Artikkel Tidlig barnehagestart gir forsprang Barn som begynner tidlig i barnehagen, får bedre logiske ferdigheter. Publisert: 16.10.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Årets Eilert Sundt-foreleser: DNA gjør oss til dem vi er - Foreldre, skole og venner har stor betydning i livene våre, men de bestemmer ikke hvem vi er. I bunn og grunn ville vi vært de samme om vi hadde blitt adoptert bort ved fødselen, sier Robert Plomin. Publisert: 11.10.2018 Hentet fra Det samfunnsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Kronikk Kva alle politikarar og andre som tek avgjerder om barn bør vite Avgjerder som gjeld omsorg for barn krev grunnleggjande kunnskap både om kva som påverkar barns utvikling, og om kva for menneskelege og samfunnsmessige konsekvensar oppveksten vi tilbyr barna har. Publisert: 05.10.2018 Hentet fra forskning.no
Fagartikkel «Mitt barn blir mobbet!» – historier om manglende oppfølging i nulltoleransens første år Fire rektorer forteller om konsekvensene av mangelfulle planer og verktøy for avdekking og oppfølging av mobbesaker. Et viktig tema i fortellingene er det konfliktfylte samarbeidet med foreldrene. Publisert: 30.09.2018 Hentet fra Bedre skole 4/2018
Forskningskafe Forskningskafe: Utfordrende atferd i skole og barnehage Velkommen til straming av Utdanningsforbundets- og Utdanningsforskning.nos forskningskafe! Kveldens to temaer er oppvekstsvilkår og læreres anvendelse av forskning. Vi spør: Barn og unge med atferdsproblemer – hva gjør skolen? Hvorfor og hvordan bruker enkelte barn og unge en slik atferd som uttrykksform? Publisert: 26.09.2018 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel – Fritidsaktiviteter er viktig for skolegang og utdanningsvalg I pressen og blant politikere er det mye negativt fokus på det å vokse opp i Groruddalen. Blant Groruddalsungdommer selv opplever mange sterk tilhørighet til hjemstedet og at særlig fritidsaktiviteter har mye å si for hvordan de forholder seg til skolen og utdanningsvalg. Publisert: 26.09.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Kronikk Barn treng stress – i passe mengder Vi må slutte å snakke om psykiske helsevanskar, og heller snakke om korleis vi skal legge til rette for god psykisk helse. Kjensler som stress og uro er av det gode, for dei hjelper oss til eit rikare kjensleliv. Publisert: 20.09.2018 Hentet fra forskning.no
Blogg Når vi vokser opp med maskiner Det skjer noe med oss mennesker når vi ikke lenger omgås andre mennesker. Når barna våre får sosiale roboter og virtuelle venner mister de viktig sosial trening. Våre eldre får myke robotdyr som roer dem ned, fordi vi reagerer på disse som om de er levende. Når vi vet at slike verktøy er effektive fordi de lurer oss, er vi da komfortable med å bruke dem? Publisert: 18.09.2018 Hentet fra Høgskolen i Østfold
Artikkel Hvordan møter barnevernet minoritetsjenter utsatt for vold og sterk kontroll? Klarer barnevernet å hjelpe unge minoritetsjenter som opplever sterk sosial kontroll og vold hjemme? Forskere ved OsloMet ser nærmere på dette i en ny studie. Publisert: 09.09.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Smakstallerken i barnehagen Skal barna spise forskjellige typer mat, må de få prøve ut ulike smaker i trygge omgivelser. Publisert: 22.08.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Mindre framtidsoptimisme blant ungdom Ungdata 2018: Norske ungdomar er meir involvert i problemåtferd og trua på framtida har blitt svekka, viser årets nasjonale tal. Publisert: 13.08.2018 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Blogg Hvordan kan vi støtte barn i å finne sin identitet? I disse dager er regnbueflagget heist på mange kommunale flaggstenger. For Kari Stamland Gusfre ble det ekstra viktig etter å ha lest en Facebookoppdatering fra en familie i sitt nærmiljø. Publisert: 29.06.2018 Hentet fra Læringsmiljøsenteret