Artikkel Ti funn om ADHD, atferdsvansker og overvekt hos barn Mange barn vokser av seg ADHD. Foreldre tror barn er mer fysisk aktive enn de er. Triste barn blir lett oversett og får ikke den hjelp de har behov for i barnehagen. Noen barn øker mer i vekt enn andre. Forklaringen ligger i spisevanene og bare der. Publisert: 08.01.2018 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Hva skjer når skoler dropper karakterer i orden og atferd? Elever føler de blir mer rettferdig behandlet når de slipper å få orden- og atferdskarakterer. Lærernes holdninger til å kutte ut karakterene varierer mye mellom skoler, ifølge en rapport. Publisert: 21.12.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagfellevurdert Læreres vurderinger av ulike elevgrupper i skolen Ethvert samfunn har sine normer for normalitet og avvik. Dette uttrykkes og kategoriseres i hva som lovlig og ulovlig, rett og galt, naturlig og unaturlig, friskt og sykt, osv. Publisert: 23.11.2017 Hentet fra Paideia Vol 13. 1/2017
Fagartikkel Bekymret for et barn? Når bør du varsle barnevernet, hvordan gjør du det og hva skjer da? Her får du svaret. Publisert: 01.07.2017 Hentet fra Første steg 2/2017
Fagartikkel Dei stille barna blir ikkje sett Stille, sjenerte og introverte barn får ikkje like mykje merksemd som barn med utagerande åtferd, viser undersøking. Får det stille barnet hjelp allereie i barnehagen, vil ikkje vanskane følgje barnet i skulealder. Publisert: 01.06.2017 Hentet fra Første steg 2/2017
Artikkel Snuoperasjon for tøffe klasser Hva skal skolen gjøre når en klasse har kommet ut av kontroll? Snumetoden kan få den på rett kjøl. Publisert: 12.05.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Proaktiv aggressivitet og forstyrrende atferd i klasserommet Læreren er den viktigste enkeltpersonen i å utvikle klassen som kontekst. Derfor bør lærere forstå prinsipper i interaksjon mellom aggressivitet hos elever og dem selv som ledere i klassen. Publisert: 12.02.2017 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Omtale – Er utfordrende barn skolens avfall? Ny forskning stiller spørsmål om skolen ser på utfordrende elever som skolens avfall, som noe de helst ville vært foruten. Publisert: 24.09.2016 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Kronikk For liten til å sitte stille? Overgangen til skolebenken er stor. Særlig de yngste guttene kan bli sittende igjen med en feilaktig ADHD-diagnose. Publisert: 13.09.2016 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Fagartikkel "Fuck you" i systemperspektiv, del 2 Den første av to artikler om en sterkt grensebrytende og marginalisert gutt ble presentert i Spesialpedagogikk nr. 5 i 2014. Den omhandlet et FOU-prosjekt, en casestudie og problematiserte skolen og hjelpesystemenes praksis overfor denne gutten i perioden fra første til medio åttende klasse. I denne artikkelen drøfter og belyser artikkelforfatteren prosessen og arbeidet med å bringe eleven i læringsposisjon. Tidsspennet er fra åttende klasse og ut andre året i videregående skole. Publisert: 30.08.2016 Hentet fra Spesialpedagogikk 01/2016
Kronikk Aggressivt språk kan gå i arv Nå er det forbudt å straffe barn med fysisk vold. Men vi lever i et samfunn der vi har stor tro på straff. Har den verbale straffen derfor tatt over for den fysiske straffen i noen familier? spør Anne Birgitta Nilsen i denne kronikken. Publisert: 03.06.2016 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel Kontekstmodellen – systemisk tilnærming til atferdsproblemer Denne artikkelen beskriver en 10-trinns prosess for problemløsning av atferdsproblemer. Modellen som artikkelforfatteren har utviklet og kalt Kontekstmodellen, bygger på den analytiske prosessen i Multisystemisk terapi (MST). Den er imidlertid innholdsmessig og språklig forenklet for å tilpasses en bredere brukergruppe. Publisert: 06.05.2016 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2016