Artikkel Slik kan elever lære kritisk tenkning Barn og unges hverdag preges av rask informasjonsflyt. Når lærere skal bruke nyheter i arbeidet med kritisk tenking er det viktig at de trekker veksler på elevenes egne erfaringer. Publisert: 16.08.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Derfor er det viktig at barnehagene får påvirke forskningen – SELMA er et eksempel på et prosjekt hvor det er et sterkt ønske om å få til samarbeid og medvirkning i alle ledd. På Arendalsuka skal vi fortelle hvorfor det har vært så viktig for oss og samtidig diskutere hva som kan være utfordringene, sier prosjektleder Ingunn Størksen. Publisert: 15.08.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Fagartikkel Mennesker med funksjonsnedsettelser i lærebøkene I en inkluderende skole bør mennesker med funksjonsnedsettelser også være synlige i lærebøkene. Likevel er denne gruppa svakt representert når man for eksempel sammenligner med etniske minoriteter. Et utvalg lærebokforfattere er blitt spurt om hvorfor det er slik. Publisert: 30.05.2022 Hentet fra Bedre skole 1/2022
Fagfellevurdert Vil læreplanen bidra til danning av elevane? Med innføringa av dei tre tverrfaglege temaa set Kunnskapsløftet 2020 danningsoppdraget i samanheng med dei store utfordringane vi som samfunn står overfor. Det er eit viktig grep i læreplanen, men det må følgjast opp med å gje danningsoppdraget eit meir definert innhald. Publisert: 18.05.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 8) 2022
Artikkel Natur- og klimakrisen: Oslo-elever inn i tretti bedrifter for å studere klimarisiko Ved å kople nitti samfunnsøkonomi-elever sammen med to klimaforskere, tretti bedrifter, et innovasjonsdistrikt, Finans Norge og et bibliotek håper Alfredo Jornet Gil å støtte lokale krefter i å endre vanene våre i bærekraftig retning. Publisert: 05.05.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Helt ærlig! Demokrati- og medborgerskapsundervisningens muligheter og utfordringer Opplæring i demokrati og medborgerskap skal skje gjennom undervisning «om», «for» og «gjennom» demokratiet. Hvordan dette skal skje, sier imidlertid ikke fagfornyelsen så mye om. Publisert: 05.05.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Kronikk Ungdomskultur har i for stor grad fått et problemstempel. Vi må slippe den inn i skolen DEBATT: Gaming og popmusikk kan utvide trange pensumrammer i undervisningen. Publisert: 25.04.2022 Hentet fra forskning.no
Podcast Podkast: Klimastreikende elever og skolen: hvordan undervise i bærekraft? Greta Thunberg startet klimastreiken i skolen og elever fra hele verden har krevd politisk handling gjennom skolestreik. Hvordan kan skolen møte dette? Og hva betyr det for hvordan skolen skal undervise i bærekraft, nå som bærekraft er del av de nye læreplanene i skolen? Publisert: 05.04.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagfellevurdert Deltakelse, prosess og produkt: Kreativitet i en skapende teknologimediert samarbeidsprosess i barnehagen Digital teknologi er en integrert del av de fleste barnehagebarns hverdagsliv i Norge i dag, men det kan se ut som barnehagebarn har mest erfaring med medieprodukter og medieinnhold laget av andre. Publisert: 28.03.2022 Hentet fra Nordisk barnehageforskning (Vol. 19) 1/2022
Fagartikkel Kunstig intelligens og læringsanalyse for læring og vurdering Med en personlig skjerm er tilbakemelding et klikk unna for alle elever. Men er programvare som bruker kunstig intelligens, til hjelp for elevens læring og lærerens vurdering? Publisert: 25.03.2022 Hentet fra Bedre skole 4/2021
Artikkel Fem utfordringer for å få ukrainere raskt i arbeid Ukrainske flyktninger kommer nå til Norge og skal ut i arbeidslivet. Forskere peker på flere hindringer de kan møte på veien. Publisert: 22.03.2022 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Småbarns utvikling av generelle motstandsressurser Opplever barnet selvbestemmelse, medvirkning og hjelp til å takle stress i barnehagen, vil det utvikle generelle motstandsressurser. Det er viktig for å takle motgang i livet. Publisert: 21.03.2022 Hentet fra Første steg 4/2021