Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Kronikk (11)
  • Fagartikkel (5)

Artikkeltema

  • Psykisk helse (5)
  • Lærerutdanning (3)
  • Oppvekst og levekår (3)
  • Barnetrinn (2)
  • Forskning og metode (2)
  • Fysisk helse (2)
  • Klasseledelse (2)
  • Lesing og muntlig ferdighet (2)
  • Læremidler (2)
  • Motivasjon (2)
  • Organisering (2)
  • Samspill og relasjoner (2)
  • Ungdomstrinn (2)
  • Vurdering (2)
  • Arbeidsvilkår (1)
  • Barnehage (1)
  • Digitalisering (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Kontroll og tilsyn (1)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (1)
  • Lekser (1)
  • Læreplaner (1)
  • Mobbing (1)
  • Pedagogiske program (1)
  • Skriving (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Stress (1)
  • Synsvansker (1)
  • Tester og kartlegging (1)
  • Videreutdanning og kompetanseutvikling (1)

Artikkelkilde

  • Utdanning og Utdanningsnytt.no (16)

Artikkelforfatter

  • Anne Hilde Lystad (2)
  • Erlend Ellefsen Vinje (2)
  • Astrid Gillespie (1)
  • Bente Rigmor Walgermo (1)
  • Bjørge Herman Hansen (1)
  • Bjørn Bolstad (1)
  • Heidi Wittrup Djup (1)
  • Johan Kristian Andreasen (1)
  • Kristin Knudsen Håvik (1)
  • Lasse Ellefsen (1)
  • Maiken Risan (1)
  • May Helen Austad (1)
  • May-Eli Johansen (1)
  • Per Henning Uppstad (1)
  • Regine Nagelhus (1)
  • Sølvi Mausethagen (1)
  • Tonje Lundervold (1)
  • Tony Burner (1)
Kronikk

Mobilforbud i skolen gjør unge mer aktive

Debatt: Friminuttene er altfor viktige til å overlates til Snapchat. Det er på høy tid å innføre et nasjonalt mobilforbud i skolen.

Publisert: 04.07.2024 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Kronikk

Nei, det er ikkje sunt å kjede seg på skolen

Debatt: Så ofte vi kan bør elevar få lov å vere aktive i læringa si og sjølv få vere med å bestemme korleis dei skal lære.

Publisert: 13.12.2023 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Kronikk

Skoletrett ungdom og en handlingslammet ungdomsskole

Debatt: En praktisk og variert ungdomsskole har blitt presentert som en løsning for de skoletrette elevene helt siden innføring av ungdomsskolen i 1969. Lite har skjedd!

Publisert: 02.05.2023 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Kronikk

Hull i elevers bokstavkunnskap er en blindsone i norsk skole

Debatt: Norsk skole legger opp til å gi tilpasset leseopplæring, uten å vite om elevene lærer bokstavene.

Publisert: 12.04.2023 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Kronikk

Bokstavlæring er ikke oversett i norsk skole

Debatt: Norske lærere kjenner elevene sine godt, og de lærerne som ønsker det, har gode gratis verktøy tilgjengelig for å kartlegge elevenes bokstavkunnskaper.

Publisert: 12.04.2023 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Kronikk

Det ukjente potensialet med todelte stillinger i lærerutdanningen

Delte stillinger, kombinasjonsstillinger, praksislærer 2 eller praksis-toere? I dag brukes ulike begrep om lærere som deler arbeidsuka si mellom skolen og høyere utdanning. Det er på tide at dette vage stillingsbegrepet fylles med innhold.

Publisert: 05.01.2023 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no 4/2022
Kronikk

Vi må diskutere muligheter for større spesialisering innenfor læreryrket

Debatt: Lærerorganisasjoner og politikere må tenke nytt for å øke læreryrkets attraktivitet.

Publisert: 21.11.2022 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Fagartikkel

En fjortenårings sorg og skolens betydning

Innspill: «Jeg hadde sagt at hun kan gjøre så godt hun kan, men kanskje ikke stille så høye krav til seg selv når det gjelder fag og lekser akkurat nå.»

Publisert: 16.11.2022 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Kronikk

Når vil kommunepolitikere bestemme fraksjon og fyllingsgrad ved veibygging?

Debatt: Kommunale politikere gjør vedtak som overstyrer læreres og skoleleders faglige skjønn. Når skal de gjøre det samme med ingeniører og leger?

Publisert: 17.06.2022 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Kronikk

Tre debattinvitasjoner før leksekonklusjonen kommer

Debatt: Om få dager utløper høringsfristen for forslaget til ny opplæringslov, der det foreslås å lovfeste at skolen skal kunne pålegge lekser.

Publisert: 14.12.2021 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Fagartikkel

Lærermobbing må debatteres og snakkes åpent om

Bare på den måten kan vi forebygge at dette skjer overfor stadig nye elever.

Publisert: 01.12.2021 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Fagartikkel

Ingenting i veien for at lærere eller elever bruker munnbind i skolen

Fagartikkel: Fra et språkvitenskapelig standpunkt er det ikke noe i veien for at lærere eller elever bruker munnbind i skolen.

Publisert: 09.09.2021 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Kronikk

Karakterer er ikke et premiss for læring i kroppsøvingsfaget

Debatt: Karakterene er heller ikke et premiss for vurdering i faget.

Publisert: 27.04.2021 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Fagartikkel

Karakterfrie skoler: Elever og fagforeninger må involveres for å lykkes

Hva mener rektorer om implementering av karakterfrie ungdomsskoler?

Publisert: 14.04.2021 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Fagartikkel

Når øynene virker, men hjernen ikke forstår

Det var foreldrene som først la merke til at det var noe galt med synet til Emil.

Publisert: 24.02.2021 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Kronikk

Treng vi eigentleg ein bås for høgsensitive barn?

For ca eit år sidan skreiv eg kronikken «Ti råd for å gi høgsensitive barn ein betre kvardag». Denne vart mykje delt på sosiale medier og vart den tredje mest leste saka i Utdanningsnytt i 2016. Eg har fått mange tilbakemeldingar og det har gleda meg å høyre at folk har opplevd teksta nyttig! Nokre har referert til kronikken i eigne tekster og vore skeptiske. Det er heilt greit. Vi treng ulike syn og drøftingar for å få fram best mogleg kunnskap og praksis i kvardagen.

Publisert: 29.06.2017 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo