Kronikk La læreren få være lærer, ikke sosialarbeider! KRONIKK: Lærere må ofte fungere både sosialarbeidere, miljøterapeuter, helsesykepleiere, psykologer, konfliktløsere og familieveiledere. Vi trenger heller flere sosialfaglige ansatte i skolen. Publisert: 24.06.2022 Hentet fra forskning.no
Podcast Podkast: − Alle elever har et talent, min jobb er å få øye på det Alle elever begynner på skolen med sine unike forutsetninger for læring, genetiske og miljøbestemte. Ved å fokusere på viljestyrke, selvkontroll og impulskontroll kan læreren hjelpe eleven til å utforske og smi fram talentene sine, til og med i videregående. Publisert: 22.04.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Skap et læringsmiljø med rom for å prøve og feile I et godt læringsmiljø er det rom for å prøve og feile, og elever og lærlinger opplever det trygt å fortelle hva man kan og hva man trenger å lære bedre. Det er derfor viktig at elever og lærlinger er trygge på at hensikten med underveisvurdering er å hjelpe dem i å utvikle kompetansen sin. Publisert: 22.03.2022 Hentet fra Utdanningsdirektoratet
Artikkel Går sammen om å forske på engasjerende læringsmiljø Hvordan bør lærere jobbe for å skape et læringsmiljø som gir engasjement for læring? Dette er temaet for et nytt, stort og tverrfaglig forskningsprosjekt ved Universitetet i Stavanger. Publisert: 14.02.2022 Hentet fra Lesesenteret
Artikkel «One size does not fit all»: Kompetanseutvikling av lederskap i klasserommet bør differensieres En ny studie fra Læringsmiljøsenteret viser stor variasjon i undervisningsstøtten til elever på ungdomstrinnet. Resultatene indikerer at kompetanseutviklingstilbudet innen lederskap i klasserommet må videreutvikles og differensieres. Publisert: 03.12.2021 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Lærermobbing må debatteres og snakkes åpent om Bare på den måten kan vi forebygge at dette skjer overfor stadig nye elever. Publisert: 01.12.2021 Hentet fra Utdanning og Utdanningsnytt.no
Artikkel Elever lærer mer i naturfag når de lager spørsmålene selv Forskere har filmet naturfagundervisning i tre år. Her er deres tips til lærerne. Publisert: 22.11.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Lærere som mobber elever Denne artikkelen bygger på en kvalitativ undersøkelse der seks grunnskoleelever har beskrevet sitt møte med lærere som de opplevde krenket og mobbet dem. Flere av dem ble i tillegg også mobbet av medelever. Publisert: 08.11.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2020
Fagartikkel Når pedagogikk skaper utenforskap Forfatteren av denne artikkelen arbeider i en gruppe i Statped som utvikler lydillustrasjoner som læringsressurs for synshemmede elever. Disse elevene lærer via hørselen og taktilsansen. Her drøfter hun hvordan lydillustrasjoner kan bidra til å støtte disse elevene, slik at de får en mest mulig likeverdig undervisning der de ikke føler seg ekskludert fra resten av klassen. Publisert: 28.10.2021 Hentet fra Spesialpedagogikk 2/2021
Fagartikkel #MeToo i skolen: Verbal seksuell trakassering som en pedagogisk mulighet Seksuell trakassering er blitt svært vanlig i skolen, og for unge som utsettes for dette, kan det være en stor belastning. Gjennom å ta slike hendelser på alvor og bruke dem aktivt i undervisningen kan man bidra både til å bedre skolemiljøet og legge grunnen for demokratiske holdninger hos elevene. Publisert: 14.10.2021 Hentet fra Bedre skole 2/2021
Fagartikkel Skoleledelse – koronakrisen som innovasjon i norsk skole Skoleledere har under koronaepidemien fått erfaring med å lede en skole i en periode med brå og uforutsigbare endringer. Dette kan man trekke veksler på når skolen etter hvert skal tilbake til normal drift. Publisert: 24.09.2021 Hentet fra Bedre skole 3/2020
Kronikk Det er ikke kunnskap som er mangelvare i skolen, skolen må bli mer interessant Mens skolen ofte ses på som et nødvendig onde, har mange norske ungdommer savnet skolen sin det siste året. De har savnet venner, rammer, noe meningsfullt å fylle hverdagene med, og de har savnet lærerne. Publisert: 15.09.2021 Hentet fra forskning.no