Forskningskafe

Forskningskafé: Kunsten å bygge godt læringsmiljø ved Jørgen Moltubak

Det å bygge gode læringsmiljø handler mye om å bygge gode relasjoner med de enkelte elevene i klassen. I denne presentasjonen drøfter Jørgen Moltubak ulike perspektiver på relasjonsbygging.

Relasjonskompetanse er en grunnleggende almenmenneskelig kompetanse som handler om å kunne inngå i positive og støttende interaksjoner/samhandlinger med andre mennesker. Som lærer skal du handle relasjonskompetent i en profesjonell sammenheng preget av læring, utvikling og danning der barns og unges utvikling er i fokus for å bygge gode og trygge læringsmiljø.

Jørgen Moltubak er utdannet litteraturviter og lektor fra Universitetet i Oslo. Han har jobbet som lærer og avdelingsleder på ungdomstrinn og i videregående skole i en årrekke, og er gjesteforeleser i klasseledelse på lærerutdanningen ved flere Høgskoler. Han holder en rekke kurs og foredrag om klasseledelse og skoleutvikling. Han har bl.a. skrevet bøkene, Gnistrende undervisning - håndbok i klasseledelse og undervisningsdesign, Gnistrende samarbeid - håndbok i skoleutvikling for lærere og Fortellemagi - kunsten å bruke fortellinger i formidling, samt at han er programleder i podcasten Rekk opp hånda!

Forfatterbilde

Jørgen Moltubak

Jørgen Moltubak er utdannet litteraturviter og lektor fra Universitetet i Oslo. Han har jobbet som lærer og avdelingsleder på ungdomstrinn og i videregående skole i en årrekke, og er gjesteforeleser i klasseledelse på lærerutdanningen ved flere Høgskoler.

Han holder en rekke kurs og foredrag om klasseledelse og skoleutvikling. Han har bl.a. skrevet bøkene, Gnistrende undervisning - håndbok i klasseledelse og undervisningsdesign, Gnistrende samarbeid - håndbok i skoleutvikling for lærere og Fortellemagi - kunsten å bruke fortellinger i formidling, samt at han er programleder i podcasten Rekk opp hånda!

Forfatterbilde

Utdanningsforskning.no

Denne artikkelen er egenprodusert. Artikkelen er skrevet og produsert av ansatte i Utdanningsforbundet med redaksjonelt ansvar for Utdanningsforskning.no. Den kan like fullt være formidling av forskningsstoff, men den er ikke skrevet av forskere. Egenprodusert redaksjonelt stoff er underlagt de samme redaksjonelle prinsippene som alt annet innhold på sidene våre. 

Her kan du lese om nettstedet.

Her kan du lese om nettstedets redaksjonelle prinsipper.

Foreslåtte artikler