Fagfellevurdert Et kvalifisert utdanningsvalg for dagens ungdom: Resultater fra et innovasjonssamarbeid mellom en ungdomsskole, en videregående skole og en bedrift Både i arbeids- og samfunnslivet har det i flere år vært uttrykt stor bekymring over at mange ungdommer ikke greier å gjennomføre det videregående utdanningsløpet, og da særlig innen yrkesfaglig utdanningsretning. Publisert: 17.01.2022 Hentet fra Nordic Journal of Vocational Education and Training (NJVET) (Vol. 11) 1/2021
Fagfellevurdert Overgangen fra barnehage til skole Det har gått over 20 år siden seksårsreformen hadde sin inntreden i norsk skole. Samfunnsdebatten preges fortsatt av om samarbeidet i overgangen mellom barnehage og skole er god nok. Publisert: 03.12.2021 Hentet fra Psykologi i kommunen 5/2020
Artikkel Slik har ungdomstiden endret seg på tretti år – Det har skjedd store endringer i tenåringenes liv de siste 30 årene, og det er spesielt fire ting som skiller seg ut, sier forsker. Publisert: 29.11.2021 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Hvordan integrere lek i begynneropplæringa Det haster med å ta i bruk mer lek i skolen, ikke først og fremst for å skape bedre overgang mellom barnehage og skole, men fordi lek gir bedre læring. Det gjelder både den frie leken i skolegården og den fagspesifikke leken klasserommet. Publisert: 23.11.2021 Hentet fra Bedre skole 3/2021
Artikkel Overgangen til ungdomsskole er positiv for de fleste Ungdomsskolen betyr karakterer, flere prøver og større frihet. I tillegg gjennomgår kroppen en stor biologisk utvikling. Til tross for dette opplever de aller fleste overgangen til ungdomsskolen som noe positivt, viser forskning fra NTNU. Publisert: 05.11.2021 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Podcast Hva fremmer en innovativ skolekultur? Innovasjon er viktig for skolens tilpasningsevne til samfunnsendringer og for at elever skal klare seg i morgendagens samfunn. Men hvordan gjøres dette? Publisert: 25.10.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Derfor er implementeringsteori viktig i utdanningsforskning Endringsarbeid i barnehage og skole er ofte krevende. Implementeringsteori kan være en nyttig ressurs for å lykkes i disse komplekse prosessene. Publisert: 27.09.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Språkstimulering i et literacy-perspektiv i overgangen barnehage–skole Denne artikkelen omhandler forskning som viser hvordan hjem og barnehage sammen kan tilrettelegge en god språkkultur for å skape den best mulige læringsplattformen for barnehagebarnet i et fremtidig skoleløp. Publisert: 26.05.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 5/2017
Video Læring for livet (7) Overgang fra barnehage til skole Overgangen fra barnehage til skole er en av livets store. Hvordan kan barnehage, skole, SFO og foreldre være med å legge til rette for en god start for skolestarterne? Publisert: 18.05.2021 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Fagartikkel 14 år etter avsluttet ungdomsskole – slik gikk det Det lønner seg å fullføre videregående, både for å få jobb og for hvor mye man tjener. Dette viser en NIFU-studie som har fulgt nesten 10 000 ungdommer fra de gikk ut av ungdomsskolen og til de var 30 år gamle. Publisert: 29.04.2021 Hentet fra Bedre skole 4/2020
Podcast Lærerrommet: Hva er en god overgang fra barnehage til skole? Over hele landet er det nå spente skolestartere. Skal barn og elever tilpasse seg skolen, eller skal skolen tilpasse seg dem? Publisert: 12.10.2020 Hentet fra Utdanningsforbundet
Kronikk Er lærerne rustet til å møte fremtiden? Året 2020 har vært et annerledes år og vi har tydelig sett hvordan samfunnsmessige forhold påvirker skolen. Som lærerutdannere ser vi en lærerrolle i endring. Et sentralt spørsmål er derfor hvordan vi kan bidra til at fremtidens lærere blir godt nok rustet til den hybride skolehverdagen som vil prege arbeidshverdagen i lang tid framover. Publisert: 28.09.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo