Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Artikkel (78)
  • Omtale (11)
  • Blogg (10)
  • Fagartikkel (5)
  • Kronikk (3)

Artikkeltema

  • Lesing og muntlig ferdighet (64)
  • Barnetrinn (29)
  • Barnehage (20)
  • Digitalisering (19)
  • Lese- og skrivevansker (15)
  • Skriving (12)
  • Tester og kartlegging (10)
  • Muntlig språk (9)
  • Forskning og metode (8)
  • Norsk (6)
  • Internasjonal forskning (5)
  • Klasseledelse (5)
  • Ungdomstrinn (5)
  • Matematikk (4)
  • Samspill og relasjoner (4)
  • Motivasjon (3)
  • Norsk som andrespråk (3)
  • Organisering (3)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Lek (2)
  • Lekser (2)
  • Læremidler (2)
  • Motorikk (2)
  • Overgangsfaser (2)
  • SFO/AKS og fritid (2)
  • Selvregulering (2)
  • Skoleutvikling (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Atferd (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Frafall og gjennomføring (1)
  • Fremmedspråk (1)
  • Ledelse (1)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Psykisk helse (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Språkvansker (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)
  • Voksenopplæring (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Lesesenteret (107)

Artikkelforfatter

  • Elisabeth Rongved (47)
  • Alexandra Halsan (4)
  • Anne Håland † (3)
  • Edle Bentsen (2)
  • Iris Hansson Myran (2)
  • Per Henning Uppstad (2)
  • Trude Hoel (2)
  • Atle Skaftun (1)
  • Ella Maria Cosmovici Idsøe (1)
  • Kjersti Lundetræ (1)
  • Kolbjørn Brønnick (1)
  • Kristin Sunde (1)
  • Linda Refvik (1)
  • Margunn Mossige (1)
  • Monica Gundersen Mitchell (1)
  • Stefan Samuelson (1)
  • Trine Mathisen Gilje (1)
  • Trond Egil Toft (1)
  • Unni Fuglestad (1)
Artikkel

Hva snakker vi om når vi snakker om digitalisering i skolen?

Mange har meninger og spørsmål om PC og nettbrett i skolen. Men digitalisering i skole og barnehage er ikke én ting, med enkle svar.

Publisert: 23.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

- Vi må ta på alvor det forskningen viser om lesing på skjerm og papir

– Lesing er en kompleks prosess. For å forstå hva som skjer når vi leser på skjerm eller papir, må forskere fra flere områder søke kunnskap sammen, og beslutningstakere må ta kunnskapen på alvor, sier professor Anne Mangen.

Publisert: 22.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Blogg

Vi skremmes bort fra å digitalisere skolen, på dårlig grunnlag

- Når det gjelder digitalisering av skolen, er det ikke meningsfullt å vurdere om elevene skal bruke penn og papir eller en digital dings.

Publisert: 22.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Blogg

Kva har spisefri med framtida å gjere?

Danning er minst like viktig som utdanning i skolen i framtida. Sosialisering og kommunikasjon er stikkord. Likevel brukar vi spisefri, måltidet, til passiv skjermtitting. Der òg.

Publisert: 20.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Blogg

Hva er en god skole for de yngste elevene?

Skolestartere kommer til skolen med forventninger og lyst til å lære. Det er viktig å rette fokus mot hva som faktisk skjer i klasserommet, og ikke kun snakke om den frie leken, skriver Iris Hansson Myran.

Publisert: 15.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Gode tips til leseleksa

Leseleksa er fast på de fleste ukeplaner på mellomtrinnet. Men hvordan bør man egentlig jobbe med tekstene elevene har i lekse? Start gjerne med å gi elevene en tekst som de uansett skal jobbe med – og lær fra engelskundervisningen, er førsteamanuensis Anne Hålands råd.

Publisert: 12.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Blogg

Bokstavinnlæringen – er det én ting vi glemmer?

"Åja, er det slik det er? Det visste jeg ikke!" 8 år gamle Ida sto fast i leseutviklingen, helt til læreren en dag forklarte henne om de sammensatte grafemene. Historien viser hvor viktig det er å undervise systematisk i mer enn bare de enkle bokstavene i den tidlige leseopplæringen, skriver doktorgradsstudent og tidligere lærer Kristin Sunde.

Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Tiåringer i store kommuner har best leseferdigheter

Elever i store kommuner er bedre lesere enn elever i små kommuner, også når det er tatt høyde for foreldrenes utdanning og elevenes sosiale bakgrunn. Det viser leseundersøkelsen PIRLS 2016.

Publisert: 08.12.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Én av tre norske elever med lesevansker får aldri spesialisthjelp

-Det gledelige er at vi har fått færre svake lesere på både 4. og 5. trinn, uttaler forskere fra Lesesenteret

Publisert: 08.12.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Norske elever har betydelig framgang i lesing

Norske 4.- og 5.-klassinger har blitt stadig bedre lesere, og ligger nå svært godt an internasjonalt. Det viser leseundersøkelsen PIRLS 2016. – Dette er veldig bra, og viser at den systematiske satsingen på lesing har gitt resultater, sier kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen.

Publisert: 05.12.2017 Hentet fra Lesesenteret
Blogg

Fartsblind leseopplæring

Når man skal vurdere elevers leseferdighet, bør man vurdere andre ting enn hvor raskt de leser, skriver universitetslektor Edle Bentsen.

Publisert: 03.11.2017 Hentet fra Lesesenteret
Blogg

Å sette ord på følelser

Å sette ord på følelser er viktig for alle elever, både enspråklige og flerspråklige. Derfor er det viktig at elever får bygget opp dette ordforrådet. Anna Fiske gir oss god støtte til dette arbeidet med serien Følelsesbiblioteket, skriver lektor og lesegleder Kjersti Langvik.

Publisert: 01.11.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Håndskrift i den digitale tida

Hvordan utvikler håndskrifta seg hos barn som først lærer å skrive på tastatur? Det skal prosjektet DigiHand undersøke.

Publisert: 27.10.2017 Hentet fra Lesesenteret
Fagartikkel

Elever som strever med leseflyt og «den andre leseopplæringen»

Mange er opptatt av at elever skal ha høy nok lesehastighet. Men det er slett ikke sikkert at en elev som leser med høy hastighet har god leseflyt og leseforståelse. Man bør derfor jobbe med lesekvalitet, ikke bare hastighet, skriver universitetslektor Edle Bentsen.

Publisert: 06.10.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Digitale steg mot fremtidens skole

Klok bruk av teknologi i klasserommet kan gi elevene nye muligheter for meningsfull deltakelse i skoleaktiviteter. Det er erfaringen til forskere som har fulgt tre ungdomsskoler hvor PC-en er en del av skolehverdagen.

Publisert: 28.09.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Mest effektivt å gi førsteklassinger hjelp for lesevansker

Elever med lesevansker som får hjelp i første klasse, har langt mer igjen for tiltakene, også på sikt, enn elever som får hjelp i tredje klasse. Det viser en kanadisk studie av rundt 200 elever med svært svake leseferdigheter.

Publisert: 28.08.2017 Hentet fra Lesesenteret
Omtale

Hva betyr familierisiko og hjemmemiljøet for barn med lese- og skrivevansker?

Dysleksi og andre språklige vansker er i høy grad arvelige. Zahra Esmaeeli forsker på hva man kan gjøre for barn som er i risikosonen.

Publisert: 18.08.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Læring gjennom leik på 1. trinn

Me kan utnytta rolleleiken i begynneropplæringa i mykje større grad enn mange gjer i dag. For leiken opnar opp for elevane sitt eige initiativ og trong til utforsking og eksperimentering. Men korleis kan skulen nytta denne leikekompetansen i lese- og skriveopplæringa? Førsteamanuensis Anne Håland viser korleis elevar på 1. trinn skriv, les og leiker i Sjukehusleiken.

Publisert: 16.08.2017 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel

Det viktige blikket for hvert barn

Det er vanskelig å forutse hvordan barn vil utvikle ferdighetene sine gjennom barnehageårene, bekrefter to nye studier. De gir en påminnelse om hvor viktig det er å følge med slik at hvert barn kan få en god utvikling.

Publisert: 10.08.2017 Hentet fra Lesesenteret
Omtale

Doktorgrad om blogging i klasserommet

Arne Olav Nygards doktorgradsavhandling viser at bruk av digitale hjelpemiddel kan gi ein type læring ein ikkje ville fått med meir tradisjonelle undervisingsmetodar.

Publisert: 20.06.2017 Hentet fra Lesesenteret
  • «
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • …
  • »
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo