Podcast Lærerrommet: Slik hjelper du de introverte og sjenerte De finnes i alle klasserom og i alle barnehager; barn og elever som er stillere og mindre sosialt deltakende enn andre. Fagfolk kaller dem gjerne stille, tilbaketrukne eller innagerende barn og unge. Hvordan støtter du dem best? Publisert: 11.10.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagartikkel «Jeg kunne like gjerne vært en assistent» Det sier nyutdannede barnehagelærere. De er redde for å ta ledelsen, vise sin kunnskap og si ifra til erfarne medarbeidere i frykt for dårlig samarbeid, viser studie. Publisert: 07.10.2024 Hentet fra Første steg 2/2024
Podcast Episode 24: Skulen sitt første møte med elevar og føresette I desse dagar er det mange 5-6-åringar som vitjar skulen dei skal byrje på i haust. Dei er sjølvsagt spente på kva skulen eigentleg er, og kva det å byrje på skulen faktisk inneber. Men det er ikkje berre borna som skal byrje på skulen til hausten som er spente. Publisert: 01.10.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Tusenvis av barnehagebarn får språkstøtte etter forskningsprosjekt Selv om forskningsprosjektet Språksterk nærmer seg slutten, er det bare starten for barnehagene i Groruddalen. Takket være offentlige og private midler, kan Språksterk-modellen nå videreføres og tilbys til nye barnehager. Publisert: 19.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast Lærerrommet: Slik bruker du humor i barnehagen! Hvorfor er tull og tøys så viktig for de minste, og hvordan kan de voksne bruke humor som pedagogisk verktøy i barnehagen? Svaret får du i denne episoden av Utdanningsforbundets podcast Lærerrommet. Publisert: 17.09.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Kronikk Vedtatt barnehagepolitikk har ikke rot i virkeligheten I denne kronikken viser forfatteren hvor stor avstand det er mellom politikeres vedtak og føringer for hvordan det pedagogiske innholdet i barnehagen burde være, og hvordan hverdagen i de fleste norske barnehager er. Publisert: 16.09.2024 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2024
Fagartikkel Dette er viktig for å få et godt barnehagemiljø For å få et godt psykososialt barnehagemiljø er det viktig at personalet reflekterer over egen praksis. Praksisfortellinger er et godt verktøy. Publisert: 11.09.2024 Hentet fra Første steg 1/2024
Fagfellevurdert Erfaringer med «Trygg før 3» – profesjonsutvikling på småbarnsavdelinger (vuggestuer) – en kvalitativ studie Flere studier har i de senere årene vist at barnehagekvaliteten er middels. Dette har bidratt til økt interesse for å finne frem til god profesjonsutvikling som kan forbedre barnehagekvaliteten. Publisert: 09.09.2024 Hentet fra Paideia Nr. 26/2023
Artikkel – Når vi snakker om noe vi ikke kan se, skjer det noe med språket, sier forsker Ny forskning viser hvorfor dekontekstualisert språk - språk som går utover “her-og-nå” - kan bidra til et rikere språkmiljø for barn. Publisert: 03.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Barnehagelærere med masterutdanning: Blir tryggere og stiller kritiske spørsmål Barnehagelærere med masterutdanning blir faglig trygge og ser ting på nye måter, viser et forskningsprosjekt. Men er barnehagene rigget for å få utbytte av kompetansen deres? Publisert: 22.08.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Podcast BluPodden: Programmering gjennom lek I denne episoden av BluPodden snakker vi om programmering, realfag og vitenskapen sin plass i barns læring. Publisert: 22.08.2024 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Engelsk — Fagfellevurdert Co-Creation of Navigational Spaces When Facilitating Children’s Play På tross av den anerkjennelsen som lekens betydning i barnehagen har, kan omstendigheter i den virkelige verden begrense omfanget av barns frie og spontane lek. Publisert: 21.08.2024 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 7) 4/2023