Fagfellevurdert «Alle disse følelsene og tankene er jo gjennom personal forteller». Elevers analytiske utforsking av en litterær tekst Tekstarbeid har alltid vært en sentral del av norskfaget. Med Læreplan for Kunnskapsløftet 2020 skal elevene i større grad enn før arbeide utforskende med fagets tekster. Utforskende tekstsamtaler kan være en arena som tilrettelegger for nettopp dette. Publisert: 10.09.2025 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 9) 4/2025
Fagfellevurdert «Dette er måten de unge snakker på i dag.» Om elevers bruk av hatprat og nedsettende ytringer Nedsettende ytringer med basis i fordommer og stereotypier er ytringsformer som bryter med skolens målsetting og utvikling av inkluderende og støttende skole- og klassemiljøer. Hvilke erfaringer har lærere og fagarbeidere med elevers bruk av skjellsord og hvordan blir dette håndtert? Publisert: 09.09.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 11) 1/2025
Fagfellevurdert Hva forteller oppgavene gitt til muntlig eksamen i norsk om skjønnlitteratur og litterær kompetanse i ungdomsskolen? Norske elevers leseferdigheter har i lang tid vært en kilde til bekymring. Mot en slik bakgrunn skulle en tro at lesing av skjønnlitteratur burde ha en sentral plass i skolen og i norskfaget. Publisert: 12.06.2025 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 11) 1/2025
Fagfellevurdert Demokrati og medborgerskap i matematikkundervisninga Kva seier matematikkdidaktisk forsking om arbeid med demokrati og medborgarskap i matematikkundervisninga? Og korleis kan denne forskinga bidra til forståinga av det tverrfaglege temaet i matematikkfaget i norsk skule? Publisert: 06.06.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 19) 1/2025
Fagartikkel Fem fordommer om estetiske fag Kunst, dans, musikk og drama blir ofte sett på som luksusfag, valgfrie hobbyfag – som et tillegg til «de ordentlige» kunnskapsfagene. Men solid og omfattende forskning på feltet viser at disse fagene spiller en viktigere rolle en enn mange tror. Publisert: 02.06.2025 Hentet fra Bedre skole 1/2025
Fagartikkel Erfaringer i arbeid med livsmestring for ungdom med hørselsutfordringer I denne artikkelen forteller audiopedagog Sara Skogli Wiik om hvordan Hørselspedagogene i prosjektet «Tenk fremover!» jobber med temaet livsmestring overfor ungdom med hørselsutfordringer. Artikkelen kan også være relevant for fagpersoner som jobber med andre ungdomsgrupper. Publisert: 23.05.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2024
Fagartikkel Læringsbane i matematikk – et planleggingsverktøy for undervisning Planleggingsverktøyet læringsbane i matematikk, skiller seg fra andre planleggingsverktøy ved at det legger spesiell vekt på hvordan de matematiske elementene i læreplanen er relatert til hverandre, og hvordan dette kan brukes aktivt i planlegging og gjennomføring av undervisningen. Publisert: 21.05.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024
Fagartikkel Ungdomsmeldingen: Gamle ideer gir fortsatt nye muligheter En aktiv og praktisk undervisning har vært et element i læreplanene så lenge man kan huske, uten at det har gitt seg særlig utslag i undervisningen som elevene blir møtt med. Den nylig publiserte Ungdomsmeldingen gir anledning til å ta gamle intensjoner på alvor. Publisert: 20.05.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024
Fagartikkel Fagfornyelsen som glemte skolebibliotekene En vellykket gjennomføring av fagfornyelsen forutsetter fungerende skolebibliotek. Likevel har skolebibliotekene fått svært liten plass i læreplanene. Publisert: 07.05.2025 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel 20 års barnehagepolitikk – historien om barnehagen som utdanning I 2005 ble barnehagen innlemmet i utdanningssystemet, og de siste 20 årenes barnehagepolitikk er historien om en massiv ekspansjon og ideologiske dragkamper om barnehagens formål. Publisert: 05.05.2025 Hentet fra Første steg 3/2024
Fagfellevurdert Betydningen av lærerstøtte for elevers selvregulerte læring i kroppsøving – mediert gjennom elevenes mestringsforventninger og målorienteringer Hvordan kan lærere gjennom lærerstøtte påvirke elevers selvregulerte læring i kroppsøving, både direkte, men også gjennom elevenes mestringsforventninger og målorienteringer? Publisert: 29.04.2025 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 8) 2/2024
Fagartikkel Ny opplæringslov: Elevens rett til rådgiving om sosiale og personlige forhold I ny opplæringslov er formuleringene knyttet til elevens rett til rådgiving om sosiale og personlige forhold betydelig endret. Dette medfører økt uklarhet om hva rådgivingen skal innebære, og hvorvidt den er tilstrekkelig. Publisert: 09.04.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024