Fagartikkel Eksistensiell helse og inkludering av elever med synsnedsettelse i skolen Denne artikkelen undersøker hva som fremmer og hva som hemmer inkludering av blinde og sterkt svaksynte elever i skolen. Med utgangspunkt i språket og begreper vi bruker og ikke bruker, argumenterer artikkelforfatteren for betydningen av å anerkjenne at disse elevene har sin unike måte å være i verden på og å lære på. Publisert: 21.03.2025 Hentet fra Spesialpedagogikk 4/2024
Engelsk — Fagfellevurdert Teachersʼ Professional Digital Competence – The Neglected Management of Technology-rich Classrooms? Kunnskap om hvordan lærerutdanningen kan bidra til å utvikle lærerstudentes profesjonsfaglige digitale kompetanse er avgjørende for å sikre at lærerstudenter er forberedt på å møte framtidens behov. Publisert: 06.01.2025 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 19) 2/2024
Fagfellevurdert Lek med håndbrekket på: en studie av lekens møte med målstyrt læringsaktivitet i første klasse Leken kan på paradoksalt vis, gjennom sitt flertydige vesen, både flyte med, støtte opp om og utfordre undervisningens mål og innhold. Publisert: 17.12.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 5/2024
Fagfellevurdert Betydningen av samspill mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehagen Helt siden 1960-tallet har det i Norge vært bred politisk enighet om at barn med nedsatt funksjonsevne skal gå i og ha tilgang til vanlig barnehage. Hvordan utspiller disse prinsippene og politikken seg, og hva kjennetegner samspillet mellom barn med og uten funksjonsnedsettelse i barnehagehverdagen? Publisert: 16.12.2024 Hentet fra Barn (Vol. 42) 2/2024
Podcast Episode 27: Hvordan bli en autoritativ voksen? Er det mulig å gå fra en ettergivende voksen til en autoritativ, og i så fall hvordan? Og hvorfor er det så viktig at alle voksne prøver å strekke seg mot å være autoritative i møte med barn? Publisert: 15.10.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Lærere som rettighetsforkjempere. Menneskerettighetsopplæring som forebygging av seksuelle overgrep Seksuelle overgrep er et folkehelseproblem med enorme konsekvenser for barns liv og læring. Denne artikkelen viser hvordan barn kan få en bedre beskyttelse gjennom å kombinere menneskerettighetsopplæring med omsorgsetikk. Publisert: 15.10.2024 Hentet fra Bedre skole 1/2024
Artikkel Evalueringen av seksårsreformen: Slik kan skolen bli bedre for de yngste elevene Forskerne foreslår flere pedagoger, rom som gjør det mulig å leke inne, og mer høytlesning. Publisert: 27.09.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Dette kan styrke relasjonane mellom elevane I klasserommet er det ingen motsetnad mellom fagleg og sosial læring, syner ny forsking. Publisert: 24.09.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Kronikk Lærarane manglar autoritet. Kan coaching være løysinga? DEBATT: Trass i initiativ frå politikarar gjennom fire ti-år i form av tallause nasjonale, regionale og lokale satsingar for å støtte læraren sitt leiarskap i klasserommet, har vi ikkje lykkast godt nok. Publisert: 19.09.2024 Hentet fra forskning.no
Artikkel – Et skrikende behov for mer lek inn i småskolen Mange skoler har sett skoleleie elever allerede i 2. klasse. – Løsningen kan være å se mot barnehagen for å skape en mer naturlig overgang til skolen, mener forsker. Publisert: 18.09.2024 Hentet fra Fakultet for utdanningsvitenskap og humaniora - Universitetet i Stavanger
Podcast Lærerrommet: Slik bruker du humor i barnehagen! Hvorfor er tull og tøys så viktig for de minste, og hvordan kan de voksne bruke humor som pedagogisk verktøy i barnehagen? Svaret får du i denne episoden av Utdanningsforbundets podcast Lærerrommet. Publisert: 17.09.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Podcast Lærerrommet: Hvordan får vi en mer lekende skolestart? I Tønsberg kommune innfører de nå et prøveprosjekt ved fire skoler der førsteklassingene skal få leke mye mer enn før. Hør hvordan de skal få til det i denne podkasten. Publisert: 13.09.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet