Artikkel Tema: Covid-19 i skole og barnehage Covid-19 har satt og fortsetter å sette sitt preg på skolehverdagen i Norge. I denne artikkelen har vi samlet artikler og nettressurser som kan være nyttige å ha for hånden i "korona-skolen". Publisert: 24.01.2021 Hentet fra Utdanningsforbundet
Artikkel Slik kan læreren hjelpe de stille elevene til å mestre skolen Det kreves ekstra oppmerksomhet og innsats fra lærere for at de stille elevene skal mestre skolehverdagen faglig og sosialt. Ny forskning utdyper og belyser gunstige strategier som lærere kan benytte for å støtte elever som viser stille, innadvendt atferd. Publisert: 05.01.2021 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Betydning av skolerelaterte faktorer og mobbing for elever som strever med skolevegring Når elever opplever skolemiljøet som så utrygt at de engster seg for å være der, får det som regel alvorlige konsekvenser for de det gjelder, både med tanke på psykisk helse og risiko for frafall i videregående utdanning. Publisert: 10.12.2020 Hentet fra Psykologi i kommunen 4/2020
Fagartikkel Å se seg selv i Den andres øyne – en profesjonell jakt etter seg selv Denne teksten er et faglig, personlig essay om det å bruke sine egne opplevelser og erfaringer, og de følelsene disse vekker hos en selv, for bedre å forstå både seg selv og andre. Publisert: 08.12.2020 Hentet fra Spesialpedagogikk 3/2019
Fagartikkel Om å følge opp en skoleklasse Den enkelte elev har en rekke særegne egenskaper og kompetanser. Det samme kan man si om en klasse. Ved å lære seg å iaktta hva klassen som helhet kan sammen, og hvilke egenskaper den trenger å utvikle, vil det å drive tilpasset opplæring kunne få et nytt innhold. Publisert: 10.11.2020 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Fagartikkel Læreren som designer Lærerens design for undervisning bygger på nedarvede tradisjoner, men får sin endelige form og sitt særpreg gjennom lærerens valg i møte med elevene. To caser viser hvordan design-begrepet kan brukes til å avdekke sårbare sider ved gjennomtenkte undervisningsopplegg. Publisert: 09.11.2020 Hentet fra Bedre skole 2/2020
Engelsk — Fagfellevurdert Still a long way to go Denne artikkelen undersøker læreres bruk av digitale verktøy i den daglige undervisningen. Hvordan og i hvilken grad integrerer lærere digitale verktøy i undervisningen, og hva ønskes oppnådd ved bruk av IKT-verktøy i klasserommet? Publisert: 07.10.2020 Hentet fra Nordic Journal of Digital Literacy (Vol. 15) 1/2020
Artikkel Mikroblogging i klasserommet gjør at flere deltar i samtalen Det er ikke alle elever som deltar i den tradisjonelle samtalen i klasserommet, men nå viser ny forskning at digitale samtalerom gir økt deltakelse og bedre samtaler. Publisert: 15.06.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Hjemmeskole under korona: Lærerne brukte mer tid på å forberede undervisningen En fersk spørreundersøkelse blant lærere i grunnskolen viser at lærere på alle trinn brukte langt mer tid på å forberede undervisningen i tiden med hjemmeskole, enn de normalt sett gjør. Publisert: 14.06.2020 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Skole er best på skolen Resultatene av en undersøkelse om vårens hjemmeskole er klare. Elevene har mye å hente inn igjen, skriver professor Thomas Nordahl. Publisert: 27.05.2020 Hentet fra Høgskolen i Innlandet
Engelsk — Fagfellevurdert Representing to learn in science education: Theoretical framework and analytical approaches Hvordan kan teoretiske og analytiske rammer gjøre oss i stand til å undersøke nye sider ved bruk av representasjoner i undervisning og læring av naturfag? Publisert: 27.04.2020 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 11) 3/2017
Artikkel – Det viktigste med nettbasert undervisning skjer på forhånd Som følge av koronakrisen ble all undervisning digital nærmest over natten. – Det ligger et stort potensiale i å benytte seg av varierte digitale undervisningsmetoder, men det er viktig å ha en plan, forteller forsker Greta Björk Gudmundsdottir. Publisert: 31.03.2020 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo