Podcast Podkast: Språk er livsviktig – ferdig snakka – Fantastisk at fleire vil bli språklektor, for språk er alt; verkelegheit, identitet og makt. Språkkunnskap er heilt sentral for å forstå seg sjølv og verda, seier professortrioen vi har snakka med i denne episoden av Universitetsplassen. Publisert: 23.06.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Aksjonslæring som grunnlag for utvikling av lærerstudenters U-kompetanse i FoU-oppgaven Norsk lærerutdanning har tidligere blitt kritisert for svak kobling mellom teori og praksis og for å gi studentene få muligheter til å lære gjennom praksis. Aksjonsforskning er tidligere dokumentert som en god strategi for å fremme systematisk refleksjon og for å koble teori og praksis. Publisert: 20.06.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 16) 1/2022
Podcast BluPodden: Nyutdanna barnehagelærar, hjelpetrengande eller visjonære? Har du lurt på korleis det er å vere nyutdanna barnehagelærar? Publisert: 17.06.2022 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Kronikk Å fjerne nettbrett fra undervisningen fratar elever og lærere mange muligheter KRONIKK: Debatten om digitalisering i skolen må nyanseres, skriver skoleforsker. Publisert: 16.06.2022 Hentet fra forskning.no
Kronikk Svømmeundervisning ute krever trygge lærere Nå som deler av svømmeundervisningen skal foregå utendørs, er det mye nytt for lærerne også. Men vi kan finne ut av det ved å samarbeide. Publisert: 13.06.2022 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagartikkel Medforskning i lærerutdanningen Stadig flere universiteter og høyskoler ønsker tettere kobling mellom forskning og utdanning. Skal dette bli mer enn ord, må studenter inviteres inn i forskningsprosjekter og få bruke forskningsdata aktivt i utdanningen sin. Publisert: 07.06.2022 Hentet fra Bedre skole 1/2022
Engelsk — Fagfellevurdert Professional digital competence in strategy and management: A case study of three teacher education programs in Norway Målet med denne artikkelen er å beskrive hvordan profesjonsfaglig digital kompetanse blir forstått og implementert på ledernivå i lærerutdanningene ved tre institusjoner. Publisert: 02.06.2022 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 17) 1/2022
Fagfellevurdert Profesjonell dømmekraft i skikkethetsvurdering. Praksislæreres sammensatte rolle Praksislærere har en betydningsfull rolle i lærerutdanningene. Imidlertid er rollen sammensatt, og flere kjenner på usikkerhet i møte med studenter i skikkethetsvurdering. Bruk av profesjonell dømmekraft handler om kunnskap om kriteriene i skikkethetsforskriften og hvordan kriterienes formål og verdier kan konkretiseres i møte med den enkelte student. Publisert: 25.05.2022 Hentet fra Uniped (Årg. 45) 1/2022
Forskningsnotat Korleis kan ein trygge nyutdanna lærarar i klasseleiing? Lærarar som er gode på klasseleiing stressar mindre. Utviklingsprogram som skal gjere ferske lærarar trygge i klasserommet bør vare over tid og ta utgangspunkt i læraren sin eigen praksis, viser internasjonal forsking. Publisert: 25.05.2022 Hentet fra Kunnskapssenter for utdanning
Engelsk — Fagfellevurdert Professional digital competence in initial teacher education: An examination of differences in two cohorts of pre-service teachers De mange nye mulighetene og utfordrende sideeffektene av økt digitalisering, gjør at lærerutdannere ved høyere utdanningsinstitusjoner må være digitalt kompetente. Publisert: 19.05.2022 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 17) 1/2022
Fagfellevurdert Flerstemmighet i veiledningssamtaler? En kasusstudie om triadisk FoU-veiledning i grunnskolelærerutdanningen Samhandlingsmønsteret som blir dokumentert i denne studien, viser at veiledningssamtaler ikke nødvendigvis er flerstemmige selv om flere deltakere møtes. Publisert: 09.05.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk (NORDVEI) (Årg. 6) 1/2021
Podcast Podkast: ─ Bruk av video kan gi oss bedre lærere Utdanningen til fremtidige generasjoner står på spill når vi skal utdanne nye lærere. Lærerutdanningen må være relevant for det som skjer i skolen. Kan en videoapp være en del av løsningen? Publisert: 27.04.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo