Fagfellevurdert Betydning av sosial sjenanse i barndommen Denne artikkelen presenterer noe av den forskningen som er gjort på sosial sjenanse. Hva er sosial sjenanse, hvilke faktorer spiller inn i utviklingen av sosial sjenanse, og hvilke eventuelle følger kan det ha for individet? Publisert: 09.12.2020 Hentet fra Psykologi i kommunen 6/2019
Fagartikkel Meistringsopplevingar i den vidaregåande skulen I eit kunnskapssamfunn er utdanning ein sentral inngangsport til arbeidslivet. Fråfallsproblematikken i vidaregåande opplæring skapar politisk uro, og i seinare tid er det sett inn fleire nasjonale system- og individretta tiltak for å auke gjennomføringsprosenten. Føremålet med denne artikkelen er å sette søkelyset på nokre sentrale faktorar som kan gi elevar med åtferdsvanskar meistringsopplevingar slik at dei trivst på skulen. For å få til dette er det nødvendig at elevane si stemme vert høyrd. Publisert: 18.11.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2019
Artikkel Krig påvirker skoleprestasjoner Barn og unge som har opplevd krig utvikler ofte alvorlige følelsesmessige og kognitive problemer og presterer derfor også dårligere på skolen enn andre. Det viser ny forskning fra UiT. Publisert: 12.11.2020 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Fagfellevurdert «Det er gøy å løpe med venner» - Elever med utviklingshemminger og deres erfaringer i kroppsøving Hvilke erfaringer har elever med utviklingshemminger med kroppsøvingsfaget? Denne artikkelen utforsker elevenes erfaringer. Publisert: 04.11.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2019
Artikkel Ny rapport: Ingen økning i unges psykiske plager For første gang på mange år viser den årlige ungdataundersøkelsen ingen økning i andelen unge som rapporterer om mange psykiske plager. Publisert: 22.09.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel – Ungdom betaler en høy pris for å lojalt følge smittevernreglene Ungdom hadde god kunnskap om smittevern, men rapporterte om dramatisk lav livskvalitet etter at samfunnet stengte ned, ifølge ny studie. Publisert: 16.09.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Fem lærdommer fra ungdommenes koronaerfaringer Hvordan gikk det med ungdommen under nedstengingen av samfunnet i vår? Dette har NOVA-forskere undersøkt i en ny studie. Publisert: 02.09.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Sosial støtte beskytter barn og unge ved traumatiske opplevelser Ny angstforskning vekker oppsikt, og gir håp i kampen for å redusere antall barn og unge som utvikler sosial angst. Publisert: 19.04.2020 Hentet fra Nord Universitet
Fagfellevurdert «DU SKAL IKKE MOBBE». En psykoanalytisk revolusjon i tilnærmingen til mobbing? Hva innebærer det å ta psykoanalysens ide om det ubevisste på alvor i tilnærmingen til mobbeproblemet i skolen? Artikkelen undersøker denne problemstillingen. I del 1 undersøkes meningsskapende strukturer og prosesser som er på spill i mobbingen og i kampen mot mobbing. I del 2 undersøker forfatterne muligheten av et slikt fokus-skifte i lys av Derridas begrepspraksis knyttet til rettferdighet og gjestfrihet. Publisert: 26.02.2020 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk Vol 6 (2020)
Artikkel Lite søvn kan bidra til ADHD, angst og depresjon hos barn Gå og legg deg! Barna som sover færrest timer, har større risiko for å utvikle psykiske vansker. Publisert: 12.02.2020 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Fagfellevurdert Mer bruk av cannabis blant Oslo-ungdom: Hvem er i risikosonen? Denne artikkelen viser at det er ungdom med en opphoping av psykososiale problemer som utgjør den viktigste rekrutteringsbasen for bruk av cannabis. Dette gjelder spesielt de yngste cannabisbrukerne. Effektive skolebaserte forebyggende tiltak bør derfor særlig være rettet inn mot slike elevgrupper. Publisert: 18.12.2019 Hentet fra Norsk sosiologisk tidsskrift (Vol. 3) 6/2019
Kronikk Mange pasienter med rusmiddelavhengighet har store lærevansker uten å vite om det KRONIKK: Det er kjent at ruspasienter med generelle lærevansker har flere tilbakefall til rus og i større grad avbryter behandlingen. Likevel viser ny norsk forskning at mange pasienter med rusmiddelavhengighet har gått gjennom årevis av behandling og oppfølging uten å få en diagnose for sine lærevansker eller psykiske utviklingshemming. Publisert: 02.12.2019 Hentet fra forskning.no