Omtale Kulturarv, tradisjoner og verdier Førstelektor Halldis Breidlid skriver om hvordan kulturarv og verdier forstås og framstilles i skolens sentrale styringsdokumenter. Publisert: 28.03.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Fødselsrekkefølge og utdanningsoppnåelse: Har foreldrenes landbakgrunn betydning? Vår tolkning er at familiesosialiseringen blant innvandrerfamilier er ulik majoritetsbefolkningens, at forhold knyttet til botid kan påvirke søsknene ulikt, eller at institusjonelle rammer påvirker norskfødte med innvandrerforeldre annerledes enn majoriteten. Publisert: 01.02.2017 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 58) 1/2017
Artikkel Ungdom med innvandrerbakgrunn har store forventninger til livet i Norge Minoritetselever i Norge har foreldre med lavere utdannelse og inntekt enn majoritetselevene. Men på skolen er både ambisjonsnivået og innsatsen deres svært høy, viser nå en ny studie. Publisert: 23.01.2017 Hentet fra Forskningsrådet
Fagfellevurdert Ein likeverdig skule i framtida? Korleis konstruere ein skule som også fungerer for elevar som tradisjonelt strevar? Publisert: 20.12.2016 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 2) 3/2016
Kronikk Store grupper av barn i Norge blir systematisk forskjellsbehandlet og segregert Er elever med utviklingshemning i realiteten elever på lik linje med andre – etter Kunnskapsdepartementets oppfatning? Publisert: 16.12.2016 Hentet fra forskning.no
Artikkel Mangler kunnskap om minoriteter - Det finnes klare kunnskapshull om samer og nasjonale minoriteter i lærerutdanningen og i lærebøker i skolen, sier redaktører for ny bok. Publisert: 16.11.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Omtale Skal forske på inkluderende barnehager Hvordan kan barnehagen bidra til mer inkluderende samfunn? HSN skal hjelpe EU med å finne svaret. Publisert: 10.09.2016 Hentet fra Universitetet i Sørøst-Norge (USN)
Artikkel Skoleledere mangler rutiner for inkludering av minoritetsspråklige elever Resultatene i en fersk doktorgradsavhandling viser at det er lite kollektiv innsats blant skoleledere for å imøtekomme utfordringer knyttet til inkludering av og tilrettelegging for minoritetsspråklige elever i videregående skole. Publisert: 15.06.2016 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel "Å være utlending er ingen fordel" - Mastere med innvandringsbakgrunn har i betydelige større grad ønsker om å arbeide med forskning og planer om å ta en Ph.D. enn mastere uten innvandringsbakgrunn. Publisert: 25.04.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Omtale Riktige valg, men feil motivasjon? For barn av innvandrere er det ofte ikke nok å ta de rette utdanningene, de må også ha de rette motivene for å bli akseptert. Publisert: 14.03.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Minoritetsjentene klarer seg fint - det er gutta som sliter Jenter med innvandrerbakgrunn heies frem av venner, lærere, foreldre og storsamfunnet – mens brødrene deres dropper ut av skolen. For det er minoritetsguttene som møter mest motgang, ifølge ny doktoravhandling. Publisert: 10.11.2015 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Artikkel Er det mange måter å være norsk på? Det religiøse mangfoldet blir ikke godt nok ivaretatt i barnehagen i dag. Den kristne protestantismen blir bekreftet som «den norske felleskulturen», en samfunnskultur i entallsform. Mens andre religioner og kulturer blir privatisert som «hjemmets kultur». Dermed kan det se ut som barnehagen ikke makter å demonstrere at det er mange måter å være norsk på. Publisert: 09.11.2015 Hentet fra NAFO - Nasjonalt senter for flerkulturell opplæring