Artikkel «Eg lærte tidleg å ta ansvar» – et portrettintervju med Edvard Befring Teksten nedenfor bygger på et flere timers opptak med intervju av professor emeritus Edvard Befring der han forteller om oppvekst, utdanning og akademisk yrkeskarriere. Det er særlig Befrings store betydning når det gjelder verdispørsmål og etikk i faget spesialpedagogikk, samt et historisk innblikk i etableringen av spesialpedagogikken i universitets- og høyskolesystemet, intervjuerne har ønsket å løfte fram her. Publisert: I dag Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2025
Fagfellevurdert Unge jenters kroppslige posisjoneringsdilemma i møte med influenseres utseendekontruksjoner I sosiale medier utgjør «influensere» sentrale påvirkningsagenter. Influensere bruker medieplattformer til å dele eksplisitte og implisitte identitets- og selvfremstillinger innenfor rammen av hverdagsaktiviteter. Publisert: 22.05.2025 Hentet fra Psykologi i kommunen 1/2025
Fagartikkel Læringsbane i matematikk – et planleggingsverktøy for undervisning Planleggingsverktøyet læringsbane i matematikk, skiller seg fra andre planleggingsverktøy ved at det legger spesiell vekt på hvordan de matematiske elementene i læreplanen er relatert til hverandre, og hvordan dette kan brukes aktivt i planlegging og gjennomføring av undervisningen. Publisert: 21.05.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024
Fagfellevurdert Trivselsprofiler i ungdomsskolen. Endringer i elevers skoletrivsel i perioden 2014–2022 Skoletrivsel er et komplisert fenomen, som påvirkes av forhold både i og utenfor skolen, og skoletrivsel kan inngå i komplekse kulturelle sammenhenger. Denne artikkelen ser på hva slags betydning forhold utenfor skolen har for ungdoms opplevelser av skolehverdagen. Publisert: 19.05.2025 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 9) 1/2025
Engelsk — Fagfellevurdert Exploring Child Standpoint Theory in Early Childhood Education: A Pathway for Cross-Cultural Comparisons Denne empiriske studien i Bangladesh utforsker potensialet som barns standpunktteori har i å konstruere og rekonstruere barnet i barnehagen og teoriens rolle i å legge til rette for tverrkulturelle sammenlikninger i og av barnehagesystemer. Publisert: 08.05.2025 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 8) 3/2024
Podcast Er gaming dårlig for unge? Skaper gaming ensomhet, eller er det sosialt? Er det flest negativt aspekter ved å game, eller kan unge få noen fordeler de tar med seg i livet? Publisert: 02.05.2025 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Skriveopplæring med STL+. Læreres holdninger er avgjørende når metoden brukes Flere lærere i Norge bruker STL+ som en metode i den tidlige skriveopplæringen. Men selv om metoden er den samme, gjør lærerne ulike didaktiske valg basert på hva de mener er viktig å legge vekt på i begynneropplæring. Dette kan ha betydning for hvordan elevene utvikler seg som skrivere. Publisert: 28.04.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024
Artikkel HiØ skal lære norske skular å meistre kunstig intelligens Høgskulen i Østfold har vunne eit prestisjetungt oppdrag frå Utdanningsdirektoratet verdt over 4 millionar kroner. Eit tverrfagleg team skal utvikle nasjonale kompetansepakkar som skal hjelpe norske skular med å handtere kunstig intelligens i undervisninga. Publisert: 23.04.2025 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagfellevurdert «Det er litt vanskelig å være kritisk til det når man er så vant til å se det» – om ungdomsskoleelevers kritiske refleksjoner over tekster i sosiale medier Tradisjonelt har kritisk tekstarbeid i norskfaget vært avgrenset til tekster som «åpenlyst har til hensikt å påvirke leseren». Men med teknologisk utvikling oppstår det stadig nye teksttyper hvor hensikten med kommunikasjonen ikke alltid er tydelig. Publisert: 11.04.2025 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 10) 1/2024
Engelsk — Fagfellevurdert Evidence-Based Practice and Power Struggles Over Pedagogic Practices in “High-” and “Low- Stakes Accountability” Contexts Forskningens rolle innen pedagogisk praksis har blitt gitt en større vektlegging ved å introdusere «evidensbasert praksis» eller “hva virker”. Denne spesifikke kunnskapsformen blir ofte aktualisert i sammenheng med politikk som kombinerer økt autonomi i valg av metode med sentralisert kontroll i form av resultatbasert ansvarliggjøring. Publisert: 09.04.2025 Hentet fra Professions and Professionalism (P&P) (Vol. 13) 2/2023
Fagfellevurdert Bevegelse som kompetanse i kroppsøving – en empirisk undersøkelse av hvordan sentrale premissleverandører tenker og snakker om faget Hva er kompetanse i kroppsøving? Publisert: 26.03.2025 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 9) 2/2025
Engelsk — Fagfellevurdert Research Literacy and Teaching: The Peculiar Case of Research about Teaching about Research Selv om forskning er en viktig kilde for lærere å hente fra, er det ikke den eneste, og heller ikke kan den tilby umiddelbare løsninger på problemer de møter, enten det er praktiske vansker, politiske utfordringer eller eksistensielle dilemmaer Publisert: 24.03.2025 Hentet fra Professions and Professionalism (P&P) (Vol. 13) 2/2023