Fagartikkel Muligheter og begrensninger ved bruk av digital diktering i skolen Digital diktering innebærer å skrive ved å snakke til en pc, mobil eller et nettbrett. Diktering kan bidra til at noen elever opplever færre hindringer i skriveprosessen og en større grad av mestring, men det kan også by på utfordringer. Publisert: 03.06.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Artikkel Krevende å starte på ungdomsskolen - HiØ-forskere skal bidra til å lette overgangen Å gå fra barneskolen til ungdomsskolen er et krevende taktskifte for mange elever. Likevel er det gjort lite forskning på denne overgangen i norsk sammenheng. En ny samling med forskningsartikler skal gi nyttig kunnskap om overgangen. Publisert: 18.05.2022 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Slik kan ungdomsskoleelever oppleve skolen mindre stressende Ungdomsskoleelever melder om stress og mangel på motivasjon. Men estetiske uttrykksformer i teoretiske fag kan redusere elevenes frykt for å gjøre feil. Likevel utdannes få lærere i estetiske fag. Publisert: 10.05.2022 Hentet fra NTNU
Podcast Lærerrommet: Valg av videregående – hva hjelper elevene? Feilvalg pekes på som en av de viktigste årsakene til å ikke fullføre videregående. Hva skal, eller hva kan, gjøres med dette? Publisert: 07.04.2022 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Gratis skolefrukt ga null effekt på elevers overvekt Ordningen med skolefrukt skulle bidra til å forebygge og redusere overvekt blant elevene. Ny forskning viser ingen slik effekt. Publisert: 09.02.2022 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Kan fremtidens voksne nok om digital teknologi? Hvor godt forberedt er elever på å lære, arbeide og leve i en digital verden? Forskere skal igjen måle niendeklassingers digitale ferdigheter. Publisert: 25.01.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Et kvalifisert utdanningsvalg for dagens ungdom: Resultater fra et innovasjonssamarbeid mellom en ungdomsskole, en videregående skole og en bedrift Både i arbeids- og samfunnslivet har det i flere år vært uttrykt stor bekymring over at mange ungdommer ikke greier å gjennomføre det videregående utdanningsløpet, og da særlig innen yrkesfaglig utdanningsretning. Publisert: 17.01.2022 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 11) 1/2021
Blogg La dei eldste elevane lese for dei yngste Litterære møter på tvers av alder er ein meiningsfull aktivitet som har fordelar både for dei eldste og dei yngste, skriv Monica G. Mitchell. Publisert: 07.01.2022 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel Er det verdt tiden å begynne med engelskopplæring for seksåringer? ─ Vi vet rett og slett ikke om det er hensiktsmessig å begynne med engelskopplæring så tidlig som i første klasse, sier forsker. Nå skal aktuelt prosjekt undersøke undervisningen og hva elevene lærer seg på egenhånd utenfor skolen. Publisert: 17.12.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Blogg Lærere og forskere på samme lag: Etablering av fagnettverk i kroppsøving Lærere og forskere skal jobbe tett med å utvikle kroppsøvingsfaget. Publisert: 30.11.2021 Hentet fra forskning.no
Fagfellevurdert «A-skole» eller «B-skole»? Målstyring og lærerprofesjonalitet i Osloskolen Kunnskapsløftet introduserte nye styringsmidler i det norske utdanningssystemet: Kompetansemålene i læreplanen, nasjonale prøver som måler elevenes læringsutbytte og ulike rettslige standarder og tilsyn holder skoler og lærere ansvarlige for utdanningskvaliteten. En slik ansvarliggjøring er særlig synlig i Oslo. Publisert: 29.11.2021 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 15) 2/2021
Artikkel Ungdommers meldinger til barnevernet er lite synlige Barnevernet ser på ungdommer som passive mottakere av hjelp. Ungdommene selv mener de tar en aktiv rolle i sitt eget liv. Misforholdet kan skape utfordringer, ifølge ny doktorgrad. Publisert: 23.11.2021 Hentet fra Universitetet i Agder