Gunnar Jakobsen fikk seg et realt praksissjokk første gang han møtte elevene sine. 20 år og mange erfaringer senere deler han en rekke konkrete tips til hvordan hverdagen i klasserommet kan bli bedre for både lærere og elever.

Hør podkasten her:

Gunnar Jakobsen er vår gjest i denne episoden av «Lærerrommet.» Han har nylig skrevet boken «Jeg ser deg – hvordan relasjonskompetanse fremmer læring, mestring og trivsel» for å dele sine erfaringer med nyutdannede lærere – og kanskje inspirere andre også.

Feil å bli sint

Det kan være tøft å møte i klasserommet for første gang uten annen ballast enn lærerutdanningen, påpeker han i boken. Her oppsummerer han også at for å lykkes som lærer trenger man en god relasjon til hver enkelt elev, og samtidig styrke fellesskapet.

Lærer, foredragsholder og forfatter, Gunnar Jakobsen. Foto:Ingeborg Øien Thorsland

Jakobsen gjorde en kardinalfeil ved å bli sint, autoritær og gå åpent ut mot klassens urokråke, forteller han i denne episoden. Heldigvis ble han «reddet» av en erfaren kollega som blant annet rådet ham til å se klassen som 30 enkeltindivider, framfor en stor enhet.

Skoleledelsen må prioritere

Ifølge Jakobsen er det tidkrevende, men ikke håpløst, å reparere en skadet relasjon til klassen og enkeltelever. Han klarte det til slutt, og i denne episoden forteller han hvordan.

Jakobsen er svært opptatt av at skoleledelsen må sørge for å rydde tid til at lærerne kan jobbe med relasjonen til elevene sine – for tid tar det, erkjenner han.

I boka påpeker han at følgende tre setninger er helt avgjørende for relasjonsarbeidet med elevene: Jeg ser deg. Jeg anerkjenner deg. Jeg verdsetter deg.

Hvordan dette kan gjøres i praksis utdyper han i samtalen med oss, der han blant annet svarer på følgende spørsmål:

  • Du har viet et eget kapittel i boka til kjennetegn på gode relasjoner. Kan du kort ta oss igjennom disse?
  • Hvorfor er det så viktig å bevege seg mye i klasserommet?
  • Du har mange tips og triks i verktøykassen til lærere som vil skape en trygg og god relasjon til elevene sine. Kan du dele de aller viktigste med oss?
  • Hvor viktig er det at læreren er en tydelig sjef i klasserommet?