Artikkel – Ungdom blir ofte utelatt i saker som angår dem Hva skjer når ungdom er involvert i forskningsprosessen? Ny rapport viser at medforskning kan gi ungdom en stemme der de tidligere ikke har blitt hørt. Publisert: 25.06.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagfellevurdert Rasisme og motstand: Minoritetsungdom slår tilbake Når motstand mot rasisme integreres i hverdagens interaksjoner, utgjør det en form for allestedsnærværenhet som kan være mer potent enn de fleste former for politisk mobilisering og offentlige tiltak. Publisert: 18.06.2024 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 65) 1/2024
Fagfellevurdert Sanger fra fortiden i en nåtidig krise: dybdelæring, resonans og motstand Akselerasjon, eller fartsøkning, kan sies å være et kjennetegn ved det moderne samfunnet. Fremfor å reprodusere akselerasjonen bør undervisningen skape rom der elever får erfare at verden kan gi gjenklang. Slik blir det meningsfullt å være i verden og ta aktivt del i den. Publisert: 10.06.2024 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 8) 1/2024
Artikkel Elevers engasjement varierer fra time til time – Engasjement er ikke en gitt egenskap hos elever og kan påvirkes av blant annet omgivelsene og interaksjoner med læreren, sier stipendiat Ella Bjerga Pettersen som undersøker elevers engasjement i sin doktorgrad. Publisert: 30.05.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel – Utdanning er en oversett nøkkel til rettferdig klimaomstilling Raske og rettferdige klimatiltak forutsetter at befolkningen har mulighet til å forstå tiltakenes viktigste konsekvenser, mener professor Hanne Svarstad. Utdanning kunne derfor spilt en helt sentral rolle for å få til gode klimaomstillinger. Publisert: 27.05.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Podcast Lærerrommet: Hvordan takle kontroversielle tema i klassen Mange lærere syns det er vanskelig å håndtere kontroversielle tema i klasserommet. De vil helst ikke utsette elevene sine for debatter som kan såre og skape splittelse. Publisert: 22.04.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert Elevaktivitet og tilrettelegging: Om danningsoppdraget i overordnet del av det nye læreplanverket Danning skjer ikke nødvendigvis overalt i skolen. Danning skjer først når to bevegelser møtes – når den aktive elev møter verden gjennom de oppgaver og utfordringer læreren legger til rette for. Publisert: 03.04.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Kronikk Skolen er samtaledemokratiets grunnstein KRONIKK: Hvorfor diskuterer vi så sjelden alle de som faller utenfor samtaledemokratiet? Publisert: 21.03.2024 Hentet fra Nord Universitet
Engelsk — Fagfellevurdert Students’ understanding of legal citizenship and co-citizenship concepts: Subject positions and capabilities Begrepet medborgerskap er omstridt og har mange tolkninger. Det kan være årsaken til at det i forskningen har blitt satt søkelyset på demokratisk kunnskap og deltakelse i undervisning om demokrati i skolen. Publisert: 11.03.2024 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 6) 2/2022
Fagartikkel Hva jeg vet, og hva jeg tror. Kritisk tenkning rundt kunnskap og meninger Å kunne skille mellom det vi vet, og det vi tror, er en viktig del av det å tenke kritisk. Praktiske øvelser til bruk i klasserommet kan bidra til å vise forskjellen. Publisert: 02.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Podcast Ungdom, engasjement og politikk I hvor stor grad bruker unge velgere stemmeretten sin? Hvordan skal vi tolke resultatene av skolevalgene? Publisert: 17.11.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Hvordan få ungdom til å delta i demokratiet? Nøkkelen kan ligge i hvordan kontroversielle temaer tas opp i klasserommet, viser ny forskning fra OsloMet. Publisert: 17.11.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet