Fagfellevurdert «Veiledninga fra praksislærer sluttet liksom ikke den dagen vi var ferdige i praksis». En studie av trepartssamarbeid rundt lærerstudenters FoU-oppgave En samarbeidsmodell der praksislærer får utvidet tid og en tydeligere rolle i veiledning omkring FoU-prosjekter, kan være med på å utvikle studentenes identitet som undervisere og forskende lærere Publisert: I går Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 1/2024
Engelsk — Fagfellevurdert Teachersʼ Professional Digital Competence – The Neglected Management of Technology-rich Classrooms? Kunnskap om hvordan lærerutdanningen kan bidra til å utvikle lærerstudentes profesjonsfaglige digitale kompetanse er avgjørende for å sikre at lærerstudenter er forberedt på å møte framtidens behov. Publisert: 06.01.2025 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 2/2024
Fagartikkel Kjemi i skolegården – hvordan utvide et klassisk laboratoriefag Uteundervisning i naturfag har ofte som mål å gi elevene naturopplevelser eller at de skal lære om bærekraftig utvikling. Men også kjemiundervisning kan gjennomføres utendørs, gjerne innenfor skolens eget område. Publisert: 10.12.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2024
Artikkel Mange elever kan ikke bruke verktøy Mange elever vet ikke hva en høvel er, og enda færre kan bruke den. Manglende kompetanse blant lærerne, for store klasser og lite penger har ført til at færre lærer tresløyd. Publisert: 20.11.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Frå praksissjokk til meistring for nye lærarar Praksissjokk er eit ofte brukt omgrep for ferske lærarstudentar. No testar Nord universitet ut bonuspraksis i samarbeid med ei rekkje skuler i Trøndelag. Publisert: 15.11.2024 Hentet fra Nord Universitet
Artikkel Tok i bruk 2000 år gammel undervisningsmetode «Det var som en espresso», var en av tilbakemeldingene fra studenter som var med i et forskningsprosjekt om gåturer lagt inn i undervisningen. Publisert: 24.10.2024 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagartikkel Eventyrlig gjenbruk Studentene forvandlet brukte og slitte stoler til eventyrlige bursdagsstoler. Publisert: 18.10.2024 Hentet fra Første steg 2/2024
Artikkel Fekk kjenne på forskarpulsen På fem minutt skal du forklare eit forskingsprosjekt. Korleis går du fram? Intensiteten var høg då lærarstudentane tok utfordringa. Publisert: 16.10.2024 Hentet fra Høgskulen i Volda
Artikkel – Barnehagen trenger flere menn, og forskjellige menn Man må ikke være Lars Monsen for å trives i barnehage. – Barna trenger også menn som liker å spille sjakk og tegne, sier forsker. Publisert: 11.10.2024 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Fagartikkel Hvordan ChatGPT kan bidra i lærerutdanningens matematikkundervisning ChatGPT er ikke laget for å løse regneoppgaver. Likevel kan programmet bidra positivt i matematikkundervisningen. Noen lærerstudenter fikk prøve ut programmet ved planlegging av undervisning i algebra. Publisert: 10.10.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel Kollektiv mestringstro i skolen – et viktig, men oversett tema Mestringstro er noe man gjerne ser på som en individuell egenskap. Men etter hvert har man sett at den kollektive mestringstroen hos lærere kan være en enda viktigere faktor og forklare hvorfor noen skoler lykkes bedre enn andre. Publisert: 10.10.2024 Hentet fra Bedre skole 2/2024
Fagartikkel «Jeg kunne like gjerne vært en assistent» Det sier nyutdannede barnehagelærere. De er redde for å ta ledelsen, vise sin kunnskap og si ifra til erfarne medarbeidere i frykt for dårlig samarbeid, viser studie. Publisert: 07.10.2024 Hentet fra Første steg 2/2024