Blogg Hva er en god skole for de yngste elevene? Skolestartere kommer til skolen med forventninger og lyst til å lære. Det er viktig å rette fokus mot hva som faktisk skjer i klasserommet, og ikke kun snakke om den frie leken, skriver Iris Hansson Myran. Publisert: 15.03.2018 Hentet fra Lesesenteret
Fagfellevurdert «Det handler om å finne sin egen form» - læreres profesjonelle handlingsrom - hvordan det blir forstått og utnyttet Læreres utnyttelse av sitt profesjonelle handlingsrom viser seg å ha stor betydning for å forstå hvilke prosesser som ligger til grunn for elevers læring og for skoleutvikling. Publisert: 20.02.2018 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 12) 1/2018
Artikkel Hva skal til for å ta en doktorgrad? At stipendiatene skal bli ferdige på tiden fremmes stadig oftere som et krav. – De som utdanner stipendiater må gjøre noe annerledes hvis dagens stipendiater skal fullføre, sier professor. Publisert: 12.02.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Ønsker mer læringsfellesskap i lærerutdanningen Rektorer, praksislærere og lærerutdannere bør samarbeide tettere om både teori og praksis for å gi lærerstudentene et bedre læringsmiljø. Publisert: 05.02.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Læreres og rektorers erfaringer med å støtte ungdommers psykiske helse En studie har undersøkt hvordan lærere og rektorer arbeider for å støtte elevers psykiske helse gjennom skolens praksis. Deltakerne i undersøkelsen etterspør ikke først og fremst mer kompetanse på psykisk helse, men heller godt tverrfaglig samarbeid og støtte fra andre profesjonelle. Publisert: 24.01.2018 Hentet fra Bedre skole 1/2018
Fagartikkel Skriving fra første dag – hvis skolen er forberedt Når skolestarterne spent rusler inn skoleporten for første gang, har de med seg en rekke erfaringer med skriftspråket fra sine barnehageår. Ved å la elevene få skrive fra skolestart anerkjenner skolen skolestarternes erfaringer og bygger videre på disse. Publisert: 24.01.2018 Hentet fra Bedre skole 1/2018
Fagartikkel Videreutdanning til lærerspesialist - Om å bli profet i eget land En lærerspesialist skal være faglig oppdatert og bidra til økt kompetanse på egen skole. Men ikke alle er like komfortable med å ha rollen både som kollega og veileder. Derfor har man ønsket å finne ut hvordan lærerspesialistene kan styrkes i rollen sin som endringsagenter på skolene. Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Fagartikkel 20 år med engelskundervisning på 1. trinn: Har vi grunn til å feire? Norge var tidlig ute med å innføre engelsk på 1. trinn. Men etter 20 år med engelsk for seksåringene har man i liten grad undersøkt hvilke praksiser som preger engelskundervisningen og om disse er læringsfremmende. Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Fagartikkel Å lede i fremtidens skole Skolens kjernevirksomhet er løst koblet til skolens formelle ledelsesstruktur. Det gjør at den skiller seg fra organisasjoner som i større grad kan styres gjennom relativt klare mål, forutsigbare prosedyrer og mer entydige forhold mellom årsak og virkning. Dermed blir også lederrollen ulik den man finner i de fleste andre organisasjoner. Publisert: 10.01.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Fagartikkel Lesson Study – for skolebasert kompetanseutvikling Det fins i dag en rekke tolkninger av hva det vil si å arbeide etter prinsippene fra Lesson Study. To av de skolene som har lengst erfaring med denne arbeidsmåten i Norge deler sine erfaringer. Publisert: 01.12.2017 Hentet fra Bedre skole 4/2017
Artikkel Om ledelse av kvalitetsarbeid Denne artikkelen har sett på hva som skal til for at kvalitetsarbeid lykkes. Det er viktig med samarbeid mellom politiske aktører, administrasjonen og profesjonsgruppene i kommunen/fylkeskommunen og alle må være kjent med fremdriften i det årlige kvalitetsarbeidet. Publisert: 20.11.2017 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel Skoleforskernes ni råd til politikerne: Slik blir norsk skole bedre Færre tester, flere lærere og stipend til erfarne lærere er noen av rådene. Publisert: 20.09.2017 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet Viten + Praksis