Podcast Rettleiing av lærarar. A little less conversation, a little more action, please! ─ Dei forskingsbaserte verktøya kan gjere rettleiinga meir konkret og meir rett på sak, seier lærar med brei erfaring. Men er det her løysinga til rekrutteringskrisa finst? Publisert: 22.06.2023 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Millioner til forskning på musikklærerutdanning Gjennom Erasmus+, EU sitt utdanningsprogram og prosjektet TEAM, «Teacher Education Academy for Music», har musikklærerutdanningen ved Nord universitet fått tildelt i underkant av 2,5 millioner kroner. Publisert: 12.06.2023 Hentet fra Nord Universitet
Fagartikkel Samskapt utviklingsarbeid i skolen – om relevans i grunnskolelærermasteren Et argument da man innførte masterutdanning for grunnskolelærere, var at alle lærere skulle få kompetanse i å kunne drive utviklingsarbeid innenfor eget yrke. Men en forutsetning for å få dette til er at studentene skjønner hvilke behov skolen har. Publisert: 04.05.2023 Hentet fra Bedre skole 4/2022
Fagfellevurdert Hvordan påvirker veilederutdanningene utøvelse av veilederrollen? En analyse av forventninger uttrykt i styringsdokumenter, forskning og faglitteratur Veiledning av studenter og nyutdannede lærere har potensiale til å bidra til at nye lærere blir bedre rustet ved inngangen til det krevende læreryrket. Veiledning bidrar imidlertid ikke nødvendigvis positivt til veisøkers profesjonelle utvikling, og det er ingen enighet, hverken blant forskere eller veiledere i skolen, om hvordan veilederrollen helst bør utøves. Publisert: 03.05.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk (NORDVEI) (Vol. 4) 1/2019
Artikkel Fotball og lærerstudier går hånd i hånd Han trener fotball så å si hver dag, men klarer fint å kombinere det med studier. – Det ene styrker det andre, synes Alexander Hovdevik. Publisert: 28.04.2023 Hentet fra Høgskulen i Volda
Fagfellevurdert Mentoroppfølging i lektorutdanningen: Hvordan oppfølging ved en mentor kan bidra til en god studiestart for lektorstudenter Oppfølging av studenter ved en mentor har potensial i seg til å fremme studenters læring og utvikling. En mentorordning kan derfor være et viktig redskap for å videreutvikle utdanningskvalitet. Publisert: 28.04.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 13) 1/2019
Fagfellevurdert Elevrespons i praksisveiledning: Hvordan kan et verktøy bidra til støtte, utfordring og teoretisk forankret refleksjon? Det er utfordrende for praksisveiledere å bidra til lærerstudenters nytenkning og utvikling. Å forankre veiledning i forskning som sier oss noe om kompetanse lærere trenger, samt i empiri om den enkelte students mulige styrker og utfordringer, kan bidra til refleksjon som kan fremme profesjonell utvikling. Publisert: 19.04.2023 Hentet fra Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk (NORDVEI) Vol. 7, 2022
Artikkel – Vi blir bedre forberedt på lærerjobben Natali og Anwar er glade for at USN har tatt i bruk nye læringsmetoder på lærerutdanningene, der målet er å dempe «praksissjokket». Publisert: 31.03.2023 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel Menn i barnehager er mer fysisk aktive med barna Barnehageansatte både ønsker og mener selv de behandler gutter og jenter likt. Men forskningen viser noe annet. Publisert: 29.03.2023 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Fagfellevurdert Fra internasjonal konkurranse til interkulturell kompetanse. Betraktninger rundt praksismobilitet som internasjonaliseringsstrategi i norsk lærerutdanning Høyere utdanning har lange internasjonale tradisjoner. Men det er relativt nytt at internasjonalisering har blitt et mål i egen forstand, snarere enn en konsekvens av aktuell akademisk aktivitet. Publisert: 16.03.2023 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 7) 1/2023
Artikkel Kva vil det seie å vere eit «normalt barn» i barnehagen? Ein forskar kan seie det slik: Eit normalt barn er eit rasjonelt barn som tenkjer fornuftig og kontrollerer tankane, kjenslene og kroppen sin. Kva føresetnader har barn for å vere seg sjølv innafor denne forståinga? Publisert: 15.03.2023 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagfellevurdert Hvordan forstå progresjon i barnehagens rammeplan Hvilke betingelser gir målformuleringer i rammeplanens fagområder for barnehagepersonalets arbeid med progresjon? Publisert: 28.02.2023 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 20) 1/2023