Fagfellevurdert Erfaringer med «Trygg før 3» – profesjonsutvikling på småbarnsavdelinger (vuggestuer) – en kvalitativ studie Flere studier har i de senere årene vist at barnehagekvaliteten er middels. Dette har bidratt til økt interesse for å finne frem til god profesjonsutvikling som kan forbedre barnehagekvaliteten. Publisert: 09.09.2024 Hentet fra Paideia Nr. 26/2023
Artikkel – Når vi snakker om noe vi ikke kan se, skjer det noe med språket, sier forsker Ny forskning viser hvorfor dekontekstualisert språk - språk som går utover “her-og-nå” - kan bidra til et rikere språkmiljø for barn. Publisert: 03.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Barnehagelærere med masterutdanning: Blir tryggere og stiller kritiske spørsmål Barnehagelærere med masterutdanning blir faglig trygge og ser ting på nye måter, viser et forskningsprosjekt. Men er barnehagene rigget for å få utbytte av kompetansen deres? Publisert: 22.08.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Podcast BluPodden: Programmering gjennom lek I denne episoden av BluPodden snakker vi om programmering, realfag og vitenskapen sin plass i barns læring. Publisert: 22.08.2024 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Engelsk — Fagfellevurdert Co-Creation of Navigational Spaces When Facilitating Children’s Play På tross av den anerkjennelsen som lekens betydning i barnehagen har, kan omstendigheter i den virkelige verden begrense omfanget av barns frie og spontane lek. Publisert: 21.08.2024 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 7) 4/2023
Engelsk — Fagfellevurdert Tensions of Difference in Integrating Refugee Children in Norwegian ECEC Centers Hvordan ser barnehagelærere på de spenningene som oppstår i forbindelse med integreringen av flyktningbarn i norske barnehager? Publisert: 16.08.2024 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 20) 4/2023
Fagfellevurdert Små barns mulighet til å delta i sorgpraksiser i hverdagslivet i barnehagen. En sosiokulturell analyse av utfordringene med å forstå og møte barnehagebarns sorg Det synes å være et kvalifikasjonskriterium for deltakelse i sorgpraksiser; et kriterium som ikke finnes når det gjelder andre sosiale praksiser barn deltar i som del av sin utvikling, som for eksempel å snakke for å lære språk. Publisert: 19.06.2024 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 21) 3/2024
Artikkel Episode 12: – Å starte i barnehagen for første gang Til høsten er det mange 1-2-åringer som skal starte i barnehagen for aller første gang. Hvordan kan barnehagen legge til rette for at tilvenningen skal bli trygg og god? Og hvorfor er det så viktig at disse små barna får en best mulig start? Publisert: 14.06.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert Like barn leker best? Likhetens flertydighet På tross av et stadig mer differensiert samfunn, har likhetstankegangen stått sterkt i det norske samfunnet. Hvordan uttrykker barnehagelærere forståelse av likhet, og hvordan kan dette få betydning for flerkulturelle barns deltagelse i barnehagen? Publisert: 29.05.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol. 9/2023
Artikkel Kodelek og matematikk kan hjelpe barn til å ta i bruk kritisk tenkning En ny doktorgrad trekker frem tre ting som kan være særlig viktige for at barns skal utvikle sine evner innen høyere ordens tekning: matematikk, kodeleker og støtte fra voksne. Publisert: 24.05.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret, Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert Barnehagelæreres profesjonsspråk i foreldresamtalen: Faglig nok for hvem? Hva kjennetegner barnehagelærerens profesjonsspråk i foreldresamtalen, og hvordan kan samtaleanalytisk forskning bidra til større nyanser i debatten om profesjonsspråkets faglighet? Publisert: 21.05.2024 Hentet fra Forskning og Forandring (Vol. 7) 1/2024
Omtale Ny studie om de yngste barna og språk Barns språk strekker seg langt utover det å bare gjenta kjente ord og uttrykk. En spennende ny studie ved Høgskolen i Østfold tar for seg hvordan barn opp til tre år bidrar kreativt i språklige samspill. Publisert: 25.04.2024 Hentet fra Høgskolen i Østfold