Hentet fra Bedre skole 1/2025
Fagfellevurdert

Nettlærernes agency i den offentlige videregående skolen

Hvordan opplever lærere å undervise i nettskolen?

Publisert: 23.01.2025 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 3/2024
Artikkel

Fra skoletaper til arbeidskar

– Mange gutter som får mye kjeft og negativ oppmerksomhet på skolen opplever at egenskaper som rastløshet, fysisk styrke og utholdenhet blir snudd til en positiv identitet i håndverksfaget, sier Jørn Ljunggren.

Publisert: 03.09.2021 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel

Tema: Covid-19 i skole og barnehage

Covid-19 har satt og fortsetter å sette sitt preg på skolehverdagen i Norge. I denne artikkelen har vi samlet artikler og nettressurser som kan være nyttige å ha for hånden i "korona-skolen".

Publisert: 24.01.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel

Skoleopptak med karakterer skaper mest ulikhet

Er loddtrekning beste metode for å gi elever plass på videregående skole i Oslo? Nå har forskere testet fem ulike modeller for inntak i Oslo.

Publisert: 13.01.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel

Progresjonsbasert opptak – et mer rettferdig inntakssystem

I Oslo og flere andre fylker er det debatt om inntakssystemet til videregående skole. Et inntakssystem som baserer seg på karakterprogresjon i stedet for karakterer, vil kunne redusere sosiale forskjeller og gi økt valgfrihet til elever som i dag faller ut av videregående opplæring.

Publisert: 11.12.2019 Hentet fra Bedre skole 4/2019
Podcast

Lærerrommet: Hva skal gi skoleplass i VGS?

EPISODE 26: Lærerrommets tema i denne episoden er opptaksregler til videregående skole. Vi diskuterer konsekvensene av karakterbasert opptak og nærskoleprinsippet, og mulige alternativer. Karakterer og adresse brukes mest ved opptak til videregående, og dagens regler kan gi klasseforskjeller, økt press og segregering, viser rapporter. Hva er alternativene?

Publisert: 22.05.2019 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel

Yrkesfaglæreren – Ny rolle, nye utfordringer

Yrkesfaglærerstudenter opplever det som utfordrende å skulle lede opplæring mot andre yrker enn sitt eget fordi de mangler den nødvendige kunnskapen og erfaringen. For å klare dette er det viktig at det organiseres et samarbeid med andre lærere, skoler og næringsliv.

Publisert: 06.03.2014 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 4) 1/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo