Artikkel Frå praksissjokk til meistring for nye lærarar Praksissjokk er eit ofte brukt omgrep for ferske lærarstudentar. No testar Nord universitet ut bonuspraksis i samarbeid med ei rekkje skuler i Trøndelag. Publisert: 15.11.2024 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel Tok i bruk 2000 år gammel undervisningsmetode «Det var som en espresso», var en av tilbakemeldingene fra studenter som var med i et forskningsprosjekt om gåturer lagt inn i undervisningen. Publisert: 24.10.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagartikkel Eventyrlig gjenbruk Studentene forvandlet brukte og slitte stoler til eventyrlige bursdagsstoler. Publisert: 18.10.2024 Hentet fra Første steg 2/2024
Artikkel Fekk kjenne på forskarpulsen På fem minutt skal du forklare eit forskingsprosjekt. Korleis går du fram? Intensiteten var høg då lærarstudentane tok utfordringa. Publisert: 16.10.2024 Hentet fra Høgskulen i Volda
Artikkel – Barnehagen trenger flere menn, og forskjellige menn Man må ikke være Lars Monsen for å trives i barnehage. – Barna trenger også menn som liker å spille sjakk og tegne, sier forsker. Publisert: 11.10.2024 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Fagartikkel Hvordan ChatGPT kan bidra i lærerutdanningens matematikkundervisning ChatGPT er ikke laget for å løse regneoppgaver. Likevel kan programmet bidra positivt i matematikkundervisningen. Noen lærerstudenter fikk prøve ut programmet ved planlegging av undervisning i algebra. Publisert: 10.10.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel Kollektiv mestringstro i skolen – et viktig, men oversett tema Mestringstro er noe man gjerne ser på som en individuell egenskap. Men etter hvert har man sett at den kollektive mestringstroen hos lærere kan være en enda viktigere faktor og forklare hvorfor noen skoler lykkes bedre enn andre. Publisert: 10.10.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel «Jeg kunne like gjerne vært en assistent» Det sier nyutdannede barnehagelærere. De er redde for å ta ledelsen, vise sin kunnskap og si ifra til erfarne medarbeidere i frykt for dårlig samarbeid, viser studie. Publisert: 07.10.2024 Hentet fra Første steg 2/2024
Artikkel Lærarmangelen krev handling - no mobiliserer forskarane I eitt nytt, stort forskingsprosjekt skal forskarar frå Norge og Sverige finne løysningar på lærarmangelen. Arbeidet har nett starta, og forskarane understrekar alvoret i situasjonen. Publisert: 25.09.2024 Hentet fra Nord Universitet
Blogg Lærerutdanningene trenger tid til utvikling, ikke nye reformer Økt kvalitet i lærerutdanningen alene vil ikke løse rekrutteringsproblemet, det må også være attraktivt å jobbe i skolen. Publisert: 24.09.2024 Hentet fra NOKUT
Artikkel Er læreryrket et omsorgsyrke? Ja, svarer læreren, tja, sier forskeren. Er det påstanden om feminisering av skolen og merkelappen omsorgsyrke som skremmer vekk menn fra lærerutdanningen? Publisert: 17.09.2024 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel Læreren spiller en viktig rolle i å bruke kunst og kultur som verktøy for elevenes læring Kunst- og kulturopplevelser i skolen i regi av eksterne er ikke nødvendigvis i tråd med læreplanen. Et eget forskningsprosjekt har sett på hvordan læreren kan bli en brobygger mellom kunsten og elevene, så opplevelsene kan brukes som verktøy for å lære. Publisert: 27.08.2024 Hentet fra Høgskolen i Østfold