Fagfellevurdert Rasisme og motstand: Minoritetsungdom slår tilbake Når motstand mot rasisme integreres i hverdagens interaksjoner, utgjør det en form for allestedsnærværenhet som kan være mer potent enn de fleste former for politisk mobilisering og offentlige tiltak. Publisert: 18.06.2024 Hentet fra Tidsskrift for samfunnsforskning (Vol. 65) 1/2024
Fagfellevurdert Sanger fra fortiden i en nåtidig krise: dybdelæring, resonans og motstand Akselerasjon, eller fartsøkning, kan sies å være et kjennetegn ved det moderne samfunnet. Fremfor å reprodusere akselerasjonen bør undervisningen skape rom der elever får erfare at verden kan gi gjenklang. Slik blir det meningsfullt å være i verden og ta aktivt del i den. Publisert: 10.06.2024 Hentet fra Journal for Research in Arts and Sports Education - JASEd (Vol. 8) 1/2024
Artikkel Elevers engasjement varierer fra time til time – Engasjement er ikke en gitt egenskap hos elever og kan påvirkes av blant annet omgivelsene og interaksjoner med læreren, sier stipendiat Ella Bjerga Pettersen som undersøker elevers engasjement i sin doktorgrad. Publisert: 30.05.2024 Hentet fra Læringsmiljøsenteret
Artikkel – Utdanning er en oversett nøkkel til rettferdig klimaomstilling Raske og rettferdige klimatiltak forutsetter at befolkningen har mulighet til å forstå tiltakenes viktigste konsekvenser, mener professor Hanne Svarstad. Utdanning kunne derfor spilt en helt sentral rolle for å få til gode klimaomstillinger. Publisert: 27.05.2024 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Podcast Lærerrommet: Hvordan takle kontroversielle tema i klassen Mange lærere syns det er vanskelig å håndtere kontroversielle tema i klasserommet. De vil helst ikke utsette elevene sine for debatter som kan såre og skape splittelse. Publisert: 22.04.2024 Hentet fra Utdanningsforbundet
Fagfellevurdert Elevaktivitet og tilrettelegging: Om danningsoppdraget i overordnet del av det nye læreplanverket Danning skjer ikke nødvendigvis overalt i skolen. Danning skjer først når to bevegelser møtes – når den aktive elev møter verden gjennom de oppgaver og utfordringer læreren legger til rette for. Publisert: 03.04.2024 Hentet fra Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk (Vol. 10) 2/2024
Kronikk Skolen er samtaledemokratiets grunnstein KRONIKK: Hvorfor diskuterer vi så sjelden alle de som faller utenfor samtaledemokratiet? Publisert: 21.03.2024 Hentet fra Nord Universitet
Engelsk — Fagfellevurdert Students’ understanding of legal citizenship and co-citizenship concepts: Subject positions and capabilities Begrepet medborgerskap er omstridt og har mange tolkninger. Det kan være årsaken til at det i forskningen har blitt satt søkelyset på demokratisk kunnskap og deltakelse i undervisning om demokrati i skolen. Publisert: 11.03.2024 Hentet fra Nordic Journal of Comparative and International Education (Vol. 6) 2/2022
Fagartikkel Hva jeg vet, og hva jeg tror. Kritisk tenkning rundt kunnskap og meninger Å kunne skille mellom det vi vet, og det vi tror, er en viktig del av det å tenke kritisk. Praktiske øvelser til bruk i klasserommet kan bidra til å vise forskjellen. Publisert: 02.01.2024 Hentet fra Bedre skole 3/2023
Podcast Ungdom, engasjement og politikk I hvor stor grad bruker unge velgere stemmeretten sin? Hvordan skal vi tolke resultatene av skolevalgene? Publisert: 17.11.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Artikkel Hvordan få ungdom til å delta i demokratiet? Nøkkelen kan ligge i hvordan kontroversielle temaer tas opp i klasserommet, viser ny forskning fra OsloMet. Publisert: 17.11.2023 Hentet fra OsloMet - storbyuniversitetet
Fagartikkel Undervisningsressurser for nyankomne elever Et internasjonalt prosjekt med bidrag fra skoler, museer og lærerutdannere har utviklet en verktøykasse for undervisning av nyankomne barneskoleelever. Her introduseres noen eksempler fra innholdet. Publisert: 20.10.2023 Hentet fra Bedre skole 2/2023