Podcast Lærarkrigen mot Quisling Episode 3 Lærarutdannarar ved ILU meiner vi kan lære mykje om demokratiske verdiar frå historia om lærarane sin kamp mot nazismen. Dette er episode 3 av 3. Publisert: 09.12.2022 Hentet fra NTNU
Podcast Lærarkrigen mot Quisling Episode 2 Lærarutdannarar ved ILU meiner vi kan lære mykje om demokratiske verdiar frå historia om lærarane sin kamp mot nazismen. Dette er episode 2 av 3. Publisert: 09.12.2022 Hentet fra NTNU
Podcast Lærarkrigen mot Quisling Episode 1 Lærarutdannarar ved ILU meiner vi kan lære mykje om demokratiske verdiar frå historia om lærarane sin kamp mot nazismen. Dette er episode 1 av 3. Publisert: 09.12.2022 Hentet fra NTNU
Kronikk Elever med ulike bakgrunner er en styrke Flerspråklige elever som får bruke egne kunnskaper, interesser og språkerfaringer når de lærer naturfag på skolen, lærer mer og bedre. I tillegg kan det styrke læringen for klassen som helhet. Publisert: 06.12.2022 Hentet fra forskning.no
Artikkel En barnehage med plass til alle I Oslo-barnehagen Gydas vei står mangfold høyt på agendaen året gjennom. Barnas åpenhet og nysgjerrighet rundt ulike måter å leve på gjenspeiles både i leken, i de fysiske omgivelsene og i den pedagogiske tilnærmingen. Publisert: 28.11.2022 Hentet fra Vetuva 2022
Artikkel Forskning som inkluderer På øya Goza og i Tromsø får ungdom som har psykiske helseutfordringer, delta i forskning. Målet er å forbedre tjenester de selv har behov for. Publisert: 21.11.2022 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet
Fagartikkel KRAFT – en modell for å fremme elevenes stemme For at elever i skolen skal oppleve hvordan de selv kan ta egne og bevisste valg, må elevens stemme bli hørt. Artikkelforfatterne drøfter her hvordan KRAFT-modellen kan brukes til å få oversikt over alle deler av elevens skoleliv for så å kunne fremme elevens skolelivskvalitet. Publisert: 11.11.2022 Hentet fra Spesialpedagogikk 1/2022
Fagfellevurdert Pedagogikkens relevans i den digitale tilstand Vi trenger å utvikle kritisk teori som makter å problematisere dynamikken i den digitale tilstanden vi lever i. Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 8) 2022
Artikkel Språklige trekk kan være nøkkelen til å avsløre falske nyheter Verbtider, pronomen og metaforer er noe av det som kan være annerledes i en tekst når skribenter prøver å lure oss. Publisert: 13.10.2022 Hentet fra Det humanistiske fakultet ved Universitetet i Oslo
Fagartikkel Kroppsøving – et fag for utvikling av demokrati og medborgerskap Gjennom å legge mindre vekt på hva man gjør, og mer vekt på hvorfor og hvordan, kan kroppsøvingsfaget oppfylle kravene i fagfornyelsen. Dette vil kunne utfordre både elever og lærere som har etablerte forventninger til hva kroppsøving skal være. Publisert: 19.09.2022 Hentet fra Bedre skole 2/2022
Artikkel Utdanningspolitikken er overraskende lite forskningsbasert Aldri før har utdanningspolitikken vært begrunnet med så mange referanser til kunnskapskilder. Likevel bruker myndighetene overraskende lite akademisk forskning når de argumenterer for skolereformer. Publisert: 15.09.2022 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale Hvordan kan en mangfoldig elevgruppe få en bedre skole? En ny bok om elevmangfold gir flerfaglige perspektiver på hva som skal til for at en mangfoldig elevgruppe skal få en bedre skolehverdag. – Boka bidrar til å både forstå konsekvensene av elevmangfold samt utfordringene mangfoldet reiser, sier Hildegunn Fandrem. Publisert: 12.09.2022 Hentet fra Læringsmiljøsenteret