Artikkel Førsteklassingene lærer bokstavene raskere Stadig flere førsteklassinger lærer to eller flere bokstaver i uka. Nå skal Kristin Sunde ved Lesesenteret ta doktorgrad på hva dette betyr for elevenes leseutvikling. Publisert: 21.03.2017 Hentet fra Lesesenteret
Fagfellevurdert Fra faglærer i kunstfag til kunnskapsområdelærer i Kunst, kultur og kreativitet – dialoger om endring I prosessen med implementering av den nye rammeplanen for barnehagelærerutdanningen, har vi registrert at det eksisterer frustrasjoner hos faglærerne i musikk, forming og drama knyttet til faglig identitet og rollen som barnehagelærerutdanner. Publisert: 08.03.2017 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 15) 2017
Artikkel Fagspesifikk skriving på barneskolen Kan barneskoleelever som sliter med lesing og skriving drar nytte av fagspesifikke skrivepraksiser? Publisert: 06.02.2017 Hentet fra Lesesenteret
Blogg Tyve gode bøker til språkstimulering for 3-6 åringer En utfordring når vi har hatt våre språkprosjekter er å finne bøker som er egnet til språkstimulering og dialogisk lesing. For å finne gode bøker og historier har vi gått gjennom en mengde ulike barnebøker. Her er noen favoritter blant bøkene som passer til barn mellom 3-6 år. Publisert: 04.01.2017 Hentet fra Læringsbloggen
Fagfellevurdert Litteratursamtalens danningspotensial - Teksten og samtalen om den, øver opp elevenes etiske og estetiske refleksjonsevner. Publisert: 01.12.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 2) 3/2016
Omtale Når naturen blir klasserom Hva skjer når klasserommet flyttes ut i naturen? Publisert: 02.11.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel Norske åtteåringer digger læreren sin Norske barn er mer fornøyde med læreren sin enn jevnaldrende i andre land. Publisert: 03.10.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Stillelesing i norskfaget – fra pustepause for læreren til veiledningsøkt i lesing? Denne studien undersøker hva fire lærere på barnetrinnet gjør når elevene leser stille. Stillelesing er en vanlig aktivitet i norske klasserom, men kunnskapen om hva læreren gjør i denne tiden og hvordan hun veileder faglig, er begrenset. Publisert: 16.09.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 3/2016
Artikkel Hvordan jobbe med rask bokstavprogresjon? Hva er prinsippene bak rask bokstavprogresjon og hvor mange bokstaver bør elevene bli kjent med i uka? Publisert: 14.09.2016 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Adoptivbarn i risiko for språkproblemer Barn som er adoptert fra utlandet kan være sårbare for å utvikle språk- og lesevansker. Det er viktig å være oppmerksom på hva barna forstår av ord og begreper allerede i barnehagen. Publisert: 08.09.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Kan oppdage risiko for lese- og skrivevansker Ved hjelp av noen sjekkpunkter kan lærere oppdage risiko for lese- og skrivevansker allerede når førsteklassingene begynner på skolen. Publisert: 19.08.2016 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Læring hos barn og unge med synshemming Læringspraksis og metodikk som fungerer godt for barn og unge med synshemming. Rapport fra Statped og NTNU Samfunnsforskning. Publisert: 27.05.2016 Hentet fra Statped