Fagartikkel Å koble elevprestasjoner og undervisning I et forskningsprosjekt kombineres videodata fra undervisningen med testresultater fra de samme klassene. Målet er å koble det som skjer i klasserommet med elevers faglige resultater på nasjonale prøver. Publisert: 23.01.2015 Hentet fra Bedre skole 1/2015
Fagfellevurdert Forskere i norske avisers dekning av skole Skole er et tema som engasjerer mange, og i norske medier møter vi daglig et mylder av stemmer. Problemstillingen denne artikkelen søker å besvare, er: Hva kjennetegner forskeres deltakelse i norske avisers dekning av skole? Publisert: 16.01.2015 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 9) 1/2015
Artikkel Digital skolehverdag øker lærerens betydning Læreboka har de siste årene mistet sin suverene posisjon i norsk undervisning. Og lærerens rolle er styrket i den nye digitale skoledagen. Publisert: 15.01.2015 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel - For mye individuelt arbeid Ungdomsskoleelevene mangler opplæring i å være selvregulert når det gjelder arbeidsplaner og muntlig framføring. Publisert: 16.12.2014 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Kronikk Omsorg er fjernet! Omsorgsbegrepet mangler i Rammeplan for barnehagelærerutdanning. Rammeplanen må vurderes på nytt og omsorgsbegrepet gjeninnføres! Publisert: 10.12.2014 Hentet fra Første steg 4/2014
Fagfellevurdert Automatisk formativ feedback kan gi god motivasjon og læring Pedagogisk forskning er tydelig på at formative tilbakemeldinger kan bety mye for studentenes engasjement og motivasjon for læring Publisert: 25.11.2014 Hentet fra Uniped (Vol. 37) 4/2014
Artikkel YouTube i klasserommet økte motivasjonen Da elevene som skulle bli snekkere fikk bruke YouTube på skolen, ble de mer motivert til å gjøre det bedre i engelsk. Publisert: 02.09.2014 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagartikkel Øve, øve jamt og trutt... Klasseleiing og profesjonsutvikling i praksisfelt Klasseleiing for betre læringsmiljø er sett på dagsordenen gjennom stortingsmeldingar og andre styringsdokument. Ei undersøking viser at eigenrefleksjon, erfaringsdeling og tilbakemeldingar frå elevane er dei vanlegaste strategiane lærarane brukar for å utvikle denne kompetansen. Publisert: 01.09.2014 Hentet fra Bedre skole 3/2014
Artikkel Læreres arbeidsglede Positive emosjonelle erfaringer i læreryrket har blitt svært lite studert, selv om de har en stor betydning for det pedagogiske arbeidet. En doktoravhandling har undersøkt hva som gir lærere arbeidsglede. Publisert: 09.07.2014 Hentet fra Bedre skole 3/2014
Fagartikkel Felles fokus - En studie av skolemiljøprogrammer i norsk skole Hvordan brukes fire av de største skolemiljøprogrammene i skolen, og hvordan har programmene evaluert seg selv? Publisert: 15.06.2014 Hentet fra NOVA
Fagfellevurdert «Klikkere» i forelesningen: Bidrar det til læring eller er det bare morsomt? - Utforming av spørsmål, form for respons og bruk av smågrupper er viktige elementer som kan understøtte studenters læring når bruken av klikkere inngår i forelesninger. Publisert: 30.05.2014 Hentet fra Uniped (Vol. 37) 2/2014
Fagfellevurdert Kunnskap og symbolsk dominans – en studie av kampen om barnehagen Gjennom fire ulike fortellinger fra barnehagepedagogikkens verden ser forfatteren på sammenhenger mellom makt og kunnskap, som barnehagens personale inngår i. Publisert: 15.05.2014 Hentet fra Paideia Vol 7. 1/2014