Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Blogg (6)

Artikkeltema

  • Høgskole og universitet (3)
  • Lærerutdanning (2)
  • Mangfold og integrering (2)
  • Læreplaner (1)
  • Morsmålsundervisning (1)
  • Ny som lærer (1)
  • Oppvekst og levekår (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Studieforberedende (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Voksenopplæring (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • NOKUT (6)

Artikkelforfatter

  • Kristin Vinje (4)
  • Terje Mørland (1)
Blogg

Bred oppslutning om femårig masterutdanning for lærere

Det blir ikke like stas å være lærer som advokat eller siviløkonom så lenge media og mange andre fortsetter å rakke ned på både utdanningen og yrket.

Publisert: 06.05.2025 Hentet fra NOKUT
Blogg

Lærerutdanningene trenger tid til utvikling, ikke nye reformer

Økt kvalitet i lærerutdanningen alene vil ikke løse rekrutteringsproblemet, det må også være attraktivt å jobbe i skolen.

Publisert: 24.09.2024 Hentet fra NOKUT
Blogg

Vi bør legge til rette for at ukrainske flyktninger raskt kan komme i gang med utdanning eller jobb

Under flyktningkrisen i 2015 var det et stort behov for å kartlegge kompetansen til de mange flyktningene som kom til Norge. Erfaringene NOKUT fikk da kan vi bruke til å hjelpe ukrainere som kommer nå.

Publisert: 24.03.2022 Hentet fra NOKUT
Blogg

Mange elever i videregående forberedes ikke godt nok for høyere utdanning

Mange av elevene som skal starte på en høyskole eller et universitet til høsten, vil ikke være godt nok forberedt på overgangen fra videregående skole til høyere utdanning.

Publisert: 09.03.2022 Hentet fra NOKUT
Blogg

Kvalifikasjonspass for flyktninger med stort potensial

UNESCO har nylig etablert et globalt kvalifikasjonspass som skal bidra til at flyktninger får lettere tilgang til arbeid og utdanning. Passet er basert på en idé og kartleggingsmetode utviklet av NOKUT.

Publisert: 03.12.2019 Hentet fra NOKUT
Blogg

Merittering i utdanning er i ferd med å bli en realitet

Hva er avgjørende for at merittering av utdanningsfaglig kompetanse skal bidra til å fremme god læring og heve status på utdanning?

Publisert: 03.04.2017 Hentet fra NOKUT
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo