Blogg Hvordan kan vi støtte barn i å finne sin identitet? I disse dager er regnbueflagget heist på mange kommunale flaggstenger. For Kari Stamland Gusfre ble det ekstra viktig etter å ha lest en Facebookoppdatering fra en familie i sitt nærmiljø. Publisert: 29.06.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Både jenter og gutar slåst mindre enn før Men jenter er ofte valdelege på andre måtar enn gutar. Det kjem fram i Lars Roar Frøyland og Tilmann von Soest si nye kartlegging av ungdomsvald i Noreg. Publisert: 26.06.2018 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Fagfellevurdert Sikrer gode karakterer fullføring? Videregående opplæring blant jenter med hjelp fra barnevernet Gjennomføring av videregående opplæring blant jenter i barnevern er en utfordring, men karakterene har ikke nødvendigvis noe med det å gjøre. Publisert: 23.05.2018 Hentet fra Tidsskrift for velferdsforskning (Vol. 21) 2/2018
Fagfellevurdert Guttepanikk og jentepress – paradokser og kunnskapskrise Gutter fremstilles ofte som skoletaperne i dagens utdanningssystem. I denne artikkelen ser vi på noen av hovedtemaene i debatten rundt kjønn og skole, samt hvilke konsekvenser denne kan ha for guttene og jentene i skolen. Publisert: 23.05.2018 Hentet fra Tidsskrift for Kjønnsforsking (Vol. 42) 1-2/2018
Artikkel Ti tips for å unngå forskjellsbehandling av jenter og gutter Hvis gutter lærer at det er greit å ta mer plass enn jenter, kan det forme hvordan de oppfører seg som voksne, mener forsker. Publisert: 04.05.2018 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Omtale Lærere favoriserer jenter Bidrar lærerne til å skape og opprettholde kjønnsforskjeller i skolefaglige prestasjoner der gutter blir skoletapere? Funn i stipendiat Ann Gustavsens doktorgradsavhandling kan tyde på det. Publisert: 02.05.2018 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Artikkel Kjønnsforskjeller i arbeidsmarkedet kan gjøre gutter til skoletapere Menn får de best betalte jobbene, selv om jenter på videregående skole gjør det bedre enn guttene. Det kan påvirke hvor hardt guttene jobber på skolen. Publisert: 27.04.2018 Hentet fra Institutt for samfunnsforskning
Artikkel Gutter forblir dårligere til å lese Når gutter begynner på skolen, kjenner de igjen færre bokstaver og lydene som hører til enn jenter gjør. Forskjellen er like tydelig ved slutten av skoleåret. Publisert: 03.04.2018 Hentet fra NTNU
Blogg Gode råd om å øke elevenes engasjement Det er så fint å få en liste med korte greie råd sier mange, men kanskje blir gode råd fortsatt bare gode råd, satt opp på en plakat, eller i en powerpoint? Publisert: 15.03.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Tenåringsjenter liker matte bedre enn de tror Jenter i ungdomsskolen oppgir en lav interesse for matte, til tross for at de er like glade i å løse matteoppgaver som guttene, viser ny studie ved Universitetet i Bergen. Publisert: 15.03.2018 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no
Fagartikkel Stress i skolen – en systematisk kunnskapsoversikt Det kan ikke dokumenteres at elevers opplevelse av skolepress har økt vesentlig de siste 20 årene. Skolen bør likevel bidra aktivt ved å hjelpe elever til å mestre stress og balansere krav og forventninger. Dette gjelder særlig den elevgruppen som rapporterer både stress og psykiske helseproblemer. Publisert: 01.03.2018 Hentet fra Bedre skole 1/2018
Artikkel Dobbelt så mange gutter som jenter får utsatt skolestart Flest gutter begynner ett år senere på skolen og flest jenter begynner tidligere. Men forskerne er usikre på om det er ulik modenhet som er forklaringen. Publisert: 30.01.2018 Hentet fra Kilden kjønnsforskning.no