Fagfellevurdert Bevegelse som kompetanse i kroppsøving – en empirisk undersøkelse av hvordan sentrale premissleverandører tenker og snakker om faget Hva er kompetanse i kroppsøving? Publisert: 26.03.2025 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 9) 2/2025
Engelsk — Fagfellevurdert Research Literacy and Teaching: The Peculiar Case of Research about Teaching about Research Selv om forskning er en viktig kilde for lærere å hente fra, er det ikke den eneste, og heller ikke kan den tilby umiddelbare løsninger på problemer de møter, enten det er praktiske vansker, politiske utfordringer eller eksistensielle dilemmaer Publisert: 24.03.2025 Hentet fra Professions and Professionalism (P&P) (Vol. 13) 2/2023
Fagfellevurdert Læreres oppfatninger om å skrive seg til lesing med digital lydstøtte (STL+) Hvordan oppfatter lærere STL+ som pedagogisk metode for skriveopplæring i begynneropplæringen, og hvilke faktorer påvirker oppfatningene deres? Publisert: 18.03.2025 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 10) 1/2024
Podcast PODKAST: Kva del av den norske offentlege samtalen om skjermbruk i klasserommet plagar Marte Blikstad-Balas aller mest? – Alt! Eg synest det er ein heilt umogleg samtale å vere med på, seier norskprofessoren. Publisert: 03.03.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Engelsk — Fagfellevurdert Research Literacy in Education and the Implementation of Evidence-Based Practices in Schools I løpet av de siste ti årene har en rekke tiltak vært satt ut i livet for å gjøre utdanningsforskning mer relevant og tilgjengelig for lærere. Publisert: 25.02.2025 Hentet fra Professions and Professionalism (P&P) (Vol. 13) 2/2023
Kronikk Lærer man mye bedre av å skrive for hånd enn på et tastatur? DEBATT: Et problem med påstandene om at «håndskrift gir bedre læring» og at barn blir «smartere av å skrive for hånd», er at de forenkler noe komplekst, skriver lektor Jan Frode Lindsø. Publisert: 12.02.2025 Hentet fra forskning.no
Fagfellevurdert Uaktsomhet i kroppsøving: En kritisk diskursanalyse av rettsavgjørelser Hvordan konstrueres uaktsomhet i rettsavgjørelser hvor læreres handlinger i kroppsøving er vurdert som uaktsomme? Publisert: 07.02.2025 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 8) 1/2024
Artikkel Studie: Minoritetsgutter bruker sosiale medier på en annen måte enn hvite, streite gutter – Mye av det de gjorde på nett handlet om guttegjengen, sier UiB-forsker John Magnus Dahl. Publisert: 05.02.2025 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)
Fagfellevurdert 30 år med inkluderende opplæring i norsk skole Inkluderende opplæring har fått en form for begrepsmessig fotfeste i norsk skole, men inkludering som gjennomført praksis er et langt stykke borte. Publisert: 29.01.2025 Hentet fra Paideia 28/2024
Fagfellevurdert En profesjonsrettet og forskningsbasert masteroppgave Hva ligger i grunnskolelærerstudenters oppfatning av profesjonsrettet, praksisorientert og forskningsbasert angående deres entreprenørielle masteroppgave? Publisert: 24.01.2025 Hentet fra Uniped (Vol. 47) 4/2024
Fagfellevurdert Nettlærernes agency i den offentlige videregående skolen Hvordan opplever lærere å undervise i nettskolen? Publisert: 23.01.2025 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 3/2024
Fagfellevurdert «Veiledninga fra praksislærer sluttet liksom ikke den dagen vi var ferdige i praksis». En studie av trepartssamarbeid rundt lærerstudenters FoU-oppgave En samarbeidsmodell der praksislærer får utvidet tid og en tydeligere rolle i veiledning omkring FoU-prosjekter, kan være med på å utvikle studentenes identitet som undervisere og forskende lærere Publisert: 21.01.2025 Hentet fra Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis (Vol. 18) 1/2024