Blir læringen bedre og blir det mindre stress ved karakterfrie skoler?

Skrevet av: Vigdis Alver

KARAKTERFRI I LÆRERROMMET: Tre gjester forteller om hva en hverdag uten karakterer, eller med mindre bruk av karakterer, kan gjøre for elever og skolen. Lytt til episode 21 av Lærerrommet, og del den gjerne videre.

Temaet er karakterer i podkasten Lærerrommets episode 21. Flere ungdomsskoler ulike steder i landet velger nå å ikke bruke tallkarakterer i hverdagen, eller dempe bruken av dem. Hvorfor det?

Lytt til episoden her:

Episode 21: Karakterer- skal vi kutte dem ut?

Rektor Wenche Handegaard, elev Natalie Holm Jøreng og professor Tony Burner er denne episodens gjester.

– Mestring og fokus

Ved Smiodden ungdomsskole i Stavanger der Handegaard er rektor får ikke elevene tallkarakter når de får tilbake prøver og innleveringer. De en skriftlig vurdering av læreren, en såkalt framovermelding, der det blant annet står hvordan det har gått og hva de må jobbe mer med.

– Elevene opplever en høyere grad av å bli sett, og at lærerens framovermelding gir dem muligheten til å oppleve mestring og ha fokus på personlige mål i faget i stedet for at det blir en konkurranse, sier rektoren.

Natalie Holm Jøreng går nå på videregående skole, etter å ha hatt ungdomstrinnet på en skole der tallkarakterer ikke var en del av skolehverdagen. Hun trivdes med det.

– Men jeg visste jo ikke om noe annet, om jeg foretrakk karakterer. Nå har jeg prøvd meg på videregående, og jeg merker at om jeg får en lang tilbakemelding og en karakterer, og er litt sliten, så det lettere å bare gå inn å se på tallet enn å lese gjennom hele vurderingen, sier eleven.

Hun synes ikke at det å ikke få tallkarakterer i hverdagen gjorde henne mer usikker på hvor hun sto faglig.

– Men det flyttet fokuset mitt til noe annet. Det handlet ikke om karakteren som ble stående der, men om det jeg lærte, sier Natalie Holm Jøreng i Lærerrommet.

Professor Tony Burner forsker på karakterer og vurdering. Han mener at ingen elever burde få tallkarakterer før det starter i 10. klasse.

–Da skal man søke til videregående, og skal inn på ulike programmer, og da kan man argumentere for at karakterer har en funksjon. Før dette har karakterer ingen funksjon, mener Burner.

For alle

Lærerrommet går i dybden på ulike temaer innen utdanningsfeltet, og gir ny innsikt. Podkasten er for alle som er engasjerte i eller jobber i barnehage, skole eller innen høyere utdanning. Gjestene er forskere, lærere, barnehagelærere, elever, ledere, politikere – eller andre.

Abonner på Lærerrommet i din podkastkanal – det er helt gratis.

Her finner du flere episoder av Lærerrommet.