Gå til innhold
Utdanningsforskning.no

Utdanningsforskning.no

Velkommen til Utdanningsforbundets forskningsportal, hvor vi presenterer forskning som er aktuell for ansatte i utdanningssektoren.

Alle artikler Temaer Kilder Om Utdanningsforskning.no Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no Akademisk bruk av Utdanningsforskning.no Kontakt oss
  • Utdanningsforskning.no - Forside Chevron
  • Alle artikler Chevron

Alle artikler

Filter

Type

  • Fagfellevurdert (20)

Artikkeltema

  • Oppvekst og levekår (10)
  • Psykisk helse (6)
  • Motivasjon (5)
  • Mangfold og integrering (4)
  • Samspill og relasjoner (4)
  • Likestilling/kjønn/seksualitet (3)
  • Ungdomstrinn (3)
  • Yrkesfag/Lærlingeordning (3)
  • Digitalisering (2)
  • Frafall og gjennomføring (2)
  • Kroppsøving og fysisk aktivitet (2)
  • SFO/AKS og fritid (2)
  • Studieforberedende (2)
  • Alternativ pedagogikk (1)
  • Demokrati og medvirkning (1)
  • Faglig og administrativt støttesystem (1)
  • Forskning og metode (1)
  • Høytpresterende elever (1)
  • Klasseledelse (1)
  • Lærerutdanning (1)
  • Mobbing (1)
  • Overgangsfaser (1)
  • Praktiske og estetiske fag (1)
  • Rådgivingstjeneste (1)
  • Skoleutvikling (1)
  • Spesialundervisning (1)
  • Stress (1)
  • Tilpasset opplæring (1)

Artikkelkilde

  • Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (20)

Artikkelforfatter

  • Anders Bakken (2)
  • Audun Fladmoe (1)
  • Evi Schmid (1)
  • Geir Aamodt (1)
  • Hanne Alterhaug (1)
  • Hans Christian Arnseth (1)
  • Heidi Hæhre (1)
  • Heidi Nisja (1)
  • Hilde Vere Hilmarsen (1)
  • Idunn Seland (1)
  • Ingunn Marie Eriksen (1)
  • Kari Spernes (1)
  • Kari Stefansen (1)
  • Karolin Elisabeth Moberg (1)
  • Kjetil Frøyland (1)
  • Kristin Beate Vasbø (1)
  • Kristin Beck Gjellesvik (1)
  • Kristin Walseth (1)
  • Kristinn Hegna (1)
  • Kristoffer Chelsom Vogt (1)
  • Lars Roar Frøyland (1)
  • Marjan Nadim (1)
  • Mira Aaboen Sletten (1)
  • Niri Talberg (1)
  • Ole Jacob Madsen (1)
  • Ottar Hellevik (1)
  • Patrick Lie Andersen (1)
  • Ruth Kjærsti Raanaas (1)
  • Siv Merete Kjenes Arnesen (1)
  • Tale Hellevik (1)
  • Tina Mathisen (1)
Fagfellevurdert

Innflytelse, utforsking og spenning. Ungdomsskoleelevers erfaringer med estetiske uttrykksformer i undervisning

Ungdomstrinnet har i lang tid hatt en utfordring med å fremstå som meningsfullt og stimulerende for mange ungdommer. Det blir etterlyst en sterkere sammenheng mellom skolefaglige aktiviteter og ungdommenes egne interesser.

Publisert: 20.03.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 4) 1/2024
Engelsk — Fagfellevurdert

Secondary school pupilsʼ experiences of participating in adapted farm-based education in Norway. Inner motivation and personal development outcomes

Hvordan opplever ungdomsskoleelevene selv gård–skole-opplæring, og hvordan kan dette bidra til å øke motivasjonen for den vanlige skolen?

Publisert: 12.02.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 4) 1/2024
Fagfellevurdert

Unges utsatthet for digitale seksuelle krenkelser

Hvor vanlig er ulike digitale seksuelle krenkelser og hvordan henger ulike individuelle kjennetegn sammen med risiko for utsatthet?

Publisert: 25.04.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Årg. 4) 1/2023
Fagfellevurdert

Gutters tidsbruk på dataspill og skolearbeid

Spørreundersøkelser viser at gutter bruker mindre tid på skolearbeid og mer tid på dataspill enn jenter. Tidsbruk på skolearbeid og dataspill blir likevel i liten grad undersøkt og drøftet i sammenheng i forskningslitteraturen.

Publisert: 21.03.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 3) 2/2022
Fagfellevurdert

«Alle sammen støtter hverandre og hjelper hverandre hvis vi trenger motivasjon»: et elevperspektiv på læring og relasjoner i flerkulturelle videregående skoler med lave inntakskrav

Systematiske forskjeller mellom elevgrunnlaget i ulike skoler omtales som skolesegregering. Et sentralt spørsmål i forskningen om skolesegregering er om, og eventuelt hvordan, elevsammensetningen påvirker læringsmiljøet og skolens kvalitet.

Publisert: 23.08.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 2) 1/2021
Fagfellevurdert

Forekomst av seksuell trakassering av tenåringer og sammenhengen med depressive symptomer. Hvilken betydning har sosiale relasjoner?

I løpet av ungdomsperioden vil mange oppleve seksuell trakassering. Studier fra Norge og andre land viser at seksuell trakassering i ungdomsperioden er et utbredt fenomen.

Publisert: 07.03.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 2) 2/2021
Fagfellevurdert

Hvorfor ser færre unge lyst på livet? Utviklingen for opplevd livskvalitet blant ungdom og yngre voksne i Norge

Tidligere lå yngre høyest i opplevd livskvalitet. Nå ligger de lavest. Nedgangen blant ungdom og yngre voksne i Norge i tiåret 2009–2019 må kunne kalles dramatisk, og det å forstå hva som har skapt den blir viktig om en skal klare å snu utviklingstendensen.

Publisert: 02.02.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 2) 2/2021
Fagfellevurdert

Mobbing og hatytringer blant skoleungdom i Oslo: Betydningen av elevenes minoritetsbakgrunn og skolekonteksten

Denne artikkelen undersøker hvorvidt unges etniske og religiøse minoritetsbakgrunn gjør dem mer utsatt for krenkelser og eksklusjon.

Publisert: 02.12.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 2) 2/2021
Fagfellevurdert

«På skalaen som er meg, er det ikke plass til minuspoeng». En kvalitativ analyse av unge deprimertes selvforståelse

I denne artikkelen blir det undersøkt hvordan unge voksne med lett depresjon forstår seg selv i lys av sin lidelse. Resultatene indikerer at informantene erfarte å miste deler ved deres identitet eller autonomi som følge av depresjonen, noe som gjorde det vanskeligere å leve i tråd med krav fra samfunnet og omgivelsene.

Publisert: 30.11.2021 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 2) 2/2021
Fagfellevurdert

«Vi er med hverandre fordi vi er utlendinger»: Om (re)produksjonen av kategoriene «utlending» og «norsk» i skolen

Gjentagende ganger har forskning vist at mange unge med minoritetsbakgrunn omtaler seg selv som «utlendinger». Denne artikkelen undersøker hvordan (re)produksjonen av kategoriene «utlending» og «norsk» skjer i skolen, og om dette kan forstås som uttrykk for en rasialiseringsprosess.

Publisert: 08.12.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 1) 2/2020
Fagfellevurdert

Hva kjennetegner ungdom som går på norske fritidsklubber og ungdomshus?

Hva kjennetegner norske ungdommer som bruker fritidsklubber? Er det noen trekk som øker eller reduserer sannsynligheten for at ungdom bruker fritidsklubbene? Og i hvilken grad varierer dette mellom kommuner av ulik størrelse?

Publisert: 07.02.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 1) 1/2020
Fagfellevurdert

Generasjon prestasjon? Ungdoms opplevelse av press og stress

Hvordan opplever norske ungdommer prestasjonspress? Funnene i denne artikkelen bidrar til å nyansere forestillingen om en ungdomsgenerasjon der flertallet er utsatt for et massivt press og som ikke har den nødvendige kapasiteten til å håndtere presset de er utsatt for.

Publisert: 28.11.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 18) 2/2018
Fagfellevurdert

Sentrale kvalitetar i arbeidsinkludering av sårbar ungdom, slik ungdom sjølv og arbeidsgivarar opplever det

Kva er viktige kvalitetar og eigenskapar hos hjelparar som skal bistå i inkludering av sårbar ungdom i utdanning og arbeidsliv? Denne artikkelen analyserer og peikar på framgangsmåtar og oppfølgingsformer som kan brukast for å hjelpe ungdommar i overgangen til vaksenlivet.

Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning 2/2017
Fagfellevurdert

Kjennetegn ved unge pokerspillere - Er poker særlig attraktivt for elever med gode karakterer?

Tradisjonell forskning på pengespill har fokusert på spilleavhengighet, i liten grad skilt mellom poker og øvrige pengespill, og har sjelden undersøkt mulige positive sider ved pokerspill. I denne artikkelen undersøkes sammenhengen mellom generell pokerspilling og skolekarakterer blant 953 elever på videregående skole.

Publisert: 06.07.2017 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Årg. 17) 1/2017
Fagfellevurdert

Livet på Instagram - Ungdoms digitale forlengelser av sosiale relasjoner og vennskap

Denne artikkelen handler om hvordan ungdommer skaper seg selv, håndterer vennerelasjoner og kommuniserer med hverandre både visuelt og skriftlig på Instagram.

Publisert: 10.05.2017 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 17) 1/2017
Fagfellevurdert

Endringer i skoleengasjement og utdanningsplaner blant unge med og uten innvandringsbakgrunn

Et av hovedfunnene i denne artikkelen er at ungdom med og uten innvandrerbakgrunn over tid er blitt likere i sitt skoleengasjement, samtidig som unge med innvandringsbakgrunn fortsatt er betydelig mer orientert mot høyere utdanning.

Publisert: 10.03.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning (Vol. 16) 1/2016
Fagfellevurdert

Heteronormativitet i kroppsøvingsfaget.

Både kjønn og seksuell legning kan påvirke opplevelsen av kroppsøvingstimen og garderobesituasjonen negativt, men kroppsøvingsfaget kan også være en viktig arena i kampen mot stereotypier som omhandler kjønn eller seksuell legning.

Publisert: 29.12.2014 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning Vol. 14, 2/2014
Fagfellevurdert

Skolens betydning for den lave andelen av ungdom med innvandrerbakgrunn i lærerutdanningen

Funnene i denne artikkelen viser at de erfaringene ungdom med innvandrerbakgrunn har fra skolen knyttet til karriererådgiving, rollemodeller og anerkjennelse, kan ha en betydning for at så få av dem velger lærerutdanning seinere i livet.

Publisert: 08.10.2014 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning Vol. 14, 2/2014
Fagfellevurdert

Interkulturelt ungdomsarbeid i spennet mellom gamle og nye forestillinger om kultur, likhet og forskjell

Unge i dag trenger ikke hjelp til å oppdage likheter mellom land, kulturer og levemåter. De har derimot behov for hjelp til å oppdage forskjeller som opptrer på nye og komplekse måter i de transkulturelle nettverkene de deltar i.

Publisert: 29.01.2014 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning Vol. 14, 1/2014
Fagfellevurdert

Ungdom med innvandringsbakgrunn etter overgangen til videregående opplæring - Tapte nettverk og svekket skoletrivsel?

Denne artikkelen har sett på overgangen til videregående skole. Den viser at ungdommer med innvandringsbakgrunn oftere opplever nedgang i skoletrivsel, redusert konsentrasjon/engasjement, svekket akademisk selvbilde, nedgang i antall nære venner man kan betro seg til og nedgang i sosial støtte fra lærer, enn unge med norskfødte foreldre.

Publisert: 30.04.2013 Hentet fra Nordisk tidsskrift for ungdomsforskning Vol. 13, 1/2013
Utdanningsforbundet logo

Om Utdanningsforskning.no

Redaksjonelle prinsipper for Utdanningsforskning.no

Utdanningsforbundet.no

Personvernerklæring

Epost: post@utdanningsforskning.no

Sentralbord: 24 14 20 00

Øvrig kontaktinfo 

 

 

Utdanningsforbundet logo