Artikkel Ti tips for å unngå forskjellsbehandling av jenter og gutter Hvis gutter lærer at det er greit å ta mer plass enn jenter, kan det forme hvordan de oppfører seg som voksne, mener forsker. Publisert: 04.05.2018 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Artikkel Ungdom bruker selvskading til å dele følelser Å skade kroppen sin kan være en måte å kontrollere negative følelser på. Ny forskning fra UiO viser at unge også bruker selvskading for å kommunisere og dele vanskelige følelser, som de ikke får uttrykt med ord. Publisert: 02.05.2018 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Sammenhengen mellom læreratferd og elevers engasjement Aktiv og entusiastisk deltakelse er viktig for læring, men hva skaper engasjement i undervisningssituasjonen? Studier har vist at det er sammenheng mellom lærers adferd og engasjement hos elevene. I denne studien undersøkes denne sammenhengen nærmere. Publisert: 01.04.2018 Hentet fra FoU i praksis (Vol. 12) 1/2018
Fagartikkel Forsterket oppfølging i overgangen barnehage–skole for barn med utfordrende atferd Overgangen mellom barnehage og skole er sårbar for alle barn, og ekstra sårbart hvis et barn har utfordrende atferd. Denne artikkelen tar utgangspunkt i et utviklingsarbeid i Ålesund kommune der fokus har vært på hvordan man kan tilrettelegge for at disse barna skal få en best mulig start på sin skolegang. Publisert: 22.03.2018 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2018
Fagartikkel Barn og unge med problematisk og skadelig seksuell atferd i barneskolen Seksuelle overgrep mot barn er et alvorlig brudd på menneskerettighetene med enorme negative konsekvenser. Forskning viser at en stor andel av alle overgrep begås av andre barn eller unge. Siden det er stor sannsynlighet for at lærere i barneskolen kan møte på elever med problematisk og skadelig seksuell atferd, forsøker denne artikkelen å presentere nyttig kunnskap om hvordan man avdekker slik atferd, hvilke instanser som bør kobles inn og relevante intervensjoner som kan benyttes. Publisert: 22.03.2018 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2018
Fagartikkel Spesialpedagogens sårbarhet i møte med elevers krenkende atferd Artikkelforfatteren har skrevet en doktorgradsavhandling basert på dybdeintervjuer av fjorten lærere som alle hadde vært utsatt for krenkelser fra elever i form av vold eller trussel om vold. I denne artikkelen er fokuset spesielt rettet mot spesialpedagoger som en ekstra sårbar yrkesgruppe når det gjelder fenomenet ‘elever som krenker lærere’. Publisert: 22.03.2018 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2018
Fagfellevurdert Vennskap i småbarnsavdelinger som private relasjoner på en offentlig arena Hvordan danner barn sosiale relasjoner som vennskap og hvilken påvirkning har barnehagen på disse sosiale prosessene? Denne artikkelen belyser disse spørsmålene ved hjelp av en undersøkelse av samspillet blant 2-3-åringer i to norske barnehager. Publisert: 22.02.2018 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 4 (2018)
Artikkel Ti funn om ADHD, atferdsvansker og overvekt hos barn Mange barn vokser av seg ADHD. Foreldre tror barn er mer fysisk aktive enn de er. Triste barn blir lett oversett og får ikke den hjelp de har behov for i barnehagen. Noen barn øker mer i vekt enn andre. Forklaringen ligger i spisevanene og bare der. Publisert: 08.01.2018 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Hva skjer når skoler dropper karakterer i orden og atferd? Elever føler de blir mer rettferdig behandlet når de slipper å få orden- og atferdskarakterer. Lærernes holdninger til å kutte ut karakterene varierer mye mellom skoler, ifølge en rapport. Publisert: 21.12.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert Læreres vurderinger av ulike elevgrupper i skolen Det er i en rekke nasjonale og internasjonale studier dokumentert at læreres oppfatninger og forventninger til elever har betydning for elevenes utvikling. Kan lærernes vurderinger av elevenes sosiale og faglige nivå bidra til både å inkludere og ekskludere elever? Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Paideia Vol 13. 1/2017
Fagartikkel Bekymret for et barn? Når bør du varsle barnevernet, hvordan gjør du det og hva skjer da? Her får du svaret. Publisert: 01.07.2017 Hentet fra Første steg 2/2017
Fagartikkel Dei stille barna blir ikkje sett Stille, sjenerte og introverte barn får ikkje like mykje merksemd som barn med utagerande åtferd, viser undersøking. Får det stille barnet hjelp allereie i barnehagen, vil ikkje vanskane følgje barnet i skulealder. Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Første steg 2/2017