Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (5)

Artikkeltema

  • Klasseledelse (2)
  • Tilpasset opplæring (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Ledelse (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Mobbing (1)
  • Samarbeid med hjemmet (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Statped (5)

Artikkelforfatter

  • Gidske Kvilhaug (1)
  • Jan Arne Handorff (1)
  • Mirjam Harkestad Olsen (1)
  • Thomas Nordahl (1)
Fagartikkel

Sjanseløs mot mobbing uten kompetente voksne

Voksne må være bevisst hvilken forståelse og holdning de møter barn med og hvordan de tolker deres atferd.

Publisert: 01.05.2016 Hentet fra Statped Statpedmagasinet 1/2016
Fagartikkel

Faktisk inklusjon i skolen

En sterkere målretting må til for å inkludere de elevgruppene som er i en svært sårbar posisjon.

Publisert: 01.09.2015 Hentet fra Statped Statpedmagasinet 2/2015
Fagartikkel

To søyler i en inkluderende skole

En inkluderende skole er mer enn fysisk plassering. Samspillet mellom den faglige, den sosiale og den kulturelle sfære må belyses og håndteres i skoler som ønsker å fremme en inkluderende praksis og et inkluderende læringsmiljø.

Publisert: 01.05.2015 Hentet fra Statped Statpedmagasinet 1/2015
Fagartikkel

Tourettes syndrom – enkelt og komplisert på samme gang

Det beste man kan gjøre for folk med tics, er å unngå fokus på og omtale av tics, unngå følelsesmessige reaksjoner (sinne, oppgitthet, synes synd på og så videre) og generelt konsentrere seg om å gi eleven oppgaver som han/hun mestrer.

Publisert: 01.12.2014 Hentet fra Statped Statpedmagasinet 3/2014
Fagartikkel

ADHD – samarbeid og felles forståelse

Et tett og klart definert samarbeid over tid mellom hjem, skole og hjelpeapparatet er nødvendig for å lykkes med både utredning og tiltak for barn og unge med ADHD.

Publisert: 01.12.2014 Hentet fra Statped Statpedmagasinet 3/2014
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo