Fagfellevurdert Demokrati og medborgerskap i matematikkundervisninga Kva seier matematikkdidaktisk forsking om arbeid med demokrati og medborgarskap i matematikkundervisninga? Og korleis kan denne forskinga bidra til forståinga av det tverrfaglege temaet i matematikkfaget i norsk skule? Publisert: 06.06.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 19) 1/2025
Fagartikkel Fem fordommer om estetiske fag Kunst, dans, musikk og drama blir ofte sett på som luksusfag, valgfrie hobbyfag – som et tillegg til «de ordentlige» kunnskapsfagene. Men solid og omfattende forskning på feltet viser at disse fagene spiller en viktigere rolle en enn mange tror. Publisert: 02.06.2025 Hentet fra Bedre skole 1/2025
Fagartikkel Erfaringer i arbeid med livsmestring for ungdom med hørselsutfordringer I denne artikkelen forteller audiopedagog Sara Skogli Wiik om hvordan Hørselspedagogene i prosjektet «Tenk fremover!» jobber med temaet livsmestring overfor ungdom med hørselsutfordringer. Artikkelen kan også være relevant for fagpersoner som jobber med andre ungdomsgrupper. Publisert: 23.05.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2024
Fagartikkel Læringsbane i matematikk – et planleggingsverktøy for undervisning Planleggingsverktøyet læringsbane i matematikk, skiller seg fra andre planleggingsverktøy ved at det legger spesiell vekt på hvordan de matematiske elementene i læreplanen er relatert til hverandre, og hvordan dette kan brukes aktivt i planlegging og gjennomføring av undervisningen. Publisert: 21.05.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024
Fagartikkel Ungdomsmeldingen: Gamle ideer gir fortsatt nye muligheter En aktiv og praktisk undervisning har vært et element i læreplanene så lenge man kan huske, uten at det har gitt seg særlig utslag i undervisningen som elevene blir møtt med. Den nylig publiserte Ungdomsmeldingen gir anledning til å ta gamle intensjoner på alvor. Publisert: 20.05.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024
Fagartikkel Fagfornyelsen som glemte skolebibliotekene En vellykket gjennomføring av fagfornyelsen forutsetter fungerende skolebibliotek. Likevel har skolebibliotekene fått svært liten plass i læreplanene. Publisert: 07.05.2025 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel 20 års barnehagepolitikk – historien om barnehagen som utdanning I 2005 ble barnehagen innlemmet i utdanningssystemet, og de siste 20 årenes barnehagepolitikk er historien om en massiv ekspansjon og ideologiske dragkamper om barnehagens formål. Publisert: 05.05.2025 Hentet fra Første steg 3/2024
Fagfellevurdert Betydningen av lærerstøtte for elevers selvregulerte læring i kroppsøving – mediert gjennom elevenes mestringsforventninger og målorienteringer Hvordan kan lærere gjennom lærerstøtte påvirke elevers selvregulerte læring i kroppsøving, både direkte, men også gjennom elevenes mestringsforventninger og målorienteringer? Publisert: 29.04.2025 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 8) 2/2024
Fagartikkel Ny opplæringslov: Elevens rett til rådgiving om sosiale og personlige forhold I ny opplæringslov er formuleringene knyttet til elevens rett til rådgiving om sosiale og personlige forhold betydelig endret. Dette medfører økt uklarhet om hva rådgivingen skal innebære, og hvorvidt den er tilstrekkelig. Publisert: 09.04.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024
Engelsk — Fagfellevurdert Evidence-Based Practice and Power Struggles Over Pedagogic Practices in “High-” and “Low- Stakes Accountability” Contexts Forskningens rolle innen pedagogisk praksis har blitt gitt en større vektlegging ved å introdusere «evidensbasert praksis» eller “hva virker”. Denne spesifikke kunnskapsformen blir ofte aktualisert i sammenheng med politikk som kombinerer økt autonomi i valg av metode med sentralisert kontroll i form av resultatbasert ansvarliggjøring. Publisert: 09.04.2025 Hentet fra Professions and Professionalism (P&P) (Vol. 13) 2/2023
Fagartikkel Hva er en pedagogisk aktivitet i barnehagen? Mye kan tyde på at noen barnehageansatte kan ha en for snever forståelse av hva som er pedagogiske aktiviteter. Publisert: 08.04.2025 Hentet fra Første steg 3/2024
Fagfellevurdert Livsmestring i norskfaget: Hvordan forstår og tilrettelegger norsklærere for livsmestringsarbeid i klasserommet? I overordnet del av Læreplan for Kunnskapsløftet 2020 er folkehelse og livsmestring løftet frem som ett av tre nye tverrfaglige temaer. Det er imidlertid uttrykt usikkerhet rundt hvordan særlig livsmestring skal forstås og operasjonaliseres. Publisert: 01.04.2025 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 10) 3/2024