Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (10)

Artikkeltema

  • Naturfag (8)
  • Læreplaner (4)
  • Klima og bærekraft (3)
  • Læremidler (3)
  • Forskning og metode (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (2)
  • Barnetrinn (1)
  • Lesing og muntlig ferdighet (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)
  • Vurdering (1)

Artikkelkilde

  • NorDiNa (10)

Artikkelforfatter

  • Berit Reitan (2)
  • Majken Korsager (2)
  • Merethe Frøyland (2)
  • Anja Gabrielsen (1)
  • Barbara Maria Sageidet (1)
  • Berit S. Haug (1)
  • Charlotte Aksland (1)
  • Elisabeth Iversen (1)
  • Eva Nyberg (1)
  • Gunnhildur Óskarsdóttir (1)
  • Guðrún Jónsdóttir (1)
  • Ingrid Eikeland (1)
  • Jón Torfi Jónasson (1)
  • Maria Gaare Dahl (1)
  • Marlene Sjöberg (1)
  • Mette Nordby (1)
  • Sonja M. Mork (1)
  • Åke Ingerman (1)
  • Øystein Sørborg (1)
Fagfellevurdert

Småkryp – 2. klassingers tegninger i naturfag

I skolens naturfag blir tegninger brukt både som avkobling og som tilnærming til skrift. Tegning kunne fått en større plass for å hjelpe elevene mot en bedre konseptuell forståelse av de naturfaglige fenomenene de lærer om.

Publisert: 19.03.2024 Hentet fra NorDiNa (Vol. 19) 2/2023
Fagfellevurdert

Kompetanseutvikling i et profesjonelt læringsfellesskap. En studie av læreres samtaler om undervisning for dybdelæring

Om, og på hvilken måte, kan etter- og videreutdanning bidra til å gi barnetrinnslærere kompetanse til å gjennomføre undervisning for dybdelæring i praksis?

Publisert: 08.03.2024 Hentet fra NorDiNa (Vol. 19) 1/2023
Fagfellevurdert

Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter – på vei mot et tolkningsfellesskap

I Norge er alle læreplaner for fag i grunnskole og videregående opplæring fornyet i 2020–2022. Et av hovedtrekkene er innføringen av kjerneelementer i fagene. I denne artikkelen fokuserer vi på kjerneelementet naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter i naturfag.

Publisert: 02.12.2021 Hentet fra NorDiNa (Vol. 17) 3/2021
Engelsk — Fagfellevurdert

Pedagogical considerations when educators and researchers design a controversy-based educational programme in a science centre

Artikkelen presentere et forskningsprosjekt der en forsker og fire pedagoger ved et vitensenter sammen utformet et kontroversbasert utdanningsprogram for elever i videregående skole. Målet var å bidra til forståelsen av hvordan vitensentre går fra å presentere nøytrale vitenskapelige fakta, til å invitere til å diskutere og tenke kritisk om dagsaktuelle temaer.

Publisert: 13.09.2021 Hentet fra NorDiNa Vol. 16, 1/2020
Fagfellevurdert

Natursti i naturfag på videregående skole: En studie av postene og elevenes erfaringer fra en natursti om radioaktivitet og stråling

Natursti kan være et interessant virkemiddel i naturfagundervisningen, dersom naturstien og dens poster blir tilfredsstillende utformet. Denne artikkelen utforsker en natursti som ble gjennomført for en naturfagklasse fra en videregående skole. Artikkelen gransker naturstiens poster og hvordan et utvalg av elever erfarer naturstien.

Publisert: 20.05.2021 Hentet fra NorDiNa (Vol. 17) 1/2021
Fagfellevurdert

’World Environmental Education Congresses’ og naturfagenes rolle innen utdanning for bærekraftig utvikling

Naturfagundervisningen - internasjonalt ’science education’- har forandret sin rolle gjennom tidene, og forholdet til henholdsvis miljøundervisning eller ’environmental education’ (EE), og utdanning for bærekraftig utvikling (ESD), har blitt diskutert siden 1960-tallet.

Publisert: 01.12.2020 Hentet fra NorDiNa (Vol. 15) 4/2019
Fagfellevurdert

To naturfaglærere og deres undervisning i naturfag for yrkesfagelever

Denne studien søker å frembringe kunnskap om undervisning i fellesfaget naturfag for yrkesfagelever i norsk videregående skole. Ved utforming av undervisning foretar en lærer mange små valg, bevisste og ubevisste. Hva er premissene som ligger til grunn for slike valg?

Publisert: 16.01.2019 Hentet fra NorDiNa (Vol. 15) 1/2019
Fagfellevurdert

Nærmiljø som læringsarena i undervisning for bærekraftig utvikling. En analyse av læreres erfaringer og refleksjoner.

Resultatene fra denne studien viser at lærere som bruker nærmiljøet som læringsarena i UBU er svært positive til denne metodiske tilnærmingen. Argumentene er knyttet til å gjøre bærekraftig utvikling til noe nært og relevant for elevene, som et grunnlag for å utvikle handlingskompetanse for bærekraftig utvikling.

Publisert: 10.12.2018 Hentet fra NorDiNa (Vol. 14) 4/2018
Svensk — Fagfellevurdert

Kvalitativa skillnader i lärares samtal om bedömning och elevers kunnande i naturvetenskap

När undervisning och bedömning av elevers kunnande erfars som ömsesidigt samspelande, kan undervisningens tematiska innehållssekvenser ses som gemensamt bidragande till elevers utveckling av förståelse för naturvetenskap och dess karaktär.

Publisert: 01.02.2018 Hentet fra NorDiNa (Vol. 14) 1/2018
Engelsk — Fagfellevurdert

Quiet pupils can be effective learners

Resultatene i denne studien viser at de stille elevene fikk mer ut av undervisningen enn de som var mer muntlig aktive i timene.

Publisert: 12.11.2015 Hentet fra NorDiNa (Vol. 11) 3/2015
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo