Kronikk Målstyring i skolen: La lærerne være ekspertene i klasserommet KRONIKK: Markedsstyring i Osloskolen fører til at lærere ved såkalte B-skoler har mindre pedagogisk frihet enn lærere ved såkalte A-skoler. Publisert: 29.04.2022 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel Skolen som emosjonell arena – hvordan uro i skolen kan påvirke lærere emosjonelt Denne artikkelen bygger på en kvalitativ intervjustudie av fem lærere i ungdomsskole og videregående skole om hvordan de opplever uro i skolen. Artikkelforfatterne drøfter her hvordan slik uro virker inn på lærerne emosjonelt og på deres profesjonsutøvelse. Publisert: 01.04.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2021
Artikkel Hva er årsaken til at lærere slutter eller skifter jobb? Såkalt lærerutskifting er et komplekst tema som henger sammen med både lønnsutvikling og trivsel. Et nytt forskningsnotat ser nærmere på årsakene til at lærere slutter eller får seg nytt arbeidssted. Publisert: 10.03.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Artikkel Fagforeninger mangler faglig innflytelse Det ligger mye makt i å representere store profesjonsgrupper, men fagforeningene har svake strategier for å drive faglig utvikling på arbeidsplassnivå. Publisert: 08.03.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Her er forskernes «medisin» for nedslitte skoler Ett av de mest effektive tiltakene for å bedre inneklimaet i gamle skoler er nesten helt gratis, viser forskning. Publisert: 11.02.2022 Hentet fra SINTEF Teknologi og samfunn
Kronikk Hva er egentlig en tillitsreform? Selv om kommunene ikke har en felles forståelse av hva en tillitsreform er, er de nokså samstemte når det gjelder hvilke problemer en tillitsreform skal til livs. Publisert: 06.01.2022 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Artikkel Likhetsidealene i norsk skole settes på prøve Kunnskapsgrunnlaget om lærerspesialistene er for svakt, ifølge fersk doktorgradsavhandling. Og Hurdalsplattformen gir ingen klare svar på hva som skal skje med ordningen. Publisert: 16.12.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Fra skoletaper til arbeidskar – Mange gutter som får mye kjeft og negativ oppmerksomhet på skolen opplever at egenskaper som rastløshet, fysisk styrke og utholdenhet blir snudd til en positiv identitet i håndverksfaget, sier Jørn Ljunggren. Publisert: 03.09.2021 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel Nyutdannede ungdomsskolelærere trives, mens erfarne lærere vil slutte – Overaskende funn, sier professor. Lærere som er nye i jobben trives til tross for «praksissjokk» og mange komplekse oppgaver. Publisert: 21.05.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Hva bruker lærere 25 sparte minutter på? Akkurat det de skal Ni hundre lærere fikk automatisert en oppgave som sparte hver av dem 25 minutter. Men å følge opp hva lærerne brukte den sparte tiden på viste seg å være vanskelig - og unødvendig. Publisert: 12.04.2021 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Den tillitsvalgtes rolle i det faglige utviklingsarbeidet Den tillitsvalgte har et medansvar, ikke bare for lønns- og arbeidsvilkår, men også for det faglige utviklingsarbeidet på arbeidsplassen. Men hvordan dette ansvaret skal utøves i offentlig sektor, er uklart. Publisert: 26.03.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Fagfellevurdert Skolens evne til å ivareta krenkede lærere Det har i de senere år vært mye i media om lærere som har vært utsatt for vold. Denne artikkelen vil ta opp hvordan krenkede pedagoger ivaretas, eller kan ivaretas i skolen som organisasjon, og foreslå mulige tiltak som kan styrke lærernes trygghet og trivsel i skolehverdagen. Publisert: 28.01.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2020