Artikkel – Barna må øve på å svømme utendørs Deler av barnas svømme- og livredningsundervisning kan bli lagt utendørs allerede fra neste år. Grepet skal sørge for at færre drukner. Publisert: 06.11.2019 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Ny rapport: Slik kan skolegården gjøre barn og unge mer fysisk aktive Barn og unge er mindre fysisk aktive enn før. Forskere fra NMBU har studert hvordan uteområdene i norske skoler og barnehager kan bidra til å motvirke den stadig økende inaktiviteten, og skape god helse og trivsel. Det har resultert i oppdaterte anbefalinger for uteområdenes innhold og størrelse. Publisert: 21.10.2019 Hentet fra Norges miljø- og biovitenskapelige universitet - NMBU
Kronikk Slik kan undervisere tilrettelegge for funksjonshemmede med enkle grep KRONIKK: Studenter som trenger noe ekstra møter en hverdag der støtten, hjelpemidlene og tilpasningene de må ha for å gjennomføre studiene mangler. Det kan vi gjøre noe med. Publisert: 18.10.2019 Hentet fra forskning.no
Artikkel Samspill mellom bygg og barn Hvordan barnehagebygget er utformet, kan fremme eller hemme barnas muligheter til å være aktive deltagere i sin hverdag i barnehagen. Publisert: 08.05.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Så mye bakterier var det i inneluften i barnehagen Det kom ikke som en overraskelse på forskerne at det var stor forskjell på inne- og uteluften i barnehagen. Men hvordan påvirker luften barnas helse? Publisert: 23.08.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Når gode intensjoner kolliderer med hverdagslivet Tanken bak design og arkitektur harmonerer ikke alltid med hvordan det blir brukt i praksis, viser en studie. Publisert: 12.08.2017 Hentet fra Vetuva, Utdanningsdirektoratet 2017
Artikkel Bybarnehagers uterom kan brukes mer Byggingeniørstudenter og barnehagelærerstudenter involveres gjennom pedagogisk romanalyse for å forbedre urbane barnehager. Publisert: 22.05.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale – Rom for lek Solveig Nordtømme har forsket på hvordan barnehagens rom og de gjenstandene som finnes der påvirker ungenes lek og danning. Hun håper både pedagoger og arkitekter låner henne øre. Publisert: 15.01.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Fagartikkel Dagslys i klasserom og grupperom - En studie av ti arkitektkonkurranser Mye tyder på at det har skjedd et verdiskifte med hensyn til klasserommets form og hvor viktig dagslys er. Tradisjonelt har arkitektene vært opptatt av å sikre best mulig dagslys. Nå kan det se ut som energisparing og arealeffektivitet er blitt viktigere enn dagslys og romutforming. Dette vil ha konsekvenser for både lærernes og elevenes aktiviteter i skolen. Publisert: 14.08.2015 Hentet fra Bedre skole 3/2013
Fagfellevurdert Arkitektur og pedagogikk i samspill eller motspill? - om betydning av koherens mellom planlegging og etablering av nye typer barnehagebygg Funnene i artikkelen viser nødvendigheten av at barnehageutbyggere og eiere, planleggere, arkitekter, fagledere/styrere og øvrige barnehageansatte involveres og forstår hverandre i dialog om byggets intensjoner, utforming og bruk. Publisert: 20.07.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning Årg 10 (2015)
Fagfellevurdert Hvilken innvirkning har barnehagens fysiske utemiljø på barns lek og de ansattes pedagogiske praksis i uterommet. Lekeapparater er ikke alltid barns førstevalg i utelek. Denne undersøkelsen viser at barn foretrekker varierte og uforutsigbare lekemiljø hvor de kan skape sin egen fantasilek med bruk av pinner, steiner og andre tilgjengelig løsmaterialer. Den viser også at ansatte har stor påvirkning på barnas aktivitetsvalg og utetiden bør planlegges, gjennomføres og evalueres på samme måte som aktiviteter inne. Publisert: 01.07.2015 Hentet fra Nordisk barnehageforskning Vol. 10/2015
Fagfellevurdert Verdsetting av brukermedvirkning ved utforming av skoleanlegg - Dersom lærere føler seg overkjørt av arkitektprofesjonen i utformingen av skoleanlegg, er det bekymringsfullt. I så fall blir det tatt avgjørelser som ikke er i tråd med ønskene til byggets fremtidige brukere. Kan slike situasjoner unngås med bedre dialog? Publisert: 13.06.2015 Hentet fra Acta Didactica Vol. 9, 1/2015