Fagartikkel Skriveopplæring med STL+. Læreres holdninger er avgjørende når metoden brukes Flere lærere i Norge bruker STL+ som en metode i den tidlige skriveopplæringen. Men selv om metoden er den samme, gjør lærerne ulike didaktiske valg basert på hva de mener er viktig å legge vekt på i begynneropplæring. Dette kan ha betydning for hvordan elevene utvikler seg som skrivere. Publisert: 28.04.2025 Hentet fra Bedre skole 4/2024
Artikkel HiØ skal lære norske skular å meistre kunstig intelligens Høgskulen i Østfold har vunne eit prestisjetungt oppdrag frå Utdanningsdirektoratet verdt over 4 millionar kroner. Eit tverrfagleg team skal utvikle nasjonale kompetansepakkar som skal hjelpe norske skular med å handtere kunstig intelligens i undervisninga. Publisert: 23.04.2025 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Fagfellevurdert «Det er litt vanskelig å være kritisk til det når man er så vant til å se det» – om ungdomsskoleelevers kritiske refleksjoner over tekster i sosiale medier Tradisjonelt har kritisk tekstarbeid i norskfaget vært avgrenset til tekster som «åpenlyst har til hensikt å påvirke leseren». Men med teknologisk utvikling oppstår det stadig nye teksttyper hvor hensikten med kommunikasjonen ikke alltid er tydelig. Publisert: 11.04.2025 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 10) 1/2024
Engelsk — Fagfellevurdert Evidence-Based Practice and Power Struggles Over Pedagogic Practices in “High-” and “Low- Stakes Accountability” Contexts Forskningens rolle innen pedagogisk praksis har blitt gitt en større vektlegging ved å introdusere «evidensbasert praksis» eller “hva virker”. Denne spesifikke kunnskapsformen blir ofte aktualisert i sammenheng med politikk som kombinerer økt autonomi i valg av metode med sentralisert kontroll i form av resultatbasert ansvarliggjøring. Publisert: 09.04.2025 Hentet fra Professions and Professionalism (P&P) (Vol. 13) 2/2023
Fagfellevurdert Bevegelse som kompetanse i kroppsøving – en empirisk undersøkelse av hvordan sentrale premissleverandører tenker og snakker om faget Hva er kompetanse i kroppsøving? Publisert: 26.03.2025 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 9) 2/2025
Engelsk — Fagfellevurdert Research Literacy and Teaching: The Peculiar Case of Research about Teaching about Research Selv om forskning er en viktig kilde for lærere å hente fra, er det ikke den eneste, og heller ikke kan den tilby umiddelbare løsninger på problemer de møter, enten det er praktiske vansker, politiske utfordringer eller eksistensielle dilemmaer Publisert: 24.03.2025 Hentet fra Professions and Professionalism (P&P) (Vol. 13) 2/2023
Fagfellevurdert Læreres oppfatninger om å skrive seg til lesing med digital lydstøtte (STL+) Hvordan oppfatter lærere STL+ som pedagogisk metode for skriveopplæring i begynneropplæringen, og hvilke faktorer påvirker oppfatningene deres? Publisert: 18.03.2025 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 10) 1/2024
Podcast PODKAST: Kva del av den norske offentlege samtalen om skjermbruk i klasserommet plagar Marte Blikstad-Balas aller mest? – Alt! Eg synest det er ein heilt umogleg samtale å vere med på, seier norskprofessoren. Publisert: 03.03.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Engelsk — Fagfellevurdert Research Literacy in Education and the Implementation of Evidence-Based Practices in Schools I løpet av de siste ti årene har en rekke tiltak vært satt ut i livet for å gjøre utdanningsforskning mer relevant og tilgjengelig for lærere. Publisert: 25.02.2025 Hentet fra Professions and Professionalism (P&P) (Vol. 13) 2/2023
Kronikk Lærer man mye bedre av å skrive for hånd enn på et tastatur? DEBATT: Et problem med påstandene om at «håndskrift gir bedre læring» og at barn blir «smartere av å skrive for hånd», er at de forenkler noe komplekst, skriver lektor Jan Frode Lindsø. Publisert: 12.02.2025 Hentet fra forskning.no
Fagfellevurdert Uaktsomhet i kroppsøving: En kritisk diskursanalyse av rettsavgjørelser Hvordan konstrueres uaktsomhet i rettsavgjørelser hvor læreres handlinger i kroppsøving er vurdert som uaktsomme? Publisert: 07.02.2025 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 8) 1/2024
Artikkel Studie: Minoritetsgutter bruker sosiale medier på en annen måte enn hvite, streite gutter – Mye av det de gjorde på nett handlet om guttegjengen, sier UiB-forsker John Magnus Dahl. Publisert: 05.02.2025 Hentet fra Universitetet i Bergen (UiB)