Fagartikkel Klasseledelse og undervisning i teknologitette klasserom Norske elever har store utfordringer med selvdisiplin i læringssituasjoner med bruk av data. Selv ambisiøse elever opplever konflikt mellom skolearbeidet og lysten til å besøke ikke-faglige nettsider, sosiale medier eller spille spill her og nå. Lærerne mangler verktøy for å ta tak i dette. Resultatet er stress og forstyrrelser i klasserommet for både elev og lærer. Publisert: 01.12.2016 Hentet fra Bedre skole 4/2016
Fagartikkel Læreren og elevenes vennskap Ensomhet omtales jevnlig i media og oppleves blant alle aldersgrupper, begge kjønn og er uavhengig av antall følgere på Instagram eller om du er «kjendis». Lærerne kan gjøre en forskjell for skoleelever gjennom støttende relasjoner til alle sine elever. Publisert: 07.11.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Ulike perspektiver på relasjonsbygging Relasjoner mellom lærer og elev er sentralt i utviklingen av gode læringsmiljø. - Relasjonsbygging til elevene et av områdene som blir mest vektlagt av lærerne. Samtidig er det et komplekst begrep med mange samspillende faktorer, sier dosent Pål Roland ved Læringsmiljøsenteret. Publisert: 21.10.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Hva gir god lesbarhet for svaksynte? Skriftstørrelsen har mest å si for at svaksynte skal klare å lese tekst på papir. Men den trenger ikke være så stor som du kanskje tror. Publisert: 19.10.2016 Hentet fra NTNU
Artikkel Elever som mobber har dårligere forhold til lærerne Elever som utsetter andre for mobbing har en svakere relasjon til lærerne enn elever som ikke mobber. Det viser resultatene fra en ny undersøkelse gjort i CIESL-prosjektet. Publisert: 06.10.2016 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel Norske åtteåringer digger læreren sin Norske barn er mer fornøyde med læreren sin enn jevnaldrende i andre land. Publisert: 03.10.2016 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Norske ungdomsskoler – bedre enn sitt rykte? Læreren og elevene bruker tiden effektivt og undervisningen foregår uten særlige forstyrrelser. Det viser analyser fra en omfattende videostudie som gjennomføres på ungdomstrinnet. Publisert: 29.09.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Teknologi kan redusere frafall i skolen Denne rapporten viser at innføring av teknologi kan bygge ned barrierer i skolehverdagen, øke inkludering, trivsel og læringsutbytte. Dette kan igjen redusere frafallet og spare samfunnet for store kostnader. Publisert: 27.09.2016 Hentet fra Statped Statpedmagasinet 2/2016
Omtale – Er utfordrende barn skolens avfall? Ny forskning stiller spørsmål om skolen ser på utfordrende elever som skolens avfall, som noe de helst ville vært foruten. Publisert: 24.09.2016 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Fagfellevurdert Stillelesing i norskfaget – fra pustepause for læreren til veiledningsøkt i lesing? Denne studien undersøker hva fire lærere på barnetrinnet gjør når elevene leser stille. Stillelesing er en vanlig aktivitet i norske klasserom, men kunnskapen om hva læreren gjør i denne tiden og hvordan hun veileder faglig, er begrenset. Publisert: 16.09.2016 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 10) 3/2016
Fagartikkel Og bakom står læreren: Lærerkompetanse i møte med samspills- og atferdsvansker For elever med samspills- og atferdsvansker er skolen i et livsløpsperspektiv den viktigste sosiale institusjonen for enten integrasjon eller marginalisering i samfunnslivet. Derfor må lærere ha inngående teoretisk kunnskap om samspills- og atferdsvansker. Det dreier seg om å bedre lærerens handlingskompetanse og evne til å bruke skjønn i nye og uforutsette situasjoner. Publisert: 13.09.2016 Hentet fra Bedre skole 3/2016
Artikkel Elevene trenger hjelp til å sette grenser foran PCen – Skoler bør arbeide mer bevisst med regler for databruk i timene, sier professor Eyvind Elstad. Publisert: 05.09.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo