Fagfellevurdert Lokal forankring i storskala skoleutviklingsprosjekter – en evaluering av en modell for skolebasert kompetanseutvikling der mange skoler deltar Hvordan kan kompetanseutvikling i skolen organiseres slik at flest mulig av de involverte opplever relevans, eierskap og påvirkningsmuligheter til innholdet og utformingen av tiltakene? Publisert: 12.02.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 3/2024
Fagartikkel Ny infrastruktur for lokal kompetanseutvikling – tre viktige utfordringer Desentralisert ordning for kompetanseutvikling skal gi en lokalt forankret og treffsikker etterutdanning og styrke skoleeiers ansvar for kompetanseutvikling. Evalueringen viser noen viktige utfordringer med forankring og rollefordeling. Publisert: 11.02.2025 Hentet fra Bedre skole 1/2022
Fagfellevurdert Hva gjør pedagogene i barnehagen? Barnehagelærernes arbeidsdeling i møte med skjerpet pedagognorm Hvilken betydning kan ulike måter å organisere pedagogressursen få for barnehagelærerprofesjonens jurisdiksjon på barnehagefeltet? Publisert: 03.01.2025 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 21) 2/2024
Fagfellevurdert Medbestemmelsessystemets direkte medvirkning: Resultater fra et aksjonsforskningsprosjekt i sykehjem og barnehager Hovedavtalene i norsk arbeidsliv forplikter tillitsvalgte, ansatte og ledere til å samarbeide om utvikling av virksomheten. Men de samme avtalene gir få retningslinjer for hvordan et slikt topartssamarbeid kan gjennomføres i praksis. Publisert: 09.12.2024 Hentet fra Forskning og Forandring (Vol. 7) 1/2024
Fagfellevurdert Annerledes og likeverdig: førstelektorstillingens skjebne under akademias konvensjoner Hvilket kunnskapsregime kommer til uttrykk i søknader og komitévurderinger for opprykk eller stilling til førstelektor, og hvilke implikasjoner har dette for utformingen av framtidige kriterier i denne karrierestigen? Publisert: 04.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 1/2024
Artikkel – Barnehagen trenger flere menn, og forskjellige menn Man må ikke være Lars Monsen for å trives i barnehage. – Barna trenger også menn som liker å spille sjakk og tegne, sier forsker. Publisert: 11.10.2024 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Kronikk Lærarane manglar autoritet. Kan coaching være løysinga? DEBATT: Trass i initiativ frå politikarar gjennom fire ti-år i form av tallause nasjonale, regionale og lokale satsingar for å støtte læraren sitt leiarskap i klasserommet, har vi ikkje lykkast godt nok. Publisert: 19.09.2024 Hentet fra forskning.no
Artikkel Er læreryrket et omsorgsyrke? Ja, svarer læreren, tja, sier forskeren. Er det påstanden om feminisering av skolen og merkelappen omsorgsyrke som skremmer vekk menn fra lærerutdanningen? Publisert: 17.09.2024 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Engelsk — Fagfellevurdert “I Stay Because of My Students”: Urban Lower Secondary School Teachers’ Experiences of Belonging at Work Hva er viktig for at lærere på ungdomsskoler i byer skal ha en følelse av tilhørighet på jobben, og hvordan påvirker elev–lærer-relasjonen denne opplevelsen? Publisert: 13.06.2024 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 7) 4/2023
Podcast Hvordan står det til med statusen til læreryrket, og hvilken status bør læreryrket ha? I podcasten «Lærersnakk» diskuterer praksisfeltet og forskere dagsaktuell tematikk fra skolen. Publisert: 14.03.2024 Hentet fra NTNU
Fagfellevurdert Økt lærertetthet = økt inkludering? En kvalitativ undersøkelse av læreres erfaring med systematisk bruk av to lærere i opplæringen Hvordan erfarer lærere bruk av to lærere i opplæringen? Kan tolærerorganiseringen bidra til inkludering? Publisert: 01.02.2024 Hentet fra Paideia 20/2020
Fagartikkel Norm for lærertetthet – sikrer ressurser, men er lite målrettet Innføring av normen for lærertetthet ble begrunnet med at den skulle bidra til å gi elevene bedre grunnleggende og faglige ferdigheter samt et inkluderende og godt læringsmiljø. Men verken elevers trivsel eller skoleprestasjoner er blitt bedre etter innføringen. Publisert: 07.11.2023 Hentet fra Bedre skole 1/2023