Lærerrommet: Falske nyheter eller fakta, hvordan bli mer kildekritisk?
Hvordan kan elever, lærere og skolen bli mer bevisste på kilder? Og hva er egentlig kritisk tenkning?
Hør episode 56 av podkasten Lærerrommet direkte her:
Episode 56: Falske nyheter eller fakta , hvordan bli mer kildekritisk?
Episodens gjester er medieforsker Bente Kalsnes ved Høgskolen Kristiania og prosjektleder Sølve Kuraas Karlsen i Faktisk.no’s skoleprosjekt Tenk.
Flere synlige tegn
Faktabasert informasjon spres lynraskt og ukontrollert, det gjør også falske nyheter. Inn i dette blir også evnen til å tenke kritisk stadig viktigere. Kritisk tenkning er også mer sentralt i de nye læreplanene.
– Falske nyheter er et begrep som har vært veldig omdiskutert og som er det fremdeles fordi det er litt problematisk å definere. En måte å forklare det på er at det er falsk informasjon som er presentert som en nyhet eller nyhetssak. Den er kledd i et nyhets-format som gjør at vi kan bli lurt til å tro at dette kan vi stole på, forklarer Kalsnes.
Medieforskeren påpeker at det både kan være lett og vanskelig å avsløre om noe er en falsk nyhet eller ikke. Hun trekker fram ulike synlige tegn, blant annet: Skrivefeil, tegnsetting som er litt rar med eksempelvis for mange utropstegn, at det som er skrevet ikke er signert med en journalists navn, at navnet på publikasjonen er ukjent eller likner på et eksisterende nyhets-nettsted men er litt omskrevet, bilder som er tatt ut av kontekst.
I episoden kan du også høre hvilke spørsmål du bør stille når du lurer på om noe er fakta eller falskt.
Kuraas Karlsen i Tenk mener at den største utfordringen med kildekritikk i skolen er generasjonsgapet der elever møter en virkelighet, og lærere en annen.
– Ungdom leser ofte nyheter gjennom sosiale medier og da er ofte ikke kilden så seriøs i lærernes øyne. Da handler det om hvordan vi som lærere møter det informasjonslandskapet elevene ser. Det er helt andre ting elevene ser enn det voksne ser, påpeker Kuraas Karlsen, som selv har bakgrunn som lærer.
– Utfordringen er rett og slett og finne ut hvordan vi skal snakke sammen om en verden som er ekstremt oppdelt, både i forhold til algoritmer, men også i det med at vi er på ulike plattformer, sier han.
I skolesammenheng blir uansett en ting viktig:
– Ungdom og lærere må være opptatt av hvor har du dette fra og hvem er det som sier det, sier prosjektlederen.
I episode 37 av Lærerrommet snakker gjestene professor Marte Blikstad Balas og lærer/forfatter Ann Sørum Michalsen om hva en kritisk leser er. Hvordan kan elever hjelpes til å bli kritiske og reflekterte i møte med alle typer tekster? Lytt til episoden direkte her:
Episode 37: Hva er dybdelesning og kritisk lesning?