Flere av årets meritterte undervisere var samlet i Forskningsparken, hvor kunnskap og erfaringer ble delt gjennom forumet Pedagogisk akademi.

Gerd Berge, førsteamanuensis og leder for Tumorbiologisk forskningsgruppe på Institutt for medisinsk biologi, holdt foredraget «Størst av alt er kjærligheten - kultur for kvalitet i akademia» på Pedagogisk akademi inne på Linken i Forskningsparken. Foto: Kaja Alexandra Halvei Larsen

Rundt tretti personer deltok på symposiet tirsdag 19. november, som ble arrangert av en referansegruppe i akademiet og Result – ressurssenter for undervisning, læring og teknologi. Prorektor utdanning Kathrine Tveiterås åpnet det hele med å understreke viktigheten av kvalitet i undervisningskulturen ved UiT.

– Dere som er meritterte undervisere har gjerne vært ildsjeler og vist faglig dybde, selv om det ikke alltid har blitt anerkjent. Med ordningen innlemmet i karriereløpene, ønsker vi at alle undervisere skal utvikle og dokumentere sin utdanningsfaglige kompetanse fra starten av, sa Tveiterås og kom med en oppfordring:

– Vi ønsker å bruke UiT Talent til å heve utdanningskvalitet, og at det samarbeides om dette som kollegium. Jeg håper ideer fra Pedagogisk akademi kan få sin plass i denne type prosjekter.

Pedagogisk akademi, som er nyetablert ved UiT, er nå i en fase hvor det arbeides med ny struktur og organisering. Det er professor Ragnhild Sandvoll og førsteamanuensis Kristine Ludvigsen, begge ansatt på Result, som har ansvaret for dette arbeidet i samarbeid med de meritterte underviserne.

Prorektor Kathrine Tveiterås lot seg imponere over engasjementet til UiTs meritterte undervisere. Foto: Kaja Alexandra Halvei Larsen

Ledelse, undervisning og fotball

En av de meritterte underviserne som delte av sin kompetanse på Linken i Forskningsparken var Gerd Berge, førsteamanuensis på Institutt for medisinsk biologi. Hun tok tilhørerne med på en reise fra hennes barndom i Bergen med lek og fotball, til sitt liv i Tromsø med forskning på universitet og familieaktiviteter på fritida.

– Autonomi, kompetanse og trygghet er lik motivasjon. Vi misser ofte på å gjøre rommet og folk trygge. Jeg krever høy standard av meg selv og andre, men dette betinger at jeg kjenner folk og deres utgangspunkt, sa Berge om hvordan hun tenker rundt veiledning og undervisning.

Hun anbefalte to bøker som har betydd mye for hennes tankegods: «Kampklar» av Bjørn Mannsverk og Nils Arne Eggens «Godfoten – samhandling – veien til suksess». Og apropos deling og samhandling, hvis du spør Berge om hva som kjennetegner grupper som gjør det bra, vil hun si:

  • De er tillitsfulle
  • De gir feedback
  • De står for åpenhet
  • De er kreative og modige

Andre som presenterte denne dagen på Linken var: Anita Iversen, Hanna Horsberg Hansen, Beate Ytreberg, Tove Lemming, Beate Hennie Garcia og Gøril Nilsen. Les mer om årets meritterte forskere i denne kortnytt-saken.

Tanken bak Pedagogisk akademi handler om å bidra til sterkere undervisningskultur, gjennom kollegial deling, veiledning og mentorskap. Her ser vi mange av dem som deltok på symposiet tirsdag 19. november. Foto: Kaja Alexandra Halvei Larsen

Neste Pedagogisk akademi blir til våren

Results Sandvoll og Ludvigsen røper at akademiets videre planer blant annet inkluderer en workshop om forskning på egen praksis, med andre ord vitenskapelig tilnærming til undervisning. Senere på våren vil de nye meritterte underviserne bli presentert på eget arrangement.

– Mange her ved UiT kan masse om utdanning og undervisning. Med Pedagogisk akademi ønsker vi å fremheve denne kompetansen, slik at vi kan lære av hverandre og diskutere ulike praksiser. Akademiet er tenkt for de meritterte, men også åpent for andre undervisere ved UiT på enkelte arrangement. Vi håper at dette kan være med å skape arenaer for samarbeid om kvalitet i utdanning, forteller Sandvoll.

Kristine Ludvigsen og Ragnhild Sandvoll jobber for at Pedagogisk akademi skal bli en arena for samarbeid om kvalitet i utdanning. Foto: Kaja Alexandra Halvei Larsen

– Det er veldig bra at forumet er tverrfaglig, for da kan vi bli kjent med hverandre på tvers av mikrokulturer og komme litt ut av våre vanlige samtaler, sier Ludvigsen.