Fagfellevurdert Kultur for læring i Hedmark Blant lærere, ledere og andre aktører i Hedmarks barnehager og skoler finner vi strålende eksempler på god praksis. Samtidig viser funn at variasjon i kvalitet er en stor utfordring. For å løfte kvaliteten på opplæring i et helt fylke har vi behov for at aktørene griper fatt i hverandre og utvikler kollektiv kapasitet. Publisert: 14.06.2018 Hentet fra Paideia Vol 15. 1/2018
Fagfellevurdert Barnevernspedagogers, sosionomers og vernepleieres rolle og status i skolen Trygghet, tilhørighet, trivsel og anerkjennelse er grunnlaget for læring. Mange barn har behov for særlige betingelser og ekstra hjelp for å mestre faglige krav og sosial kompetanse. I norsk didaktisk tradisjon er disse blitt sett i sammenheng. Publisert: 13.06.2018 Hentet fra Tidsskrift for velferdsforskning (Vol. 21) 2/2018
Artikkel Slik bør fremtidsskolen være Skoleforskere ved OsloMet om hva som må til for å skape den beste skolen for fremtiden. Publisert: 11.06.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Vær obs på disse formene for mobbing Fersk forskning fra OsloMet viser hvordan mobbing kan oppstå i grupper. - Det er veldig viktig å forstå at gruppedynamikker spiller en vel så viktig rolle i mobbing som enkeltelever, sier forsker Selma Therese Lyng. Publisert: 11.06.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk – Nynorsk bør være valgfag Det er ikke nødvendigvis det å beherske nynorsk og bokmål som gjør deg smartere, men å beherske flere språk. Det kunne med andre ord like gjerne ha vært kinesisk på timeplanen. Publisert: 30.05.2018 Hentet fra NTNU
Omtale Flere betaler lavere pris i barnehagen Redusert foreldrebetaling for familier med lav inntekt gjør at flere barn går i barnehage, viser ny ISF-rapport. Men fortsatt er det en utfordring å nå ut til alle i målgruppen. Publisert: 16.05.2018 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Fagartikkel Kroppsøving mer enn «fysisk aktivitet» Elevenes rett til kroppslig læring kan bli erstattet av pliktige fysiske aktivitetstiltak i skolen – det vil si tiltak som har snevrere mål enn det tradisjonelle kroppsøvingsfaget. Men det har vist seg vanskelig å dokumentere at tilsvarende krav til fysisk aktivitet i andre land har hatt effekt på skoleelevers fysiske aktivitetsnivå, helse eller skoleprestasjoner. Publisert: 09.05.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Blogg Digital diskriminering Alle skulelevar i Noreg har rett til å få læremiddel på eige språk. Det får dei ikkje. Mange nynorskelevar erfarer at den gamle kampsaka «lærebøker på begge målformer til same tid og til same pris» framleis er sørgjeleg aktuell. Publisert: 27.04.2018 Hentet fra Nynorsksenteret
Artikkel Hvilken utdanning du tar kan påvirke resten av livet ditt Edwin Leuven er professor ved Økonomisk institutt og har nylig fått toppforskmidler fra Forskningsrådet til prosjektet «Etterspørsel og tilbud av offentlig utdanning». Publisert: 19.02.2018 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Læreres og rektorers erfaringer med å støtte ungdommers psykiske helse En studie har undersøkt hvordan lærere og rektorer arbeider for å støtte elevers psykiske helse gjennom skolens praksis. Deltakerne i undersøkelsen etterspør ikke først og fremst mer kompetanse på psykisk helse, men heller godt tverrfaglig samarbeid og støtte fra andre profesjonelle. Publisert: 24.01.2018 Hentet fra Bedre skole 1/2018
Fagartikkel Skriving fra første dag – hvis skolen er forberedt Når skolestarterne spent rusler inn skoleporten for første gang, har de med seg en rekke erfaringer med skriftspråket fra sine barnehageår. Ved å la elevene få skrive fra skolestart anerkjenner skolen skolestarternes erfaringer og bygger videre på disse. Publisert: 24.01.2018 Hentet fra Bedre skole 1/2018
Fagartikkel Ledelse i krysspress Styrere som bli pålagt å bruke pedagogiske verktøy og program følger dem, men ofte tilpasset egen barnehage, viser undersøkelse. Publisert: 18.01.2018 Hentet fra Første steg 1/2018