Artikkel Sosial bakgrunn og fattigdom påvirker barns læring Forskere ved Institutt for spesialpedagogikk ser at lav sosial bakgrunn og fattigdom har en direkte påvirkning på skoleprestasjoner og leseutvikling over tid. I tillegg ser de at læringsutbyttet også påvirkes indirekte på grunn av blant annet høyere skolefravær. Publisert: 15.01.2019 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel God språkforståelse gjør barnehagebarnet bedre rustet for skolen Et godt utviklet språk i tidlig alder er avgjørende for senere leseforståelse i skolen. Ny forskning viser betydningen av gode språkferdigheter allerede i barnehagealder. Publisert: 01.11.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Ett av ti barnehagebarn stammer 22.oktober er det den internasjonale stammedagen. To av tre barn slutter å stamme før de er syv år. Hvorfor gjør ikke alle det? Publisert: 21.10.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Når smårollingen får delta i hverdagssamtaler utvikles språket bedre Barnets hjerne påvirkes av antall ord og samtaler i hjemmet. Ny forskning fra Institutt for spesialpedagogikk viser at barn med nedsatt hørsel er i risikosonen for tale- og språkvansker. Publisert: 20.09.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Omtale 60 % av elevene blir forstyrret av uro i klasserommet Elever rapporterer at uro i skolen er et utbredt problem og at lærere strever med å håndtere dette. Publisert: 08.05.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Jo flere bøker hjemme, desto bedre i norsk Minoritetsspråklige barnehagebarn med bildebøker hjemme blir bedre i norsk når de begynner i skolen, sier forsker ved Institutt for spesialpedagogikk. Publisert: 06.03.2018 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel - Så enkelt kan læreren vurdere barnas sosiale ferdigheter Forskere har utviklet et skjema som tar to minutter for læreren å bruke. Skjemaet gir en pekepinn på hvilke ferdigheter læreren, eleven og foreldrene kan jobbe med. Det skal liten innsats til for å bedre barns sosiale ferdigheter. Publisert: 19.06.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Skolen må ruste utviklingshemmede for voksenlivet Det er læreres ansvar å hjelpe barn og unge med utviklingshemming til å bli selvstendige. Allerede i barndommen må de lære strategier for dette Publisert: 04.05.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Skreddersy undervisningen til elever med autisme Det er fare for at barn med autisme isolerer seg hvis de ikke forstår metaforer og ironi. Publisert: 02.02.2017 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Spesialtiltak gjorde minoritetsbarna bedre i norsk De ble ikke bare bedre på innøvde ord, men også språkforståelsen ble bedre da de minoritetsspråklige femåringene fikk ekstra hjelp til å lære seg norsk. Publisert: 12.05.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel Vennskapsrelasjoner for ungdommer med lett utviklingshemming Ungdommer med lett grad av utviklingshemming har nære og gjensidige vennskap, viser ny forskning fra Institutt for spesialpedagogikk ved Universitetet i Oslo. En forklaring kan være at ungdommene ser ut til å ha lavere eller andre forventninger til vennskap, sammenlignet med jevnaldrende. Publisert: 14.04.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo
Artikkel – Grip inn tidlig og intensivt når barnet strever med lesing Barn i 8-9 årsalderen som strever med lesing trenger intensivøkter med fokus på ordenes betydning og form for å forbedre leseferdighetene. Publisert: 15.02.2016 Hentet fra Det utdanningsvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Oslo