Selv om forskningsprosjektet Språksterk nærmer seg slutten, er det bare starten for barnehagene i Groruddalen. Takket være offentlige og private midler, kan Språksterk-modellen nå videreføres og tilbys til nye barnehager.

– Midlene gir oss mulighet til å videreføre tiltakene i nye barnehager etter at første fase av prosjektet nå er avsluttet. Som forsker er det utrolig morsomt å se at prosjektet videreføres av Oslo kommune, forteller Veslemøy Rydland fra Institutt for pedagogikk, Universitetet i Oslo.

Professor Veslemøy Rydland fra Institutt for pedagogikk. Foto: Shane Colvin/UiO

Rydland og kollega Ratib Lekhal har ledet forskningsprosjektet Språksterk, der forskerne, i nært samarbeid med Naturfagssenteret og Oslo kommune, har utviklet, gjennomført og evaluert et pedagogisk opplegg i en rekke barnehager i Groruddalen i Oslo.

Ratib Lekhal har ledet første fase av Språksterk-prosjektet sammen med Veslemøy Rydland. Foto: Shane Colvin/ UiO

Om Språksterk-prosjektet

  • Prosjektet startet i 2021.
  • Formålet er å videreutvikle, gjennomføre og evaluere effektene av et pedagogisk opplegg for barnehagebarn (den såkalte Språksterk-modellen). I tillegg skal prosjektet styrke kapasiteten i barnehagesektoren og i pedagogisk-psykologisk tjeneste til å støtte flerspråklige barn og familier.
  • Språksterk-modellen består av tre deler:
    • Praksisbasert profesjonsutvikling for ansatte i barnehagene
    • Forslag til aktiviteter og arbeidsmåter for å styrke barns deltakelse, lek og utforskning i barnehagen
    • Barnehage-hjem-samarbeid for å støtte barns språklæring
  • Språksterk er et samarbeid mellom Institutt for pedagogikk og Naturfagsenteret ved Universitetet i Oslo, samt barnehageeiere i fem bydeler og pedagogisk-psykologisk rådgivningstjeneste i Oslo kommune.
  • Forskningsdelen av prosjektet finansieres av Norges Forskningsråd og Oslo kommune (Delprogram oppvekst og utdanning), og er nå i avsluttende fase.
  • Oslo kommune, med Pedagogisk-psykologisk tjeneste i spissen, leder nå prosjektet videre som et kompetanseutviklingsprosjekt i barnehagene.
  • Kompetanseutviklingsprosjektet har fått økonomisk støtte fra Utdanningsdirektoratet, gjennom Regional ordning for kompetanseutvikling i barnehagene (Rekomp), og fra Sparebankstiftelsen.

Når ytterligere 30 nye barnehager nå blir introdusert for Språksterk-modellen, har til sammen omtrent 60 barnehager fått tilbud om opplegget.

Et opplegg skreddersydd for barna i Groruddalen

Fra og med i høst skal altså 30 nye barnehager få tilgang på tilpassede barnebøker, pedagogisk støttemateriell og kompetanseutvikling for de ansatte. Det er takket være midler fra Utdanningsdirektoratet og Sparebankstiftelsen. Pedagogisk-psykologisk tjeneste har fått støtte av Delprogrammet for oppvekst og utdanning i Oslo kommune til å lede prosjektet videre.

Målet er at det tilpassede opplegget skal bidra til å heve kvaliteten på samspillet mellom barn og voksne, slik at de voksne kan gi enda bedre støtte til barnas utforsking, lek og språkutvikling.

Håpet er at det skal gi en kvalitetsheving som kan få betydning for barna. Gode barnehager kan nemlig kompensere for risikoen som følger med lavinntekten, trangboddheten og de andre sårbarhetsfaktorene som kjennetegner de aktuelle bydelene. En del av barna her møter norsk for første gang i barnehagen.

– Opplegget er skreddersydd for akkurat våre barn og våre barnehager, så det er utrolig viktig at vi får videreføre dette, sier Elizabeth Hernholm som er leder for barnehagene i bydel Grorud.

Elizabeth Hernholm er leder for barnehagene i Bydel Grorud. Foto: Privat

– Vi har store ambisjoner på vegne av barna i våre barnehager. Gjennom barnehagetilbudet hos oss skal alle barn få rikelige muligheter til å strekke seg, undre seg og reflektere over naturfagsdilemmaer, bærekraft og de store spørsmålene, legger hun til.

Skal støtte utvikling av både morsmål og norsk

Nøye utvalgte bøker spiller en nøkkelrolle i prosjektet, og de skal brukes både i barnehagene og hjemme. I mange tilfeller betyr det at barna får utforske bøkene på flere språk. Groruddalen har nemlig størst andel flerspråklige barn i Oslo, og det finnes om lag 70 forskjellige språk i de aktuelle barnehagene.

– En del av bøkene vil derfor være tekstløse, slik at foreldrene kan bruke sitt eget morsmål når de snakker med barna om bøkene. Dette er sentralt, for når foreldre bruker språket eller språkene de behersker best, kan de lettere få fram nyanser, utdype og diskutere bokas innhold med barna, forteller Veslemøy Rydland.

Til noen av bøkene vil foreldrene få med ressurser på morsmålet. Pengestøtten fra Sparebankstiftelsen gir rom for å utvikle disse.

Pengene gjør dessuten at de barnehagene som allerede har jobbet med Språksterk-modellen i forbindelse med forskningen, får fortsette. Det betyr at til sammen om lag 2700 barn i Groruddalen kan få bedre forutsetninger for god utvikling av språkene sine.

– Barnehagene gleder seg til dette og har store forventninger. Vi er veldig glade for at vi nå kan jobbe videre med full kraft for å realisere planen vi har for høsten og for de kommende årene, sier Hernholm i bydel Grorud.

Vil på sikt gjøre alle barnehagene språksterke

Sparebankstiftelsen overrakte i slutten av august beviset på at de har bevilget 3.9 millioner kroner til utvikling av materiell og ansattes kompetanse innenfor 11 naturfaglige temaer.

Assisterende barnehageleder Merete Andersen Rød (t.v.) fra Bydel Grorud og prosjektkoordinator Dina Margareta Egner deltok på Sparebankstiftelsens overrekkelse. Foto: UiO

Midlene fordeles over tre år, og vil komme mange barn i bydel Grorud, Bjerke, Alna og Stovner til gode. Barnehageleder Hernholm forklarer at midlene kan bidra til at alle barnehagene i Groruddalen bli språksterke:

– Når vi nå får støtte til å utvikle materiellet vi trenger, øker sjansene for at vi når målet om å innlemme alle barnehagene på sikt.

Til videreføringen av prosjektet har Utdanningsdirektoratets tilskuddsordning Rekomp bidratt med 8.85 millioner kroner. Disse pengene brukes blant annet til å dekke opp kostnader til koordinerende oppgaver i Pedagogisk-psykologisk tjeneste og til faglig bistand fra Naturfagsenteret og Institutt for pedagogikk ved Universitetet i Oslo.

Bærekraftsmålene gjennomsyrer prosjektet

Allerede nå er de ansatte i de nye barnehagene i gang med samspillsveiledning fra mentorer og kollegaveiledning av hverandre. De barnehageansatte får også fagdager med opplæring innenfor de naturfaglige temaene, slik at de på en enda bedre måte kan støtte barna i utforskende samtaler om tema som bærekraft og framtida vår på jorda. Både ansatte med og uten barnehagelærerutdanning er omfattet.

Bærekraftsmålene gjennomsyrer på mange måter prosjektet: Dersom prosjektet når målet om å heve kvaliteten i barnehagene, kan det bidra til å kompensere noe for de sosiale forskjellene og den økonomiske ulikheten. Dessuten kan det naturfaglige innholdet i materiellet bidra til at barna får bedre forutsetninger for å utforske spørsmål om naturen, klimaet og miljøet.

I tida framover vil det komme flere forskningspublikasjoner fra Språksterk-prosjektet. Noe av forskningen som er publisert så langt, handler om emosjonell støtte og læringsstøtte i barnehagene.