Podcast Lærerrommet: Hvordan takle kontroversielle tema i klassen Mange lærere syns det er vanskelig å håndtere kontroversielle tema i klasserommet. De vil helst ikke utsette elevene sine for debatter som kan såre og skape splittelse. Publisert: 22.04.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert Elevaktivitet og tilrettelegging: Om danningsoppdraget i overordnet del av det nye læreplanverket Danning skjer ikke nødvendigvis overalt i skolen. Danning skjer først når to bevegelser møtes – når den aktive elev møter verden gjennom de oppgaver og utfordringer læreren legger til rette for. Publisert: 03.04.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Kronikk Skolen er samtaledemokratiets grunnstein KRONIKK: Hvorfor diskuterer vi så sjelden alle de som faller utenfor samtaledemokratiet? Publisert: 21.03.2024 Hentet fra Nord Universitet
Engelsk — Fagfellevurdert Students’ understanding of legal citizenship and co-citizenship concepts: Subject positions and capabilities Begrepet medborgerskap er omstridt og har mange tolkninger. Det kan være årsaken til at det i forskningen har blitt satt søkelyset på demokratisk kunnskap og deltakelse i undervisning om demokrati i skolen. Publisert: 11.03.2024 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 6) 2/2022
Fagartikkel Hva jeg vet, og hva jeg tror. Kritisk tenkning rundt kunnskap og meninger Å kunne skille mellom det vi vet, og det vi tror, er en viktig del av det å tenke kritisk. Praktiske øvelser til bruk i klasserommet kan bidra til å vise forskjellen. Publisert: 02.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Podcast Ungdom, engasjement og politikk I hvor stor grad bruker unge velgere stemmeretten sin? Hvordan skal vi tolke resultatene av skolevalgene? Publisert: 17.11.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Hvordan få ungdom til å delta i demokratiet? Nøkkelen kan ligge i hvordan kontroversielle temaer tas opp i klasserommet, viser ny forskning fra OsloMet. Publisert: 17.11.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Undervisningsressurser for nyankomne elever Et internasjonalt prosjekt med bidrag fra skoler, museer og lærerutdannere har utviklet en verktøykasse for undervisning av nyankomne barneskoleelever. Her introduseres noen eksempler fra innholdet. Publisert: 20.10.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Fagartikkel Barns rett til å involveres i undervisning og egen læring Barn i skolen trenger rom og muligheter for å fremme sine synspunkter. Det innebærer at de trenger et relevant publikum som tar synspunktene deres på alvor og oversetter dem til passende handlinger. Publisert: 18.10.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2023
Engelsk — Fagfellevurdert User participation in the planning of Art and crafts studios in new school buildings in Norway Det er ønskelig med kunst- og håndverksrom som fungerer hensiktsmessig og effektivt som læringsmiljø på fagets premisser. Det kan enklere oppnås gjennom en vurdert, systematisk og kreativ prosess som har fokus på brukerne. Publisert: 17.10.2023 Hentet fra Acta Didactica (Vol. 17) 3/2023
Artikkel – Lærere bør oppfordre til mer debatt i klasserommet Å trene på diskusjoner kan gi elevene mestring i å stå i opplevelser der det er uenighet. Publisert: 14.09.2023 Hentet fra NTNU, SINTEF Teknologi og samfunn
Artikkel Forsoning i klasserommet Klasserommet var den viktigste arenaen for fornorskningen og kan bli den viktigste arenaen for revitalisering av tapt språk og kultur. Publisert: 23.06.2023 Hentet fra UiT Norges arktiske universitet