Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (78)
  • Omtale (11)
  • Blogg (10)
  • Fagartikkel (5)
  • Kronikk (3)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (64)
  • Barnetrinn (29)
  • Barnehage (20)
  • Digitalisering (19)
  • Lese- og skrivevansker (15)
  • Skriving (12)
  • Tester og kartlegging (10)
  • Muntlig språk (9)
  • Forskning og metode (8)
  • Norsk (6)
  • Internasjonal forskning (5)
  • Klasseledelse (5)
  • Ungdomstrinn (5)
  • Matematikk (4)
  • Samspill og relasjoner (4)
  • Motivasjon (3)
  • Norsk som andrespråk (3)
  • Organisering (3)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Lek (2)
  • Lekser (2)
  • Læremidler (2)
  • Motorikk (2)
  • Overgangsfaser (2)
  • SFO/AKS og fritid (2)
  • Selvregulering (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Atferd (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Ledelse (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Språkvansker (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)
  • Voksenopplæring (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Lesesenteret (107)

Artikkelforfatter

  • Elisabeth Rongved (47)
  • Alexandra Halsan (4)
  • Anne Håland † (3)
  • Edle Bentsen (2)
  • Iris Hansson Myran (2)
  • Per Henning Uppstad (2)
  • Trude Hoel (2)
  • Atle Skaftun (1)
  • Ella Maria Cosmovici Idsøe (1)
  • Kjersti Lundetræ (1)
  • Kolbjørn Brønnick (1)
  • Kristin Sunde (1)
  • Linda Refvik (1)
  • Margunn Mossige (1)
  • Monica Gundersen Mitchell (1)
  • Stefan Samuelson (1)
  • Trine Mathisen Gilje (1)
  • Trond Egil Toft (1)
  • Unni Fuglestad (1)
Artikkel

Nyskapende bruk av lesespill skal identifisere lese- og skrivevansker hos førsteklassinger

Algoritmer skal lete etter skjulte spor i data fra spillene som kan tyde på at eleven er i fare for å utvikle lese- og skrivevansker.

Publisert: 21.01.2021 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Lag en plan for nettbrettlesing i barnehagen

Når målet er samtalebasert lesing, er det én metode som ser ut til å virke best.

Publisert: 16.11.2020 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Førsteklassinger på hjemmeskole skriver brev til læreren

Førsteklassingene ved Vaulen skole skriver brev til læreren sin to ganger i uka når de har hjemmeskole. Det motiverer – og er god skrivetrening!

Publisert: 29.03.2020 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Slik får du sving på lesinga

Trenger barna et ekstra puff for å få lest i disse hjemmeskole-tider? Her er våre beste råd for å få dem i gang – også for foreldre med litt mange ting på tapetet samtidig.

Publisert: 24.03.2020 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Raske bokstaver: Utnytt mulighetene!

I førsteklasser som går gjennom alle bokstavene før jul, ligger det store muligheter for en spennende lese- og skriveundervisning.

Publisert: 05.01.2020 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Elever blir engasjerte av vanskelig litteratur

Ungdomsskoleelever har mye å by på når de må lese og forstå vanskelige tekster uten lærerens hjelp, viser en ny doktorgrad.

Publisert: 13.11.2019 Hentet fra Lesesenteret
Blogg

Er du lærar på 1. trinn - då er det for seint å starta med skriving etter jul!

Skriving er viktig for å læra seg å lesa! Det er nemleg slik at mange barn skjønar koplinga mellom lyd og bokstav når dei skriv. Forsking peikar på eit sett av fordelar som skriving kan gi i den første lese- og skriveopplæringa, slik som styrka bokstavkunnskap, læra bokstavane raskare, stimulera ordgjenkjenning og fonologisk medvit.

Publisert: 30.09.2019 Hentet fra Lesesenteret
Blogg

God leseopplæring med gode (lese)lærarar

Ein dyktig lærar løftar lesekompetansen til elevane høgare enn ein kan forventa ut frå føresetnadane deira. Kva er det då desse lærarane gjer? Studiar viser at det er ein del fellestrekk ved lærarar som lukkast spesielt godt med å støtta elevane sine i lesinga og læringa. Når ein ønsker å arbeida systematisk med lesing kan det vera nyttig å sjå nærare på kva som kjenneteiknar leseopplæringa i desse klasseromma.

Publisert: 27.08.2019 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Fire tegn på at ettåringen din er (på veg til å bli) en leser*

Leser du for ettåringen din? Har du lagt merke til at ettåringer som er vante med å bli lest for, har lært seg mye om det å være en leser allerede?

Publisert: 07.08.2019 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Å lese bøker på fritida er viktigere enn mange har trodd

Hvis du trenger et argument for å ta ungdommen med på biblioteket, kommer det her.

Publisert: 24.06.2019 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Rask tilgang til bokstavene gjør at flere førsteklassinger blir gode lesere

Førsteklassinger som får tilgang til alle bokstavene raskere, har mindre sannsynlighet for å ha lave leseferdigheter ved slutten av skoleåret, viser en fersk studie fra Lesesenteret.

Publisert: 12.06.2019 Hentet fra Lesesenteret
Blogg

Å lese bildebok-apper sammen med barna: muligheter og begrensinger

Vi trenger mer kunnskap om og bedre tilgang til gode bildebok-apper for norske barnehagebarn, skriver Trude Hoel.

Publisert: 01.04.2019 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Med nettbrett i sandkassa

Digitale verktøy skal inn i barnehagen. Men hvordan kan teknologi få plass i en norsk barnehagehverdag?

Publisert: 31.03.2019 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Lese- og skriveteknologi som inkluderingsredskap

«Jeg sitter ikke lenger i klasserommet og føler meg dum.» Med god opplæring i lese- og skriveteknologi kan elever med lese- og skrivevansker få større mestring i skolehverdagen.

Publisert: 20.03.2019 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Håndskrift eller skriving på tastatur?

Håndskrift er et grunnleggende kommunikasjonsmiddel i samfunnet vårt. Det er viktig å jobbe systematisk med å utvikle elevenes håndskrift.

Publisert: 14.06.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Lesesenterets lesetips!

Trenger du tips til hvordan du kan få ungene til å lese mer? Her er våre beste tips.

Publisert: 25.04.2018 Hentet fra Lesesenteret
Omtale

Fleirspråklege elevar har framgang i leseresultat

Framleis gjer fleirspråklege elevar det noko svakare enn dei einspråklege i Noreg. Men begge gruppene har ei positiv utvikling, og det er grunn til optimisme, viser doktorgradsarbeidet til Olaug Strand.

Publisert: 13.04.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Den samme leseleksa passer ikke for alle

Det er stor forskjell på hvor langt første- og andreklassingene har kommet i leseutviklingen, og leseleksa bør være motiverende og lærerik for alle. Her er 8 ting du som er lærer bør tenke på når du velger leselekse til de yngste elevene.

Publisert: 04.04.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Egen PC til hver elev kan gi nye muligheter i undervisningen

Klok bruk av teknologi i klasserommet kan gi elevene nye muligheter for meningsfull deltakelse i skoleaktiviteter. Det er erfaringen til skoleforskere som har fulgt tre ungdomsskoler hvor hver elev har egen PC.

Publisert: 26.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

De ivrigste bokleserne forstår også mest av internett-tekster

Norske elever er veldig gode til å lese informasjonstekster på internett. Men det er ikke en sammenheng mellom mye PC-bruk på fritida, og god leseforståelse på nettet.

Publisert: 23.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo