Artikkel – Lærerutdanningen må ta studentenes emosjoner på alvor Hvis studentene lærer å forholde seg til emosjoner, kan det bidra til at flere forblir i læreryrket, mener førsteamanuensis Mette Helleve. Publisert: 12.12.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Bør lærarstudentar oppmodast til å dra på utveksling? Det er krevjande å få til gode utanlandsopphald for lærarstudentar. Kan andre former for internasjonalisering vera meir verdifullt? Publisert: 01.12.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert «Det er gøyere å skrive når noen snakker til deg direkte.» Videorespons er tilbakemeldinger gitt i form av videoopptak. Undersøkelse blant studenter i grunnskolelærerutdanningen viser at de opplever slik respons mer forklarende og utdypende enn i skriftlig respons, og at sammen med skjermopptak av visning av studenttekster var det lettere både å forstå hva faglærer mente, og å revidere teksten sin. Dessuten opplevdes slik respons mer motiverende. Publisert: 24.11.2023 Hentet fra Uniped (Vol. 46) 3/2023
Forskningskafe Forskningskafe: Øystein Gilje om læreres forskningsanvendelse Lærere som ønsker å anvende forskning har tilgang på et mangfold av ulike kilder og ressurser. Utfordringen er finne den forskningen som har relevans for hver enkelt. Og hvordan sikrer forskere at den forskningen de produserer faktisk har relevans? Publisert: 19.10.2023 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert Konstruksjoner av «partnerskap» i universiteter og høgskolers samarbeid med skolesektoren Partnerskapsbegrepet blir ofte knyttet til et ideal om likeverdighet mellom partene. Men normative idealer møter ofte utfordringer når de skal fortolkes og operasjonaliseres. Publisert: 18.10.2023 Hentet fra Uniped (Vol. 46) 3/2023
Forskningsnotat Hvordan utvikle god erfaringsbasert læring for lærerstudenter? For at erfaringsbasert læring i lærerutdanningen skal lykkes, må undervisningen være virkelighetsnær, fremme samarbeid blant lærerstudentene og ta hensyn til studentenes egne refleksjoner. Publisert: 02.10.2023 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Podcast Rettleiing av lærarar. A little less conversation, a little more action, please! ─ Dei forskingsbaserte verktøya kan gjere rettleiinga meir konkret og meir rett på sak, seier lærar med brei erfaring. Men er det her løysinga til rekrutteringskrisa finst? Publisert: 22.06.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Millioner til forskning på musikklærerutdanning Gjennom Erasmus+, EU sitt utdanningsprogram og prosjektet TEAM, «Teacher Education Academy for Music», har musikklærerutdanningen ved Nord universitet fått tildelt i underkant av 2,5 millioner kroner. Publisert: 12.06.2023 Hentet fra Nord Universitet
Fagartikkel Samskapt utviklingsarbeid i skolen – om relevans i grunnskolelærermasteren Et argument da man innførte masterutdanning for grunnskolelærere, var at alle lærere skulle få kompetanse i å kunne drive utviklingsarbeid innenfor eget yrke. Men en forutsetning for å få dette til er at studentene skjønner hvilke behov skolen har. Publisert: 04.05.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Fagfellevurdert Hvordan påvirker veilederutdanningene utøvelse av veilederrollen? En analyse av forventninger uttrykt i styringsdokumenter, forskning og faglitteratur Veiledning av studenter og nyutdannede lærere har potensiale til å bidra til at nye lærere blir bedre rustet ved inngangen til det krevende læreryrket. Veiledning bidrar imidlertid ikke nødvendigvis positivt til veisøkers profesjonelle utvikling, og det er ingen enighet, hverken blant forskere eller veiledere i skolen, om hvordan veilederrollen helst bør utøves. Publisert: 03.05.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk (NORDVEI) (Vol. 4) 1/2019
Artikkel Fotball og lærerstudier går hånd i hånd Han trener fotball så å si hver dag, men klarer fint å kombinere det med studier. – Det ene styrker det andre, synes Alexander Hovdevik. Publisert: 28.04.2023 Hentet fra Høgskulen i Volda
Fagfellevurdert Mentoroppfølging i lektorutdanningen: Hvordan oppfølging ved en mentor kan bidra til en god studiestart for lektorstudenter Oppfølging av studenter ved en mentor har potensial i seg til å fremme studenters læring og utvikling. En mentorordning kan derfor være et viktig redskap for å videreutvikle utdanningskvalitet. Publisert: 28.04.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 13) 1/2019