Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (18)
  • Omtale (5)
  • Kronikk (3)
  • Fagartikkel (2)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (7)
  • Motivasjon (6)
  • Høgskole og universitet (5)
  • Lærerutdanning (5)
  • Psykisk helse (5)
  • Frafall og gjennomføring (3)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (3)
  • Praktiske og estetiske fag (3)
  • Digitalisering (2)
  • Kognitive vansker (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Læremidler (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Tester og kartlegging (2)
  • Barnehage (1)
  • Barnetrinn (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Fysisk helse (1)
  • Internasjonal forskning (1)
  • Klima og bærekraft (1)
  • Kollegaveiledning (1)
  • Kosthold og ernæring (1)
  • Ledelse (1)
  • Lek (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Matematikk (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Organisering (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skolevegring (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Urfolk og nasjonale minoriteter (1)
  • Valgfag (1)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (1)

Artikkelkilde

  • Nord Universitet (28)

Artikkelforfatter

  • Bjørnar Leknes (4)
  • Svein-Arnt Eriksen (4)
  • Nina Kjeøy (3)
  • Anne Marit Valle (1)
  • Catrine Torbjørnsen Halås (1)
  • Espen Hansen Kvikstad (1)
  • Geir Gran (1)
  • Hilde Gunn Slottemo (1)
  • James McGuirk (1)
  • Jan Erik Andreassen (1)
  • Jan-Birger Johansen (1)
  • Kjell-Åge Gotvassli (1)
  • Kåre Sigvald Fuglseth (1)
  • Rose Martin (1)
Artikkel

Elever født tidlig på året scorer best på nasjonale prøver

Gutter og jenter født sent på året har større sjanse for å gjøre det dårligere på nasjonale prøver enn klassekamerater som er født tidlig på året.

Publisert: 11.12.2018 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel

Helsesøsteren - en nøkkelperson for hybelboere

I en ny studie kommer det frem at hybeltilværelsen er en tøff psykisk utfordring for mange. Spesielt fraværet av voksenpersoner ser ut til å gi en tøff start.

Publisert: 13.12.2017 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel

Er du også en utsetter?

Utsetter du også oppgaver som skal gjennomføres? Da er du ikke alene. Men hvorfor prokrastinerer vi – gang på gang på gang?

Publisert: 22.11.2017 Hentet fra Nord Universitet
Fagartikkel

Retrospeksjon som vitenskapelig forskningsmetode

Hva innebærer et retrospektivt forskerblikk og hvilke verdier bringer denne metoden inn i samfunssforskningen?

Publisert: 10.05.2017 Hentet fra Nord Universitet
Fagartikkel

Ledelse av en lærende barnehage

Hvordan kan ledelse i barnehagen der barnehagelæreren har et medansvar for faglig ledelse, utøves og distribueres for å skape og underbygge en felles oppdrags- og kvalitetsforståelse?

Publisert: 01.02.2017 Hentet fra Nord Universitet
Omtale

Farlige spill – effektiv undervisning

Forbindelsen mellom dataspill og underholdning gjør at spillbasert læring i skolen blir sett på som mer kontroversiell enn mange andre læringsmetoder. – Mediene har mye av skylden for dette, sier spillforsker.

Publisert: 28.06.2016 Hentet fra Nord Universitet
Omtale

Internasjonalt forskningsprosjekt på matematikkferdigheter

Elevers matematikkferdigheter skal bli bedre. Det er målet til EU-prosjektet MILAGE, hvor Nord universitet er sentrale.

Publisert: 21.04.2016 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel

Elever tar selvstendige studievalg

- Famile og venner har mindre innflytelse.

Publisert: 21.03.2016 Hentet fra Nord Universitet
  • «
  • 1
  • 2
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo