Fagartikkel Retrospeksjon som vitenskapelig forskningsmetode Hva innebærer et retrospektivt forskerblikk og hvilke verdier bringer denne metoden inn i samfunssforskningen? Publisert: 10.05.2017 Hentet fra Nord Universitet
Omtale Skolebasert kompetanseutvikling Høgskolelektor Unni Høsøien gir tips til utviklingsprosess på egen arbeidsplass. Publisert: 27.04.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Pedagogisk arbeid innenfor et relasjonelt perspektiv Erfaringer med ICDP (International Child Development Programme) i skole og barnehage Relasjonskompetanse vektlegges i forskingen som viktig i utøvelse av pedagogisk virksomhet. I denne artikkelen undersøker vi en måte å trene og utvikle slik relasjonell kompetanse. Publisert: 31.03.2017 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2017
Fagfellevurdert Fra faglærer i kunstfag til kunnskapsområdelærer i Kunst, kultur og kreativitet – dialoger om endring I prosessen med implementering av den nye rammeplanen for barnehagelærerutdanningen, har vi registrert at det eksisterer frustrasjoner hos faglærerne i musikk, forming og drama knyttet til faglig identitet og rollen som barnehagelærerutdanner. Publisert: 08.03.2017 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 15) 2017
Fagfellevurdert Behov for å utvikle «det tredje rom» i relasjonen mellom universitet og praksisskoler Hva er den beste organiseringen av lærerutdanningen? Skal fokus være på teori eller praksis, eller bør det etableres et tredje rom? Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Uniped (Vol. 40) 1/2017
Fagfellevurdert Kvalitetssystemer til stryk: En empirisk, konstruktiv studie I årene etter årtusenskiftet har «kvalitetssikring» av utdanningen blitt et sentralt begrep og en stor utfordring for norsk høyere utdanning. Nasjonale og lokale initiativ har vært forankret i et felleseuropeisk utdanningssamarbeid. Publisert: 01.03.2017 Hentet fra Uniped (Vol. 40) 1/2017
Artikkel Hvordan kan partnerskap mellom skoler og universitet bidra til utvikling i skolen? Det er i skjæringspunktet mellom skolepraksisen og den vitenskapelige praksisen at det kan skapes utvikling som begge parter kan dra nytte av – dersom de respekter hverandres virkeligheter. Publisert: 23.02.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Partssamarbeid om skoleutvikling Hvilke muligheter/hvilket potensial gir den nordiske samarbeidsmodellen i arbeidslivet til samarbeid mellom skoleledere og tillitsvalgte om skoleutvikling? Publisert: 01.02.2017 Hentet fra NTNU
Fagartikkel Normkritiske perspektiver og mangfoldskompetanse Djupedals-utvalget hadde til oppgave å foreslå tiltak for et trygt psykososialt skolemiljø. Et av tiltakene var at normkritiske perspektiver skulle innarbeides på alle nivåer i utdanningsløpet. I denne artikkelen diskuteres hva slike perspektiver innebærer og hvordan de kan anvendes i skolen, blant annet i arbeidet med demokrati og kritisk tenkning. Publisert: 01.02.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Artikkel Nytt senter for læringsanalyse Læringsanalyse er et felt det blir stilt store forventninger til, men der de konkrete resultatene foreløpig er begrenset. Norge er tidlig ute med å etablere et senter for læringsanalyse. Publisert: 18.01.2017 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Fagfellevurdert Læringsassistenters plass i kvalitetssystemer Hvordan kan universiteter og høgskoler inkludere læringsassistentene bedre i sitt kvalitetsarbeid? Publisert: 03.01.2017 Hentet fra Uniped (Vol. 40) 1/2017
Fagfellevurdert Når rektor stilles til ansvar: Krise eller gyllen mulighet? Om resultatstyring i rektorutdanningen Hvordan utforsker rektorer kollektivt krav om resultatforbedring i skolen? Publisert: 29.12.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 4/2016