Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagartikkel (8)

Artikkeltema

  • Atferd (3)
  • Psykisk helse (3)
  • Samarbeid med hjemmet (3)
  • Autisme (2)
  • Oppvekst og levekår (2)
  • ADD/ADHD (1)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Digitalisering (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Høgskole og universitet (1)
  • Læreplaner (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mangfold og integrering (1)
  • Mobbing (1)
  • Muntlig språk (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Samspill og relasjoner (1)
  • Selvregulering (1)
  • Skolevegring (1)
  • Utviklingsforstyrrelser (1)

Artikkelkilde

  • Psykologi i kommunen (8)

Artikkelforfatter

  • Beate Heide (2)
  • Bengt Haugseth (1)
  • Elisabeth Øverland (1)
  • Kathe Lundahl (1)
  • Luuk L. Westerhof (1)
  • Margrethe Sylthe (1)
  • Marie-Lisbet Amundsen (1)
  • Nils Kaland (1)
  • Rina Nicolaisen (1)
  • Siw Askheim (1)
  • Trond Frigstad (1)
Fagartikkel

Autisme, kamufleringsatferd og helsemessige kostnader

Mange autister, som generelt utgjør en sosial minoritetsgruppe, opplever lav sosial status, misforståelser, sosial devaluering og avvisning. Slik kan kamufleringsatferd forstås som et forsøk på å verge seg mot fordommer og diskriminering.

Publisert: 29.11.2024 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2024
Fagartikkel

Selektiv mutisme hos barn og unge - hvordan arter det seg i barnehage og skole og hva er god hjelp?

Denne artikkelen handler om hvordan selektiv mutisme kommer til uttrykk hos barn og unge i barnehage og skole, og hvordan de kan få best hjelp.

Publisert: 03.10.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2022
Fagartikkel

Digital undervisning i høyere utdanning

Hvordan kan foreleser bidra til økt deltakelse i digital undervisning? Denne studien benytter studenterfaringer, tidligere studier og foreleseres egne erfaringer til å diskutere hva som kan fremme aktivitet og motvirke passivitet i digital undervisning.

Publisert: 22.04.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2022
Fagartikkel

En mindre medisinsk og mer klientvennlig psykiatri – kontekst og kultur har betydning i behandling av psykiske problemer

Når individet strever med psykiske problemer er det slettes ikke sikkert at det er noe i veien med han eller henne, tvert imot, det kan ligge mange forstyrrelser i de kulturer og kontekster klienten er en del av.

Publisert: 11.01.2022 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2021
Fagartikkel

Hvordan utvikle kritisk bevissthet?

Hvordan kan man implementere kritisk pedagogikk og kritisk tenkning i musikkfaget i skole og lærerutdanning? Hvordan kan elever og lærerstudenter få mulighet til å påvirke egen skolehverdag, løse faglige problemer, være skapende, bli selvstendige og styrket i troen på egen mestring?

Publisert: 03.02.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2019
Fagartikkel

Når skolen svikter

Hvordan opplever foreldre til barn som har vært hjemme fra skolen flere år møtet med skolen? Denne artikkelen viser at de foresatte opplever at skolen legger ansvaret på dem, og at det stilles spørsmål ved deres omsorgsevne.

Publisert: 15.10.2020 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2019
Fagartikkel

Skolens ansvar for – og elevens rett til et trygt og godt læringsmiljø

Skolens ansvar har historisk sett vært knyttet til undervisning i fag som norsk, engelsk og matematikk. De siste skolereformene har gitt skolen nye oppgaver. I tillegg til det faglige, har skolen fått ansvar for elevenes skolemiljø og trivsel på skolen*. Skolens ansvar omfatter også elevenes skolevei og friminuttene.

Publisert: 14.05.2019 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2019
Fagartikkel

Fortell meg hvem du omgås...

Denne artikkelen setter fokus på "annerledesbarna". Disse barna er sårbare for å oppleve negativ relasjonell speiling og utstøting fordi de skiller seg ut fra omgivelsene på en måte som oppleves negativt.

Publisert: 02.04.2019 Hentet fra Psykologi i kommunen 2/2019
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo