Fagfellevurdert Nye litteraturer: Litterære tekstpraksiser hos voksne innvandrere i norsk grunnskoleopplæring Voksne innvandrere som tar norsk grunnskoleeksamen har teksterfaringer fra litterære tradisjoner som kan være ukjente i vår sammenheng. Imidlertid vil de fleste litterære tekstpraksisene sannsynligvis ikke bli gjenkjent i skolesammenheng. Publisert: 11.11.2020 Hentet fra Nordic Journal of Literacy Research (Vol. 6) 1/2020
Fagartikkel Digital storyline – et bidrag til realisering av nye læreplaner Gjennom digital storyline kan elevene selv velge digitale verktøy som de bruker til å arbeide med et tema over tid. Slik kan skolen realisere fagfornyelsens intensjoner om elever som utforsker og går i dybden. Publisert: 20.02.2019 Hentet fra Bedre skole 2/2019
Artikkel Lettlestbøker får dyslektikarar til å føle seg dumme Lettlestbøker skal gjere lesing meir tilgjengeleg for vaksne med lesevanskar, men ny forsking syner at bøkene ikkje alltid treff. Publisert: 23.10.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Ønsker å gjøre teori og analyse mer tilgjengelig Det blir stadig flere studenter ved norske universiteter og høyskoler. Disse må ofte bruke teori i oppgavene sine, men få vet hvordan det skal gjøres. Forskere bak ny bok om teori og analyse håper de kan hjelpe studentene på veien. Publisert: 07.10.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Blogg Digital diskriminering Alle skulelevar i Noreg har rett til å få læremiddel på eige språk. Det får dei ikkje. Mange nynorskelevar erfarer at den gamle kampsaka «lærebøker på begge målformer til same tid og til same pris» framleis er sørgjeleg aktuell. Publisert: 27.04.2018 Hentet fra Nynorsksenteret
Omtale Doktorgrad om blogging i klasserommet Arne Olav Nygards doktorgradsavhandling viser at bruk av digitale hjelpemiddel kan gi ein type læring ein ikkje ville fått med meir tradisjonelle undervisingsmetodar. Publisert: 20.06.2017 Hentet fra Lesesenteret
Omtale Forskere utvikler målemetode for ungdommers tilpasningsevne Daglig utsettes vi for situasjoner der vi må tilpasse oss. Vi lærer av våre erfaringer, men hvor godt? Publisert: 05.03.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Hvordan yrkesretting og relevans praktiseres i fellesfagene En utredning viser at de fleste lærere bruker et annet repertoar av arbeidsmetoder når de underviser fellesfagklasser i yrkesfag enn det de bruker i studiespesialiserende klasser. Yrkesretting kan øke gjennomføringsgraden når en dyktig lærer klarer å gjøre undervisningen relevant. Men med mislykkede forsøk på yrkesretting risikerer man bare å gjøre vondt verre for de svakeste elevene. Publisert: 01.12.2016 Hentet fra Bedre skole 4/2016
Omtale Lærere trenger mer kunnskap om teknologi På få år har skoler og barnehager fått store mengder nettbrett og andre digitale verktøy. Et nytt EU-prosjekt skal se på hvilke krav dette stiller til lærerutdanningen. Publisert: 29.11.2016 Hentet fra Universitetet i Agder
Artikkel Difor er algebra vanskeleg for norske elevar Norske elevar slit meir med algebra enn barn i andre land. – Mykje av forklaringa ligg i matematikkbøkene, seier forskar Tom Rune Kongelf. Publisert: 16.11.2016 Hentet fra Høgskulen på Vestlandet
Engelsk — Fagfellevurdert Fun and games – Finnish children’s ideas for the use of digital media in preschool Hva tenker barn selv om hvordan digitale medier kan brukes i førskolesammenheng? Finsk studie tar utgangspunkt i de yngre barnas opplevelser og tanker. Publisert: 01.10.2016 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 11) 4/2016
Omtale Farlige spill – effektiv undervisning Forbindelsen mellom dataspill og underholdning gjør at spillbasert læring i skolen blir sett på som mer kontroversiell enn mange andre læringsmetoder. – Mediene har mye av skylden for dette, sier spillforsker. Publisert: 28.06.2016 Hentet fra Nord Universitet