Podcast Hvordan, hvor mye og av hvem bør skolen styres? UNIVERSITETSPODDEN: Har sentrale myndigheter og skoleeiere fått for mye makt over innholdet i skolen? Publisert: 22.08.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast PODKAST: Kan vi redde naturen ved «å tenke som eit fjell»? Trass i alt vi i dag veit om tap av artar og biomangfald, så misbrukar vi framleis fjella, skogane, fjordane og myrane våre som om dei var uendelege ressursar. Har miljøfilosofien spelt fallitt? Publisert: 13.08.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast PODKAST: Vil redde sivilisasjonen med leseskam, lesetvang – og leselyst – Det går ikkje an å overdrive faren ved at litteraturen og lesinga blir dytta ut på sidelinja, seier Bjørn Vatne, leiar i Den norske Forfatterforeningen. Publisert: 26.05.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Elevene trenger mer lærerstøtte med de tverrfaglige temaene Ny forskning viser at elevene trenger hjelp til å navigere komplekse samfunnsspørsmål med ulike perspektiver og løsninger. Publisert: 27.03.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Læreplanverket har på mange måter landet helt greit – Men det er ulike praksiser i kommunene og på skolene, og arbeidet er ikke helt i mål, sier forsker Ann Elisabeth Gunnulfsen. Publisert: 06.03.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast PODKAST: Kva del av den norske offentlege samtalen om skjermbruk i klasserommet plagar Marte Blikstad-Balas aller mest? – Alt! Eg synest det er ein heilt umogleg samtale å vere med på, seier norskprofessoren. Publisert: 03.03.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Gutter presterer stadig bedre i engelsk enn jenter i skoleløpet. Men jentene presterer best når det gjelder. Ny forskning viser at gutter presterer stadig bedre enn jenter i engelsk på 5. trinn og 8. trinn. Men på 10. trinn skjer noe: Jentene presterer best. Publisert: 26.02.2025 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Internasjonal studie bekrefter funn om elevers digitale dømmekraft: – Nå må voksne på banen ICILS 2023: Norske 14-åringer presterer bra i digital kompetanse internasjonalt, men andelen elever som mangler helt grunnleggende ferdigheter øker og den digitale dømmekraften er det så som så med. Publisert: 25.11.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Engelsk — Podcast Why Kindergarten Matters for Children Growing Up in Poor Families Podcast: Discover how quality preschool education can catalyze children's future success. Listen now to learn more. Publisert: 18.11.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Tenåringer i det digitale klasserommet: Sitter ikke mye foran skjerm Mens kulturkjendiser og statsråder kjemper mot unges skjermbruk i og utenfor skolen, driver skoleforskere ved Universitetet i Oslo sitt nitide arbeid med å finne ut hvor godt rustet tenåringene våre er til å manøvrere det digitale – og hvordan vi kan hjelpe dem til å bli bedre. Publisert: 20.09.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Podcast Slik blir skolen naturklok med kunst og kultur Vi redder ikke kloden med faglig kompetanse alene. Også følelsesmessig intelligens må læres. – Kunst hjelper oss til å se mekanismene som gjør oss mennesker avhengige av hverandre og naturen. Publisert: 15.08.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Hete, tørke, stormer og flom får barn til å gjøre det dårligere på skolen Klimaendringer skader barns skoleresultater verden over, viser UiO-forskere i en ny studie i tidsskriftet Nature Climate Change. Publisert: 04.07.2024 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo