Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (7)

Artikkeltema

  • Fremmedspråk (5)
  • Barnetrinn (2)
  • Engelsk (2)
  • Skriving (2)
  • Barnehage (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Ungdomstrinn (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • Fremmedspråksenteret (7)

Artikkelforfatter

  • Anita Normann (1)
  • Anne Dahl (1)
  • Arne Johannes Aasen (1)
  • Gunn Elin Heimark (1)
  • Ingebjørg Mellegård (1)
  • May Olaug Horverak (1)
  • Tony Burner (1)
Fagartikkel

Engelsk skriveundervisning i videregående skole – et behov for Støttende skriveundervisning

Denne artikkelen presenterer hovedfunnene fra et doktorgradsprosjekt om skriving i engelskfaget.

Publisert: 01.12.2018 Hentet fra Fremmedspråksenteret Communicare 2017
Fagartikkel

Skriving som grunnleggjande ferdigheit

God skriveopplæring i skolen må være variert og formålsrettet. Formålsrettet innebærer at læreren og elevene har felles forståelse for hvorfor man skriver.

Publisert: 30.11.2017 Hentet fra Fremmedspråksenteret Communicare 2017
Fagartikkel

Om skrivestøtte og skriving i faget fremmedspråk

Hva sier elevene, og hva kan vi lære av det?

Publisert: 28.11.2017 Hentet fra Fremmedspråksenteret Communicare 2017
Fagartikkel

Vurdering for læring i engelsk – funn fra en doktorgradsstudie

Det finnes knapt en lærer som ikke har hørt om vurdering for læring (VFL). Men hva betyr det egentlig, hvordan forstår lærere og elever VFL og hvordan praktiseres det i en travel hverdag? Selv om denne artikkelen tar for seg skrivevurdering i engelskfaget i ungdomsskolen, er temaet likevel relevant for andre trinn/nivåer og andre språkfag.

Publisert: 15.01.2016 Hentet fra Fremmedspråksenteret Communicare 2016
Fagartikkel

Utvikling av språkforståelse i tidlig start med engelsk

I Norge begynner alle elever nå med engelsk som fag allerede på første trinn i småskolen. I denne artikkelen vil jeg ta for meg to spørsmål: Hva er argumentene for å starte med engelskundervisning allerede på småtrinnet, og i hvilken grad greier norsk skole å utnytte potensialet i tidlig start med engelsk? Selv om jeg spesifikt tar for meg engelskfaget og første trinn, er det jeg tar opp svært relevant også for andre språkfag, og for andre aldersgrupper.

Publisert: 13.10.2015 Hentet fra Fremmedspråksenteret Communicare 1/2015
Fagartikkel

Billedbøker – veien inn i språket

Barn elsker fortellinger; barn nyter å bli lest for; barn tiltrekkes av bilder; barn vil gjerne fortelle; barn lytter til språklig rytme; barn leker med ord og uttrykk. Alle disse viktige sidene ved språkopplæringen ligger tilgjengelige i billedbøkene. Billedbøker er trolig den beste ressursen språklæreren kan ta i bruk i begynneropplæringen av et nytt språk.

Publisert: 12.10.2015 Hentet fra Fremmedspråksenteret Communicare 1/2015
Fagartikkel

Praktisk tilnærming i fremmedspråkundervisningen – hva og hvordan? Beretning fra en doktorgradsstudie

Resultatene i denne studien tyder på at det ikke finnes noen enhetlig forståelse av begrepet praktisk tilnærming blant norske fremmedspråklærere. Lærerne forbinder først og fremst praktisk tilnærming med bruk av målspråket, særlig muntlig, gjerne i såkalte turistsituasjoner og med innslag av digitale verktøy samt lek/spill og taktile aktiviteter.

Publisert: 14.10.2014 Hentet fra Fremmedspråksenteret Communicare 1/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo